reklama
 
 

Černoch z letáku Lidlu: Reakce Čechů mě šokovala. Teď mi ale píší, že mi fandí

AKTUALIZOVÁNO 6. 1. 2017
Byl jsem v šoku. Tak popisuje vlastní reakci na dění kolem reklamního letáku muž, který se některým Čechům nelíbí. Model Alpha Dia říká, že to je poprvé, co se ve svém profesním životě setkal s rasismem. Dokáže si také představit, že mnohé firmy černošské modely nechtějí právě kvůli obavám z podobných reakcí. Lidl, který leták v pondělí vydal, si za svou prací stojí.
Doporučujeme

Praha – Rasistické poznámky některých Čechů na muže tmavé pleti v reklamním letáku doputovaly i do Německa. Tamní média si neobyčejné kauzy všimla a web deníku Frankfurter Allgemeine přinesl rozhovor s modelem, který některé Čechy rozpálil doběla. Čtyřiadvacetiletý Alpha Dia z Hamburku, který do Německa přišel v roce 1992 ze Senegalu, je tím, co se kolem jeho osoby v Česku stalo, nepříjemně překvapen.

"Takové reakce v roce 2017, to mě šokovalo. Potkávám mnoho modelů z celého světa i z Česka. A Praha je mezinárodní město. Když se přesto tolik Čechů obává 'vyhlazení bílé rasy', uvidí to tak i někteří lidé v Německu a dalších zemích světa. Z toho mám strach," odpověděl Dia na první otázku německých novinářů. Ti zmiňovali jeden z příspěvků z facebookové stránky obchodního řetězce Lidl v Česku, který leták s černošským modelem na začátku týdne vydal.

#thankful #fashionweek #showpackage #ready #paris #zumzweiten #january17 @marilynagencyparis

Fotka zveřejněná uživatelem Alpha Dia 🇸🇳🇩🇪 (@alpha_dia_),

V reakci pro Aktuálně.cz model napsal, že mu z Česka po vypuknutí kauzy přicházejí naopak i milé zprávy. "Mnoho Čechů mi napsalo, že mi fandí," sdělil. Na svůj instagramový profil také přidal obrázek, který říká "Miluju Česko" a přidal i popisek "České pivo je lepší než z Německa".

Lidé na Facebooku například psali, že očekávají v letácích typicky české modely. "To ale nedává smysl, protože Lidl má stejnou reklamu po celé Evropě. Fotky se pro leták dělaly kromě jiného v Německu s modely z celého světa," reaguje Dia.

V rozhovoru také říká, že je to poprvé, co se během svého profesního života setkal s podobnou reakcí. "V běžném životě už se to ale stalo. Například ve vlaku se na mě lidé v posledních letech častěji dívají podezřele nebo si musím vyslechnout hloupé komentáře," říká.

Postěžoval si také na to, že jako model žijící v Německu má více práce třeba v Paříži či Miláně než v zemi, ve které žije. Některé firmy se podle něj možná bojí právě toho, co se nyní stalo Lidlu. Že pokud by využili služeb černošského modela, čelili by podobně nechutné kritice.

Thank you for the love ❤️ #czechbeerisbetterthenfromgermany #keepsmiling

Fotka zveřejněná uživatelem Alpha Dia 🇸🇳🇩🇪 (@alpha_dia_),

Lidl si i přes kritiku, která se na něj snesla, za svým rozhodnutím stojí. Věcně reagoval například i na otázku, proč se v letácích objevují modelové "negroidního typu", od Bohuslavy Lobotkové, která má jako profilovou fotku logo hnutí Islám v ČR nechceme. Řetězec odpověděl, že v Evropě 21. století spolu žijí různé rasy a čím víc člověk ze světa pozná, tím větší toleranci vůči jiným má.

Vedle lidí, které muž černé pleti v nákupním letáku pobouřil, se objevují i ti, kteří si z nich začali dělat legraci. "Dobrý den, v reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva. Udělejte s tím něco, nebo si u vás vlastenci už nic nekoupí a zbudou vám tak všechny buřty, knedlíky a pivo!!!" dělí se o své dojmy například Martin Benda.

Další lidé na Facebooku Lidlu vyjádřili podporu a ocenili jeho postoj i poté, co sklidil kritiku od dalších zákazníků.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama