Biopotraviny z Číny pronikají stále víc do Evropy

Petr Havel, spolupracovník redakce
11. 4. 2010 17:00
V domovské zemi tyto výrobky neprodají. Tak je vyvážejí hlavně do Evropy a USA
Čínské zelí se zřejmě jako biopotravina do EU dovážet nebude, obilí však ano
Čínské zelí se zřejmě jako biopotravina do EU dovážet nebude, obilí však ano | Foto: Reuters

Praha - Čína už začíná být problémem i pro výrobce biopotravin v Evropské unii. Dokonce se již stačila stát jedním z největších současných světových producentů biovýrobků. Čínské firmy je doma prakticky neprodávají, veškerá produkce se vozí především do Evropy a do severní Ameriky. Celkem 95 procent biopotravin se totiž spotřebuje ve vyspělém světě.

Protože podle šéfa agentury Green Marketing Toma Václavíka nemá v současné době Čína vlastní standardy pro ekologické zemědělství, musí tamní výrobky certifikovat zahraniční certifikační orgány. Podle toho, kam zboží bude určeno buď evropské, americké nebo japonské.

Nejde o saláty, ale ořechy či obilí

"Myslím si ale, že s čínskou konkurencí to není zatím kritické, většinu produktů denní spotřeby nelze dovážet na velkou vzdálenost. V případě ořechů, semen či obilí to ale možné je, a také se tak již děje. Pokud má takové zboží potřebnou kvalitu, představuje pro evropské bioproducenty velkou konkurenci, protože čínská produkce je levnější. Obranou proti dovozům je ale poučený spotřebitel, který preferuje místní produkci," tvrdí Václavík.

Modelovým příkladem takových spotřebitelů je hnutí LOHAS, které se ukázalo na konferenci Bio Summit 2010 v Praze. Spotřebitelé LOHAS totiž mimo jiné preferují nákup místních produktů i díky tomu, že při nákupech zvažují takzvanou ekologickou stopu, například dopad transportů potravin na životní prostředí. Jde v zásadě o rozšíření poptávky po Fair trade výrobcích o další společenské, sociální a dlouhodobé hodnoty, které hrají při nákupu nejen potravinářského zboží u spotřebitelů LOHAS zásadní roli.

Trh s biopotravinami roste i v krizi

V loňském roce přitom podle dostupných statistik vzrostl světový trh s biopotravinami o pět procent, za posledních deset let od roku 1999 celkem o 240 procent. V celém světě utratili spotřebitelé za biopotraviny zhruba 39 miliard eur, v EU, kde se loni meziročně zvýšily tržby za bioprodukty o šest procent, se prodaly biopotraviny za více než polovinu z této sumy, přesně za 21 miliard eur.

„Trhy s biopotravinami v EU rostly loni sice jen v jednotkách procent, ale celkově nestagnovaly. V některých zemích, zejména ve Skandinávii, rostly o desítky procent, naproti tomu ve Velké Británii byl pokles asi o 14 procent. Z USA nejsou v současné době ještě známy definitivní údaje, ale předpokládá se nižší růst oproti situaci v posledních 10 letech, kdy tamní trhy rostly v průměru o 20 procent," uvedl dnes v průběhu Bio Summitu Václavík.

Také v ČR se podle dosavadních údajů předpokládá za loňský rok mírné zvýšení tržeb za biopotraviny, a to do deseti procent. Podle Václavíka tak tuzemský trh s biopotravinami „ustál" loňskou ekonomickou krizi „docela dobře".  Přesto má řada výrobců ještě velké rezervy především v oblasti marketing. "Podle mne se většina našich producentů biopotravin domnívá, že použitím bio surovin a označením biopotravina mají vystaráno. To ale nestačí," konstatuje Václavík.

 

Právě se děje

Další zprávy