Fanoušci Barbie si v obchodech irského řetězce Primark, který má dvě prodejny také v Česku, mohou v motivech nejznámější panenky od společnosti Mattel pořídit kosmetiku, plavky, trička, silonky nebo třeba i pyžama.
"Začátkem července jsme v prodejnách po celém světě uvedli na trh kolekci inspirovanou filmem Barbie, která obsahovala 73 položek," řekla redakci ředitelka licencování Sarah Jacksonová. Kolekce vydané u příležitosti uveřejnění snímku dorazily i do dalších řetězců jako H&M, Zara či Gap. Trend, kdy fanoušci Barbie chodí do kin v růžové, se stal populárním, a to především na sociální síti TikTok.
Zvýšený zájem o oblečení inspirované panenkou od společnosti Mattel zaznamenaly i české pobočky světových značek. "Obecně dětská řada se prodává velmi dobře, ale i většina dámských stylů je již vyprodána," řekl výkonný ředitel značky Gap pro střední Evropu Marek Drvota.
Film Barbie není prvním případem, kdy se módní značky rozhodly přijít s novou kolekcí inspirovanou kinematografickou novinkou. Podobná situace nastala v roce 2019 před premiérou třetí řady hororového sci-fi seriálu Stranger Things od Netflixu.
Například H&M tehdy představilo kolekci ve stylu 80. let, ve kterých se děj seriálu odehrává. Trička, mikiny a další doplňky se Stranger Things tematikou pak dorazily i do dalších známých obchodů. Právě H&M společně například se řetězci Zara, Forever 21 a Mango patří podle serveru Earth.org k největším výrobcům v oblasti fast fashion. Tento anglický termín označuje princip výroby oblečení, který před kvalitními produkty upřednostňuje produkci většího množství jejich levnějších alternativ.
Právě fast fashion přispívá k tomu, že je podle dat serveru Earth.org každý rok vyrobeno okolo 100 miliard tun oblečení, z nichž pak 92 milionů skončí na skládkách. Textilní průmysl je pak zodpovědný za 10 procent globálních emisí uhlíku a za 10 procent mikroplastů, které se každoročně uvolní do oceánů.
"Lidé už nechtějí utrácet mnoho peněz za textilie, proto kupují nekvalitní a levné oděvy, které ale nevydrží," vysvětlila pro server ScienceDaily výzkumnice Simone Haslingerová z finské Aalto University. "Malé množství bývá recyklováno jako čisticí hadry, ale zbytek končí na skládkách, kde degraduje a uvolňuje oxid uhličitý, který je hlavním skleníkovým plynem," popsala Haslingerová.
Známá plastová panenka však neinspirovala jen fast fashion řetězce a nadnárodní podniky. Vliv měla i na světové designery, jejichž modely jsou uměleckými díly. Australská herečka Margot Robbieová, která ve filmu ztvárnila Barbie, tak v průběhu premiérového turné oblékla hned několik Barbie outfitů od nejslavnějších módních návrhářů.
Na červený koberec v Los Angeles dorazila v černých šatech od italské návrhářky Elsy Schiaparelliové, které byly inspirovány panenkou Solo in the Spotlight z roku 1960. Další panenkovský outfit oblékla na premiéře v Soulu, kde vystoupila v neonově růžovém kostýmu se sukní a bílým kloboukem od slavné značky Versace. Robbieová na turné oblékla i modely z dílen Vivienne Westwoodové, Emilia Pucciho a dalších, jak uvádí časopis Harper’s Bazaar.
Vliv amerického snímku s blonďatou panenkou v hlavní roli se neomezil pouze na módní odvětví. Od premiéry filmu Barbie zaznamenala česká hračkářství zvýšený zájem o stejnojmenné panenky a vše s nimi spojené. Z ankety ČTK mezi prodejci vyplynulo, že tento nárůst poptávky dosahuje desítek až stovek procent.