Česko je závislé na automobilkách. Doplatí na to?

Pavla Adamcová Tomáš Fránek, Pavla Adamcová
7. 10. 2008 9:40
Automobilový průmysl zaměstnává 120 tisíc lidí
Škoda Superb - volant a přístrojová deska.
Škoda Superb - volant a přístrojová deska. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Ani odborníci zatím nemají úplně jasno, zprávy jsou to ale varující - Česku se nemusí vyplatit závislost na automobilovém průmyslu, který vytváří pětinu hrubého domácího národního produktu.

Česká ekonomika je jedním z největších výrobců automobilů v Evropě, zaměstnává v tomto odvětví přes 120 tisíc lidí a další desítky tisíc ve firmách dodávajících potřebné součástky a díly. Pokles zájmu o auta tak podle expertů povede k omezení výroby, ale i k propouštění.

Nejnovější zprávy takovou možnost podporují. V pondělí oznámila Škoda, že kvůli nízké poptávce musí poslední říjnový týden zastavit výrobu. Což znamená snížení o zhruba 13 tisíc vozů - více, než původně očekávala. Plány musí automobilka přehodnotit i pro příští rok.

Podobné omezení výroby už oznámila také Tatra, která sníží výrobu nákladních vozů. Výrobu omezí i dodavatelé.

"Snížení výroby ve Škodě Auto, a tím krácení objednávek, znamená pro naši firmu snížení výroby," uvedl Mojmír Čapka, generální ředitel a předseda představenstva Brisk Tábor, která patří mezi dodavatele Škody.

"Do konce roku se toto pozastavení výroby ve Škodovce automaticky dotkne celého automobilového průmyslu, čímž mám na mysli zejména subdodavatele," uvedla Markéta Šichtařová ze společnosti Next finance.

Souvislosti: Škoda Auto kvůli nízké poptávce v říjnu omezí výrobu

Hospodářská komora kvůli těmto špatným zprávám varuje: automobilový průmysl může mít kvůli finanční krizi vážné potíže.

"Potíže automobilového průmyslu jsou dalším z dokladů ekonomického útlumu, který již v minulých týdnech avizovala data o zpomalení zahraničního obchodu a průmyslové výroby. Mnoho firem tak bude muset sáhnout k úsporným opatřením, omezení investic a redukci svých výrobních plánů," uvedl prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Automobilkám škodí silná koruna

Podle Kužela vedle negativního dopadu zpomalujícího hospodářství v klíčových zemích EU přišli výrobci aut o významné prostředky i kvůli silné koruně. "Očekáváme, že vzniklá situace může mít dopad i na průběh vyjednávání o mzdách na příští rok," dodal Kužel.

Ne všechny zprávy z automobilového průmyslu jsou ale automaticky špatné. Automobilky totiž v končících zlatých časech vyráběly nad své možnosti, lidé chodili na mimořádné směny nebo pracovali o víkendech.

Silná koruna tak sice negativně ovlivňuje výrobu i v případě kolínské automobilky TPCA Toyota Peugeot Citroën, problémy s finanční krizí zatím výrobce ale nemá.

"Světová finanční krize nás nezasáhla. Výroba v TPCA Toyota Peugeot Citroën pokračuje podle plánu. Očekáváme, že v letošním roce dodáme více vozů, než v roce předcházejícím," uvedl pro Aktuálně.cz tiskový mluvčí společnosti Radek Kňava.

Důvodem toho, že je problémy doposud nedostihly je podle Kňavy fakt, že modely automobilky, které jsou určené výhradně pro evropský trh, odpovídají aktuální poptávce po levných a šetrných automobilech.

Výrobu ani neomezuje další velké firma, výrobce automobilů, Iveco ve Vysokém Mýtě. Na začátku listopadu pak zahájí výrobu v Nošovicích automobilka Hyundai

Lépe na tom nejsou ani dodavatelé

Výrazně špatné časy nečekají ani dodavatelé automobilek. Podle Čapky z Brisku by tak ani při snížení výroby pro Škodovku nemělo dojít ke snížení počtu zaměstnanců, kapacita se přesune na výrobu jiného sortimentu.

"Naše firma reaguje na tuto situaci v první řadě snižováním stavu agenturních zaměstnanců, přičemž se dále přehodnocuje přínos každého vlastního zaměstnance," říká Oldřich Svoboda, šéf dalšího dodavatele Škody Auto, společnosti Hella. "Rozloučíme se s těmi podprůměrnými."

 

Právě se děje

Další zprávy