Škoda Citigo už zvládne jezdit i na zemní plyn

Radek Pecák Radek Pecák
2. 10. 2012 5:30
Jedná se o nejvíce "zelenou" Škodu všech dob
Foto: Radek Pecák

Do kategorie těch nejvíce ekologických aut současnosti spadá se svými 79 gramy CO2 vypuštěnými během kilometru jízdy rovněž dosud trošku utajovaná novinka mladoboleslavské Škody Auto.

Černý exemplář Škody Citigo ve verzi na pohon stlačeným zemním plynem (CNG) se na stánku mladoboleslavské automobilky na pařížském výstavišti objevil až druhý tiskový den. První byl bezvýhradně určen pro prezentaci modelu Rapid.

Řez vozidlem.
Řez vozidlem. | Foto: Aktuálně.cz

Tuzemská premiéra tohoto vozu se má odehrát již ve středu večer na večeru produktových inovací firmy E.ON, se kterou Škoda spolupracuje.

Výkon je 50 kW

Výkon vozu (50 kW) je uprostřed mezi dvěma dosud prodávanými benzinovými verzemi - 44 a 55 kW. Do dvou plynových nádrží umístěných u zadní nápravy o celkovém objemu 72 litrů se dohromady vejde 11 kg CNG.  Navíc má řidič k dispozici ještě zmenšenou benzinovou nádrž o objemu deseti litrů, která by měla stačit na překonání vzdálenosti k další čerpací stanici CNF. 

Takto stál vůz v Paříži.
Takto stál vůz v Paříži. | Foto: Radek Pecák

Dojezd by tak měl být zhruba 550 kilometrů na jedno tankování, které se ale musí odehrát u dvou různých stojanů. Přednostně bude vždy motor spalovat CNG, teprve po vyčerpání zásoby zemního plynu přejde samočinně do režimu práce s klasickým benzinovým palivem.

Na palubní desce je proto palivoměr s pouze jednou ručičkou, stupnice jsou na něm ale zobrazeny dvě.

Otvory pro plnění paliv jsou dva.
Otvory pro plnění paliv jsou dva. | Foto: Radek Pecák

Cena zatím otazníkem

Motor byl logicky kvůli spalování zemního plynu upraven. Byl zvýšen kompresní poměr z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily a sedla ventilů jsou navíc zesíleny, aby odolávaly většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou navíc integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění zemního plynu do proudu nasávaného vzduchu.

Spotřeba by měla činit zhruba 2,9 kg zemního plynu na 100 km. Náklady na ujetí stovky kilometrů s tímto palivem jsou tak hluboko pod hranicí sta korun.

Proto má i palivoměr dvě stupnice.
Proto má i palivoměr dvě stupnice. | Foto: Radek Pecák

Jelikož jsou nádrže na zemní plyn umístěny pod podlahou, v interiéru se pro posádku nic nezměnilo a kromě zmíněného palivoměru je citigo na CNG k nerozeznání od toho běžného. I zavazadlový prostor zůstal zachován se stejným objemem. Pod jeho dno už však nelze umístit náhradní kolo. V případě defektu si posádka musí vystačit s opravnou sadou.

Zavazadlový prostor má normální velikost
Zavazadlový prostor má normální velikost | Foto: Radek Pecák

Cenu ani termín zahájení prodeje zatím Škoda nezveřejnila. Citigo CNG je technicky identický vůz s Volkswagen Up a společně s ním a se Seatem Mii se vyrábí v závodě Volkswagenu ve slovenské Bratislavě.

Motor o výkonu 50 kW prošel úpravami
Motor o výkonu 50 kW prošel úpravami | Foto: Radek Pecák

 

Právě se děje

před 34 minutami

V benešovské nemocnici bude omezený režim nejméně ještě v pondělí

Benešovská nemocnice bude fungovat v omezeném režimu přinejmenším ještě v pondělí. Po útoku kryptovirem v noci na středu nelze spustit přístroje včetně počítačové sítě, plánované operace byly zrušeny. Na nápravě budou přes víkend dál pracovat IT specialisté. Vedení kraje předpokládalo, že počátkem příštího týdne již nucené omezení skončí, aktuální zprávy z nemocnice tomu ale nenasvědčují. "Stále trvá nouzový stav nemocnice, a to zatím do pondělí 16. 12. včetně," řekl mluvčí zařízení Petr Ballek.

Lékaři mohou pacientovi například ošetřit odřeninu nebo zašít řeznou ránu, zvládnou běžné převazy a kontroly. Pokud ale bude potřeba rentgen, je to problém. Nemocnici se však podle mluvčího podařilo zajistit, že zaměstnanci dostanou výplaty standardní elektronickou cestou na své účty

Další zprávy