Wolfsburg - Předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch se snaží o sesazení generálního ředitele Martina Winterkorna, a to ještě před výroční valnou hromadou akcionářů, plánovanou na 5. května. S odvoláním na své zdroje o tom dnes informuje agentura DPA a některá další německá média.
Za vhodnou náhradu za Winterkorna prý Piëch považuje šéfa divize Porsche Matthiase Müllera či šéfa divize Škoda Auto Winfrieda Vahlanda. Piëch ale snahu o pokračující sesazení Winterkorna popřel. "Minulý týden jsme se dohodli na spolupráci. Neusiluji o jeho odvolání," řekl německému Bildu.
Konflikt ve vedení koncernu Volkswagen se dostal do centra pozornosti poté, co Piëch v nedávném rozhovoru s časopisem Der Spiegel signalizoval ztrátu důvěry ve Winterkorna. Řídicí výbor dozorčí rady ale minulý týden v pátek Winterkornovi vyjádřil podporu a slíbil, že mu navrhne prodloužit kontrakt. Winterkorn je šéfem Volkswagenu od ledna 2007, současný kontrakt mu vyprší na konci příštího roku.
Osmasedmdesátiletý Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho a v současnosti je patriarchou rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasovacích práv ve Volkswagenu. Ve vedení podniku strávil téměř 22 let, z toho osm let jako generální ředitel.
Podle rozhlasové a televizní stanice NDR se Piëch necítí pátečním prohlášením řídicího výboru dozorčí rady vázán a snaží se v rodině získat dostatečnou podporu pro Winterkornovo odvolání.
Neúspěch v Americe a u alternativních motorů
Důvody, proč se patriarcha firmy do Winterkorna opřel, nejsou zcela zřejmé. Jedním z nich může být neúspěch americké továrny Volkswagenu ve městě Chattanooga, kde se vyrábí model Passat Saloon, za který Winterkorn v koncernu sám hodně lobboval.
Právě neúspěch Volkswagenu na americkém nebo třeba i brazilském trhu zmiňuje jako jeden z důvodů k nespokojenosti ve své analýze deník Frankfurter Allgemeine. Automobilka má podle analýzy problém s příliš nákladnou výrobou a nedaří se jí dobře zachytávat trendy na trhu. V nabídce tak například chybí malé SUV a velmi váhavý je podle deníku i vstup do segmentu aut s alternativním pohonem. Obzvláště prý Piëcha musí bolet pohled na futuristické BMW i3.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni firma zvýšila prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu aut, a poprvé tak překonala desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu však zůstal japonský konkurent Toyota Motor, jemuž odbyt loni vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.