Brno - Počet Čechů a Moravanů, kteří pořizují dárky za hranicemi země, stále roste.
Značkové zboží, oblečení, parfémy nebo elektronika jsou totiž v sousedních zemích většinou levnější než v Česku. Lidé navíc mohou vybírat z širšího sortimentu.
Kurz koruny a posilování nebo oslabování měn jiných států přitom mění pořadí zemí, kde se dá výhodně nakoupit.
Lidé rádi nakupují v cizině
Počet domácností nakupujících za hranicemi Česka se za poslední dva roky zvýšil jedenapůlkrát. Rychle roste i počet lidí, kteří v zahraničí nakupují opakovaně.
Podle analýzy společnosti Citfin se tak lidem z Česka letos jednoznačně nejvíc vyplatí nákupy v Maďarsku. Levněji než loni je i v zemích, ve kterých se platí eurem.
"Nejzajímavěji z pohledu ceny a dostupnosti letos vypadá nakupování v Maďarsku. Pro Čechy tam je o 7 procent levněji, než před rokem. Pokud k tomu připočítáme dostupnost, může být Maďarsko letošním hitem," uvedl Tomáš Volf ze společnosti Citfin.
Cestovní kanceláře potvrzují, že je překvapivě velký zájem je i o letecké předvánoční nákupy v Istanbulu. Lidé si z Turecka vozí zejména koberce, dekorativní věci, ale i kabelky či kožené bundy a boty.
Pro Čechy a Moravany je také levněji třeba v Polsku, kam za nákupy míří lidé ze severní Moravy nebo východních Čech. "Nákupy v Polsku jsou pro lidi z příhraničních regionů tradicí, nemíří už jenom na trhy, ale také do obchodů," uvedl Karel Vavro ze společnosti Kredit.
Naopak dražší než loni jsou nákupy ve Velké Británii (4 procenta), Švýcarsku (10 procent) a Spojených státech (10,5 procenta).
"Nakupování ve Velké Británii se stává již tradicí a dá se čekat, že si ji ani letos mnoho Čechů neodřekne, ale letos si budou muset sáhnout hlouběji do kapsy," uvedl Volf.
Nakupovat se začalo až teď
Většina Čechů plánuje letos utratit za vánoční dárky víc peněz než loni. Chystá se k tomu přibližně sedm z deseti lidí, vyplývá z průzkumu, jehož výsledky zveřejnila společnost Unilever.
Více než před rokem budou utrácet lidé z nejnižších příjmových skupin, naopak domácnosti s vyššími příjmy budou letos šetřit. Loňské Vánoce byly v Česku kvůli hospodářské krizi meziročně skromnější. Průměrná útrata na člena rodiny letos vzroste na 3223 korun z loňských 3106 korun.
Češi si ale nechali nákup dárků na poslední chvíli. Teprve o stříbrné neděli se obchodníci dočkali významného nárůstu tržeb. "Meziročně jsme zaznamenali více než pětiprocentní nárůst prodeje. Více než dvojnásobný nárůst měly hračky, kosmetika, oděvy, knihy, DVD, CD a elektronika," uvedla mluvčí Teska Eva Karasová.