Superkombík Audi RS4 zrychlí na stovku za 4,7 sekundy

Radek Pecák Radek Pecák
20. 2. 2012 7:22
Síla osmiválcového motoru je přenášena trvale na všechna čtyři kola
Foto: Audi

Jediná významnější neznámá zůstává po zveřejnění údajů o novém modelu Audi RS4, který bude mít premiéru na ženevském autosalonu.

Tou neznámou je cena, za kterou si ho budou zákazníci v tuzemsku, až se dostane na náš trh, kupovat. I když po přepočtení německé ceny lze předpokládat, že bude k mání těsně pod dva miliony korun.

Čísla o výkonech vozu již můžeme sdělit naprosto přesně. Pod kapotou vozu bude vysokootáčkový atmosférický osmiválec se zdvihovým objemem válců 4,2 litru.

Jeho maximální výkon je 450 koní při 8250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 430 N.m může řidič využívat v rozpětí otáček od 4000 do 6000 min-1.  Motor je montován ručně v maďarském Györu.

Foto: Audi

Na stokilometrovou rychlost vůz zrychlí za 4,7 sekundy. Maximální rychlost je v případě běžné verze omezena na 250 kilometrů v hodině, ale lze si ji nechat posunout až na 280 km/hod.

Spotřeba je papírově 11 litrů

Kombinovaná spotřeba činí podle údajů výrobce 11 litrů benzínu na 100 kilometrů.

Motor spolupracuje se sdmistupňovou převodovkou S-Tronic, kterou je možno ovládat i voličem nebo pádly u volantu. K dispozici je i funkce Launch Control, která zajistí bleskurychlý start při vytočeném motoru.

RS4 má trvalý pohon všech kol. Srdcem systému quattroje mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Až 70 procent točivého momentu může být přiděleno přední nápravě nebo maximálně 85 procent zadní nápravě. Základní nastavení je 40:60 % ve prospěch zadní nápravy.

Samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje s elektronickým systémem řízení přenosu točivého momentu na jednotlivých kolech. Jestliže dojde při průjezdu zatáčkou k příliš silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet. Na přání nabízí Audi jako doplněk sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Podvozek je snížený o 2 centimetry

Podvozek RS  má o 20 mm nižší světlou výšku v porovnání s modelem Audi A4 Avant. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením  mají vpředu průměr 365 mm. Nové tvarování třecích ploch kotoučů snížilo hmotnost neodpružených hmot o cca tři kilogramy.

Foto: Audi

Za příplatek lze získat na přední nápravu brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají průměr 380 mm a při brzdění jsou svírány šestipístkovými pevnými třmeny.

Do sériové výbavě modelu RS 4 Avant patří systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a škrticí klapky definované v rámci režimů comfort, auto a dynamic. Měnit takto lze dokonce i zvuk výfukové soustavy. V programu dynamic probíhá řazení nižších převodových stupňů s efektním přidáváním meziplynu.

Ryhlým řidičům může pomoci i další systém dodávaný za příplatek. Tím je dynamický systém tlumení v podobě sportovního podvozku plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control). Dvojice tlumičů jsou pak vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje tento systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola, a potlačuje tak naklánění karoserie. Charakteristika tlumení sportovního podvozku plus je variabilní a lze ji nastavit ve třech stupních prostřednictvím systému Audi drive select.

Skořepinová sedadla za příplatek

Auto lze pochopitelně od běžné A4 avant rozeznat i pouhým pohledem. Například šestiúhelníková maska chladiče je uložena v rámečku s matnou povrchovou úpravou v odstínu hliníku a její mřížka s kosočtvercovým vzorkem je lakována lesklým odstínem antracitu.  Vzduch proudí do motorového prostoru velkými otvory rozdělenými příčkami ve výrazně tvarovaném nárazníku, který je zakončen spodním spoilerem.

Foto: Audi

Při pohledu z boku jsou nápadné hranaté nástavce bočních prahů a rozšířené podběhy kol. Kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobné lišty mají matnou povrchovou úpravu v odstínu hliníku a střešní spoiler zvyšuje přítlak na zadní nápravě.

Zádi dominuje markantní nárazník a dvě oválné koncovky výfukové soustavy rozdělené do dvou větví jsou integrovány do difuzoru protaženého vysoko vzhůru.

Interiér modelu RS 4 Avant je kompletně černý s výjimkou čalounění stropu, které může být na přání ve stříbrném odstínu Moon. Sériově dodávané ozdobné obložení je vyrobeno z uhlíkového kompozitu, na přání může být z kartáčovaného matného hliníku či hliníku Race.

Součástí sériové výbavy jsou sportovní sedadla vpředu s integrovanými opěrkami hlavy, která jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Jejich povrch je potažen kombinací černé kůže a Alcantary.  Alternativně jsou v nabídce skořepinová sedadla nebo luxusní klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání.

Do informačního systému řidiče s barevným displejem je integrováno menu RS zahrnující stopky pro měření časů na kolo a teploměr motorového oleje.

 

Právě se děje

Další zprávy