"Extrémně přísná emisní norma Euro 7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem," uvedla Škoda Auto.
Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39 589 Fabií v provedení kombi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenta. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent. Důvodem mohlo být podle expertů očekávání nové generace, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menším modelů Scala a Kamiq. Prodej Scaly loni rostl o 62 procent a v případě Kamiqu se zdvojnásobil.
Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility, po roce 2035 by se v Evropě neměla prodávat jiná auta než bateriové elektromobily nebo vodíkové vozy.
Dodržení nové emisní normy je podle automobilky spjato s velmi vysokými náklady. "Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi," stojí v dopise zaměstnancům.
Podle původního plánu přitom měla současná třetí generace Škody Fabia Combi vydržet ve výrobě do roku 2022, o rok později ji v nabídce měl nahradit kombík odvozený od nedávno představené čtvrté generace. Vývoj této verze byl zastaven již dříve a následně obnoven po příchodu současného šéfa Škoda Thomase Schäfera, proto nabral zpoždění.
Podle webu idnes.cz ale nakonec v koncernu přišli na to, že se vývoj kombi nevyplatí, byl by příliš nákladný. Prodražovalo by ho i to, že v koncernu na stejné platformě MQB A0 neexistuje auto s podobně dlouhou zádí. Škoda by se tedy nemohla spolehnout na výpomoc ostatních značek. Problémem mohou být i emise CO2, kombi by logicky mělo mít oproti hatchbacku vyšší spotřebu, a pokud by se jich prodalo moc, nabouraly by celkovou flotilovou bilanci Škody.
Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn řekl dnes v rozhovoru pro Lidové noviny, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.
Poprvé v historii ponese Škoda Auto v koncernu Volkswagen v budoucnu odpovědnost za vývoj celé jedné platformy, která se uplatní na celém světě - jedná se o platformu MQB-A0 Global. Pokračovat bude také v produkci elektromobilů. Začátkem příštího roku chce představit elektromobil Enyaq iV Coupe. Plánuje uvedení také tří dalších elektromobilů.