Více než polovina autobazarů nemá vlastní servis

Radek Pecák Radek Pecák
14. 4. 2011 0:35
auto

Koupě auta v řadě autobazarů zůstává stále velmi rizikovou záležitostí. Tvrdí to šéfredaktor serveru veciautomobilove.cz Pavel Foltýn, který vychází z průzkumu mezi přibližně 500 autobazary v České republice.

V rámci dotazníkové akce server zjišťoval, jakým zázemím jednotlivé autobazary disponují, jaké poskytují garance zákazníkům, zda prověřují původ vozu nebo zda nabízí například zprostředkování finančních a pojišťovacích služeb pro své klienty.

„V České republice může zákazník stále narazit na autobazar, který nedisponuje žádným servisním zázemím a který neposkytuje ani žádné právní garance na původ vozu, číslo karoserie VIN nebo počet ujetých kilometrů", říká Pavel Foltýn .

Při průzkumu se zjistilo, že 56% autobazarů nedisponuje vlastním servisním zázemím, 67% autobazarů neprověřuje skutečný stav ujetých kilometrů, 78% autobazarů nemá vlastní zákaznickou linku a 22% autobazarů nekontroluje při výkupu vozu registr dlužníků.

"Tento varující výsledek je dán především faktem, že současná česká legislativa neklade na zájemce o provozování autobazaru žádné podmínky a požadavky, které by, alespoň částečně, zajistili kupujícím jistotu bezpečné koupě. Autobazar proto nemusí mít například pro zákazníky sociální zařízení, nemusí disponovat vlastním servisním zázemím ani diagnostikou na prověřování počtu ujetých kilometrů. Autobazary v České republice nemají dokonce ani povinnost kontrolovat, zda má vozidlo legální původ, zda na něm nevázne exekuce nebo zástavní právo. Veškerá rizika z tohoto vyplývající tak většinou nese klient, tedy zákazník," vysvětluje Foltýn.

V řadě zemí, například od Nizozemska existují instituce, které dokáží hájit zájmy autobazarů, ale zároveň na druhé straně dbají o kultivaci prostředí obchodu s ojetými automobily.

 

Právě se děje

Další zprávy