Rejdaři žalují stát o miliardy za nesplavné Labe

Karel Toman
17. 2. 2009 17:30
Žaloby podaly už první firmy, přidají se i další

Praha - Rejdaři budou v dubnu znovu žalovat stát o miliardy korun za to, že jim není schopen zajistit splavné Labe, přestože to slíbil.

Lodní dopravci tvrdí, že špatné plavební podmínky na Labi jim způsobují škodu miliardu korun ročně. Některým došla trpělivost už před rokem, když na ministerstvo dopravy podali žádosti o náhradu škody. Vyplynulo z dnešní valné hromady Sekce vodní dopravy Svazu dopravy České republiky.

Rejdaři: tratíme miliardu ročně

Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 tehdy vyčíslili dopravci na čtyři miliardy korun. Protože ale ministerstvo jejich žádostem do půl roku nevyhovělo, podaly první čtyři firmy žaloby, ve kterých žádají po státu 2,1 miliardy korun. Mezi těmito firmami byly mimo jiné Evropská vodní doprava a Česká plavba labská.

Po dnešním jednání je zřejmé, že od letošního dubna budou následovat další žaloby ostatních pěti dopravců. Vyprší totiž půlroční lhůta série žádostí, které rejdaři podali na ministerstvo dopravy vloni.

Právního zástupce dopravních firem Aleš Pejchal sdělil agentuře ČTK, že celková požadovaná suma bude narůstat o miliardu ročně. "Jsem jednoznačně přesvědčen, že co do základu žaloby máme pravdu," uvedl Pejchal.

Rejdaři žalují stát za to, že neudržuje labskou vodní cestu ve stavu, která by odpovídala zákonu a mezinárodním úmluvám. Náměstek ministra dopravy Pavel Škvára, který se hromady zúčastnil jako host, postup rejdařů považuje za "legitimní přístup, jak se domoci svého práva," mnoho šancí jim ale nedává. "Naděje České republiky a ministerstva dopravy na úspěch ve sporu nejsou vůbec malé," řekl.

I tak hodnotí dopravci jednání kladně. „Pan náměstek slíbil, že zorganizuje setkání právních zástupců firem a ministerstva. To je pozitivní přístup. Doteď se s námi totiž ministerstvo odmítalo bavit," řekl Aktuálně.cz jednatel Evropské vodní plavby Lukáš Hradský.

Foto: Naďa Straková

Je dolní Labe regulované?

Podle rejdařů ale stav na Labi připomíná  k situaci, kdy stát prodává dálniční známky, přestože nemá dálnice. Například vloni stála lodní doprava u hranic s Německem celkem 125 dní, což je nejvíce od roku 2003.

Splavnost, zjednodušeně řečeno větší hloubku Labe, má vyřešit jez u Děčína, jehož stavba se připravuje 15 let. Proti jeho stavbě jsou především ekologické organizace a ministerstvo životního prostředí. Dolní Labe je totiž součástí evropské soustavy chráněných území Natura 2000 jeden z posledních neregulovaných říčních veletoků Evropy.

„To není pravda. Kdo to tam zná ví, že ten úsek je už sto let regulovaný dlážděním a ty biotopy vznikly až na regulovaných stavbách," polemizuje s ochránci za rejdaře Hradský.

 

Právě se děje

Další zprávy