reklama
 
 

Černoch z letáku Lidlu: Reakce Čechů mě šokovala. Teď mi ale píší, že mi fandí

AKTUALIZOVÁNO 6. 1. 2017
Byl jsem v šoku. Tak popisuje vlastní reakci na dění kolem reklamního letáku muž, který se některým Čechům nelíbí. Model Alpha Dia říká, že to je poprvé, co se ve svém profesním životě setkal s rasismem. Dokáže si také představit, že mnohé firmy černošské modely nechtějí právě kvůli obavám z podobných reakcí. Lidl, který leták v pondělí vydal, si za svou prací stojí.
Doporučujeme

Praha – Rasistické poznámky některých Čechů na muže tmavé pleti v reklamním letáku doputovaly i do Německa. Tamní média si neobyčejné kauzy všimla a web deníku Frankfurter Allgemeine přinesl rozhovor s modelem, který některé Čechy rozpálil doběla. Čtyřiadvacetiletý Alpha Dia z Hamburku, který do Německa přišel v roce 1992 ze Senegalu, je tím, co se kolem jeho osoby v Česku stalo, nepříjemně překvapen.

"Takové reakce v roce 2017, to mě šokovalo. Potkávám mnoho modelů z celého světa i z Česka. A Praha je mezinárodní město. Když se přesto tolik Čechů obává 'vyhlazení bílé rasy', uvidí to tak i někteří lidé v Německu a dalších zemích světa. Z toho mám strach," odpověděl Dia na první otázku německých novinářů. Ti zmiňovali jeden z příspěvků z facebookové stránky obchodního řetězce Lidl v Česku, který leták s černošským modelem na začátku týdne vydal.

Instagram alpha_dia_: #thankful #fashionweek #showpackage #ready #paris #zumzweiten #january17 @marilynagencyparis

V reakci pro Aktuálně.cz model napsal, že mu z Česka po vypuknutí kauzy přicházejí naopak i milé zprávy. "Mnoho Čechů mi napsalo, že mi fandí," sdělil. Na svůj instagramový profil také přidal obrázek, který říká "Miluju Česko" a přidal i popisek "České pivo je lepší než z Německa".

Lidé na Facebooku například psali, že očekávají v letácích typicky české modely. "To ale nedává smysl, protože Lidl má stejnou reklamu po celé Evropě. Fotky se pro leták dělaly kromě jiného v Německu s modely z celého světa," reaguje Dia.

V rozhovoru také říká, že je to poprvé, co se během svého profesního života setkal s podobnou reakcí. "V běžném životě už se to ale stalo. Například ve vlaku se na mě lidé v posledních letech častěji dívají podezřele nebo si musím vyslechnout hloupé komentáře," říká.

Instagram alpha_dia_: In light of current events, Modelwerk does not condone any kind of discrimination. We proudly see ourselves as an agency with a high diversity, regardless of race and nationality. Modelwerk is happy to be representing Alpha Dia @alpha_dia_ who is an internationally succesful model. _____________________ Aus aktuellem Anlass, Modelwerk arbeitet mit Models unterschiedlicher Nationalität und Hautfarbe zusammen und distanziert sich von jeglicher Form der Diskriminierung! Wir sind froh Alpha Dia @alpha_dia_ als sehr international erfolgreiches Model zu vertreten.

Postěžoval si také na to, že jako model žijící v Německu má více práce třeba v Paříži či Miláně než v zemi, ve které žije. Některé firmy se podle něj možná bojí právě toho, co se nyní stalo Lidlu. Že pokud by využili služeb černošského modela, čelili by podobně nechutné kritice.

Instagram alpha_dia_: Thank you for the love ❤️ #czechbeerisbetterthenfromgermany #keepsmiling

Lidl si i přes kritiku, která se na něj snesla, za svým rozhodnutím stojí. Věcně reagoval například i na otázku, proč se v letácích objevují modelové "negroidního typu", od Bohuslavy Lobotkové, která má jako profilovou fotku logo hnutí Islám v ČR nechceme. Řetězec odpověděl, že v Evropě 21. století spolu žijí různé rasy a čím víc člověk ze světa pozná, tím větší toleranci vůči jiným má.

Vedle lidí, které muž černé pleti v nákupním letáku pobouřil, se objevují i ti, kteří si z nich začali dělat legraci. "Dobrý den, v reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva. Udělejte s tím něco, nebo si u vás vlastenci už nic nekoupí a zbudou vám tak všechny buřty, knedlíky a pivo!!!" dělí se o své dojmy například Martin Benda.

Další lidé na Facebooku Lidlu vyjádřili podporu a ocenili jeho postoj i poté, co sklidil kritiku od dalších zákazníků.

Pokračujte dál

reklama
reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama