reklama
 
 

Český přístav v Hamburku je k mání, stát hledá nájemce

29. 10. 2009 11:35
Ve hře je 42 tisíc metrů čtverečních, které Československo užívá už od doby první republiky

Praha - Výběrové řízení na nájemce "českého území" v hamburském přístavu vypsalo ministerstvo dopravy. Na osm let nabízí pozemky a budovy v lokalitách Saalehafen, Moldauhafen a Peutehafen o celkové rozloze zhruba 42 tisíc metrů čtverečních. Zájemci se mohou hlásit do 30. listopadu.

Rozhodujícím kritériem bude výše nabídnutého nájemného. Podle podmínek výběrového řízení musí činit nejméně 118 041 eur ročně (včetně daně z nemovitosti), což v zásadě odpovídá částce dosud placené Českou republikou. Toto kritérium se na výsledku podílí 70 procenty, není tedy jediné.

Třicetiprocentní roli hraje také způsob využití majetku. Stát upřednostní jediného zájemce, který nabídne komplexní využití a postará se kromě údržby a běžných oprav také o případné investice. Využití pozemku nesmí být v rozporu s původním účelem nájmu, tedy přepravou zboží po Labi mezi Hamburkem a Českou republikou.

Zájemce musí mít oprávnění k podnikání v oblasti dopravy a logistiky. Samozřejmostí jsou i další podmínky - nesmí být v insolvenčním řízení, mít nedoplatky na daních nebo být odsouzen za majetkovou trestnou činnost.

Mnohaletý spor skončil, budovy už patří státu

Pozemky získalo Československo do vlastnictví či nájmu díky versailleské smlouvě po první světové válce. Nájem skončí v roce 2027, stát ale může uplatnit opci. Československo tehdy získalo do pronájmu i pozemky ve štětínském přístavu, ty však Polsku vrátilo už v 50. letech kvůli ukončení provozu československé plavby po Odře.

Výběrové řízení mohlo ministerstvo dopravy vypsat až poté, co skončil mnohaletý spor s konkurzním správcem společnosti Československá plavba labská. Té totiž v roce 1992 stát pozemky pronajal. Nebylo ale jasně definováno, kdo vlastní budovy, které na pozemcích stojí. Teprve vloni, po sedmi letech od krachu společnosti, se stát dohodl s konkurzním správcem na mimosoudním vyrovnání.

Mimochodem, československou námořní flotilu, kdysi druhou největší na světě mezi vnitrozemskými státy, rozprodala společnost Československá námořní plavba zprivatizovaná skupinou kolem Viktora Koženého.

 

autor: Petr Kučera | 29. 10. 2009 11:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama