Nejlepší evropské stavby roku. Prohlédněte si fotky

Nejlepší evropské stavby roku. Prohlédněte si fotky
Finalista  MAXXI Muzeum umění XXI. století, Řím, Itálie Zaha Hadid, Patrik Schumacher / Zaha Hadid Architects  Koncept návrhu MAXXI znamená posun od představy muzea jako „objektu" směrem k představě muzea jako „pole budov", přístupného všem. Vznikl koncept soutoku linií, kde primární sílu představují stěny, které se navzájem protínají a oddělují, a tak vytvářejí vnitřní a venkovní prostory. Plán budovy navazuje na dva rastry urbanistické osnovy okolí, jejichž nová intepretace generuje geometrickou komplexitu. Pozemek má tvar písmene L a meandruje mezi stávajícími budovami. Architekti využili tuto situaci jako příležitost k průzkumu možností lineární struktury svazováním, kroucením, přidáváním hmoty v některých místech a její redukcí jinde se záměrem vytvořit městské kulturní centrum s hustou texturou vnitřních a vnějších prostorů, které se navzájem proplétají a překrývají.
Finalista  Koncertní síň dánského rozhlasu, Kodaň, Dánsko Jean Nouvel / Ateliers Jean Nouvel  Koncertní síň v Ørestedu – nové čtvrti na předměstí Kodaně – je součástí komplexu budov ústředí dánského rozhlasu a televize. Formálně vypadá jako pravoúhlý objekt, jehož fasáda se souvisle proměňuje v závislosti na přirozeném světle. Průsvitná modrá membrána natažená přes vnější rám budovy funguje za dne jako filtr a v noci se stává projekčním plátnem. Uvnitř budovy jsou čtyři síně a multifunkční foyer, které zaujímá plnou výšku sedmipodlažní budovy. Z nižší části je přístup do tří menších studií, které nabízejí flexibilní prostory pro zkoušení i představení.
Finalista Muzeum Akropolis, Athény, Řecko Bernard Tschumi / Bernard Tschumi Architects   Stavební pozemek na úpatí Akropole byl ovlivněn různorodými faktory: bylo třeba brát zřetel na významné archeologické vykopávky, současné město a jeho uliční síť i chrám Parthenon. Reakce na stávající podmínky i specifika jednotlivých částí programu si vyžádaly členění budovy do tří částí. Spodní část se vznáší na pilotách nad archeologickými vykopávkami, obsahuje vstupní halu, prostory pro dočasné výstavy, auditorium a technické zázemí. Skleněná rampa, která umožňuje výhled na vykopávky, vede ke galeriím ve střední části budovy. Horní část budovy tvoří pravoúhlá Galerie Parthenonu uspořádaná okolo vnitřního dvora. Celý horní blok se mírně stáčí tak, aby mramory parthenonského vlysu byly orientovány stejně jako kdysi před mnoha staletími na průčelí chrámu.
Finalista Rehabilitační centrum Groot Klimmendaal, Arnhem, Nizozemí Koen van Velsen / Architectenbureau Koen van Velsen  Rehabilitační centrum se nachází v zalesněném území, jehož masterplan předpokládá postupnou transformaci ve veřejný park. Záměrem projektu bylo vytvořit budovu, která by nevypadala jako zdravotnické zařízení, ale přizpůsobila  se okolí i potřebám místní komunity. V přízemí s dvojitou výškou stropu jsou umístěny společné prostory jako tělocvična, bazén, restaurace a divadlo, které jsou využívány jak pacienty centra, tak i místní komunitou. Koncept péče je založen na představě, že pozitivní a podnětné prostředí přispívá ke zlepšení zdravotního stavu pacientů a má blahodárný vlliv na proces jejich rehabilitace. Základní součásti tohoto stimulujícího prostředí jsou transparence, kontinuita, vrstvení, rozmanitost a blízkost přírody.
Foto: Nadace Mies van der Rohe/ Filip Dujardin
Věra Tůmová
27. 11. 2012 15:00

Putovní výstava představující Evropskou cenu za současnou architekturu (Mies van der Rohe Award) dorazila do Prahy. Ve Veletržním paláci je do 9. ledna k vidění 45 nejlepších evropských staveb roku 2011. Akci pořádají Nadace Mies van der Rohe, Národní galerie v Praze a Zlatý řez. Podívejte se na některé finalisty, zástupce České republiky v soutěži a nakonec i na vítěze.

 

Právě se děje

Další zprávy