* Tendry na nájmy nepoužívaných nádraží nebyly v souladu se zákonem * ÚOHS udělil třicetitisícovou pokutu za špatný výběr organizátora elektronických aukcí * Drahám hrozí i pokuta 270 milionů korun za opakované zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě v letech 2003 až 2007
Brno - České dráhy vybíraly nájemce nevyužívaných nádraží v rozporu se zákonem.
Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže měly u projektu Živá nádraží vypisovat řízení podle koncesního zákona, ale nedělaly to. Pokutě se však státní firma vyhne. Dráhy musí pouze dosud neukončená výběrová řízení ukončit a u špatných smluv musí sjednat nápravu.
Do projektu Živá nádraží dráhy podle antimonopolního úřadu zahrnuly 121 stanic. Chtějí je pronajmout soukromým firmám, vytvořit s podnikateli společný podnik nebo nádraží revitalizovat z vlastních peněz. Někde už se s rekonstrukcemi začalo. Opravují se například pražské a brněnské hlavní nádraží, nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.
Podle úřadu v případech, kdy se dráhy spojily se soukromým kapitálem formou dlouhodobého pronájmu nebo formou založení společného podniku, pochybily. Vybraly si partnera nezákonným způsobem.
Pokut bylo více
Úřad zároveň dnes oznámil, že České dráhy dostaly pokutu ve výši třicet tisíc korun za další porušení zákona - špatně vybraly organizátora elektronických aukcí.
Českým drahám navíc hrozí i rekordní pokuta ve výši 270 milionů korun za opakované zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě v letech 2003 až 2007. Úřad sankci udělil letos, dráhy se ale odvolaly. Šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina ji nicméně pravděpodobně potvrdí. Podobné stanovisko se očekává i od Evropské komise, která trest již jednou potvrdila.