Praha - Nemůžete prodat byt či domek, je to vyhlášený "ležák" a kupec o něj nezavadí? Realitní kanceláře znají osvědčený trik, který ze zdánlivě neprodejné nemovitosti dělá atraktivní kousek. Jmenuje se home staging.
Zjednodušeně řečeno jde o rychlé a nenároční doladění interiéru odborníkem tak, aby lépe působil na kupce. Jeho hlavní pravidla v rozhovoru pro Aktuálně.cz popisují profesionální home stagerka Jana Rybínová a realitní makléřka Barbora Merknerová.
Co je home staging
Home staging [čti houm stejdžing] je příprava nemovitosti na prodej nebo pronájem a její profesionální prezentace na realitním trhu. Zaměřuje se na nemovitosti určené k prodeji nebo pronájmu. Cílem je zvýšení atraktivity nemovitosti pro co nejširší okruh potenciálních zájemců a to především sladěním barevných schémat, uspořádáním nábytku a barevně sladěných doplňků, nastavení osvětlení a odstranění všech negativních elementů, které by potenciálnímu zájemci ztěžovaly představu, že by právě tady mohl bydlet.
Zdroj: Wikipedie
"Ačkoli si to málokdo z nás uvědomuje, koupě domu či bytu je také emocionální záležitostí. Pak tedy první dojem v podobě čistoty či nepořádku, světla či šera anebo vůně oproti zápachu mohou rozhodovat. Může to být třeba jen prvních třicet vteřin při procházení nemovitosti," upozorňuje Rybínová.
A.cz: Radíte prodávajícímu s home stagingem, nebo je odkazujete na specializované firmy?
Barbora Merknerová: Prodávajícím dáme základní rady ohledně přípravy nemovitosti před fotografováním a před každou prohlídkou. Někdy ale vyloženě cítíme, že by bylo potřeba pár věcí doladit s profesionálem, poradit se s barvami doplňků, drobnými úpravami interiéru a podobně. V tomto případě doporučujeme specialisty, se kterými máme dlouhodobé zkušenosti.
Aktuálně.cz: Když jsem si pročítala základní zásady home stagingu, tedy přípravy a úpravy nemovitosti k co nejlepšímu a nejrychlejšímu prodeji, přišlo mi, že jeho prazákladem je pořádný úklid… Jana Rybínová: Ano, to stoprocentně platí! Před samotnou úpravou by měla proběhnout příprava ze strany majitele nemovitosti - úklid a očista místností. Často je potřeba také redukovat počet předmětů. Pomáháme s přípravami i doporučeními, jakým způsobem a které předměty odklízet.
A.cz: Může být ten úklid až tak generální, že třeba majitel nechá na dobu nafocení nemovitosti a prohlídky nemovitosti odvézt své osobní věci, či případně i některé nadbytečné kusy nábytku?
Jana Rybínová: V případě, že je takto radikální přesun potřeba, provádí se, ale není třeba zacházet do extrému. Ideální je se poradit s konzultantem home stagingu, jak nábytek uspořádat. Je-li potřeba, také zařídíme pro majitele celý proces přesunu i uskladnění.
Aktuálně.cz: Když je byt prázdný, kupujícího nemohou inspirovat některé pěkné interiérové nápady předchozího nájemníka, byt působí stroze a neútulně. Když je ale naopak plně zabydlený, nemá kupující "prostor" pro své představy, kam by co dal. Jak tedy by měla ideálně vypadat nemovitost před příchodem kupujícího?
Jana Rybínová: Pokud je čistá a uklizená nemovitost uspořádána jako příjemný prostor bez osobních předmětů a rodinných fotografií, dokáže si v ní každý představit sám sebe.
Znamená to uspořádat jednotlivé místnosti s nábytkem tak, aby bylo patrné jejich využití. Kde nábytek úplně chybí, může být dodán v odlehčené verzi přímo společností, která provádí home staging. Prostor pak působí mnohem útulněji.
A.cz: Podceňují prodávající "doladění" interiéru před příchodem kupujícího? Spoléhají třeba na to, že v takovéto lokalitě se byt prodá "sám" a okamžitě?
Jana Rybínová: Dobrá lokalita je vždy velké plus. Nicméně majitelé často nevěnují úpravě a prezentaci nemovitosti patřičnou pozornost. Základní příprava interiéru, eventuálně exteriéru pro kvalitní fotografie a prohlídky by měla být samozřejmostí. A u dobré lokality a ceny může zvýšit počet zájemců.
A.cz: Jak moc dávají kupující na první dojem?
Jana Rybínová: Ačkoli si to málokdo z nás uvědomuje, koupě domu či bytu je také emocionální záležitostí. Pak tedy první dojem v podobě čistoty či nepořádku, světla či šera anebo vůně oproti zápachu mohou rozhodovat. Může to být třeba jen prvních třicet vteřin při procházení nemovitosti. A.cz: Jak důležité je nápadité nafocení prodávané nemovitosti? Na co se při fotografování zaměřujete?Důležitá je samozřejmě kompozice předmětů, ale hlavně prostor, prostor, prostor!
A.cz: Firmy zabývající se home stagingem prý nabízejí realitním makléřům speciální balíček, kterým mohou během pár minut vylepšit interiér bytu. Když kupec odejde, zase si tyto věci vezmou a mohou je použít jinde. O jaký balíček jde a co obsahuje? Nebo je to obchodní tajemství?
Jana Rybínová: Balíček zahrnuje základní bytové doplňky, které pomáhají sjednotit interiér při fotografování.Přehoz, polštáře a řadu dalších prvků. Dále dává home stager konzultaci, jak může prodávající využít a upravit vlastní vybavení v době prohlídek zájemců. A.cz: O kolik procent zvedá dobře zvládnutý home staging cenu nemovitosti?
Barbora Merknerová: Dobře zvládnutý home staging pomůže k rychlejšímu prodeji nemovitosti. Profesionální fotografií a odborně upraveným interiérem přiláká prodávající ke své nemovitosti velkou pozornost a nemusí se jednat o prvoplánově hezký byt.
A.cz: Co když třeba mladá rodina s dvěma dětmi prodává malý byt 2+kk, v němž stále bydlí? Za plného provozu v malém bytě plném lidí je těžké home staging provádět. Co byste radila v tomto případě?
Jana Rybínová: I takový byt může projít úpravou. Sezónní věci lze již připravit k přesunu. Konzultant home stagingu pomůže připravit byt pro fotografování a dá klientům písemný návod v podobě jednoduchých kroků, které je třeba udělat před prohlídkou zájemců o koupi. Taková příprava často zabere jen 20-30 minut, ale vyplatí se.
A.cz: Jistě už se na vás obrátili klienti s problémem, že "ten byt/domek prostě nejde prodat". Co v takovém případě děláte či radíte? Prodala jste nakonec všechny?
Barbora Merknerová: Delší dobu neprodejné nemovitosti jsou z mého hlediska pro home staging jako stvořené. Na nich se dá ukázat rozdíl před a po home stagingu, který bývá markantní. I příliv zájmu klientů většinou předčí očekávání prodávajících. Dům, který majitel sám nemohl prodat skoro celý rok, jsme s profesionálními fotografiemi, přestavěním nábytku a použitím pár doplňků prodali do jednoho měsíce.