Nový Seat Alhambra, který se v České republice začne prodávat na konci července, přináší zlepšení ve dvou oblastech, které dnes lidé oceňují nejvíce - ve spotřebě a konektivitě. Automobil, který je mnohými považován za skutečný rodinný ideál, se dostal na ještě lepší úroveň. Vyplývá to z testování během dvoudenní prezentace vozu v okolí Barcelony.
Největší automobil od značky Seat - mimochodem pokrevní příbuzný Volksagenu Sharan - se dočkal faceliftu hlavně kvůli nasazení motorů splňujících emisní normu Euro 6. Díky nim je teď Alhambra zhruba o deset procent úspornější při současně vyšším výkonu.
Konstruktéři nijak nezasahovali do karosérie a vnitřního uspořádání. To zůstává stejné, a tedy i stejně dobré jako při příchodu nové generace na trh před čtyřmi roky.
Do vozu dlouhého 4,855 metru se nadále může vejít až sedm cestujících, přičemž do druhé řady a třetí řady nastupují skrze posuvné dveře. Na trojici samostatně posunovatelných a sklopných sedaček lze pomocí systému Isofix upevnit dětské autosedačky. Při využití všech sedaček má zavazadlový prostor objem 300 litrů, při využití jen pěti sedaček se zvětší na 955 litrů, a pokud jsou všechny sedačky složeny (s výjimkou předních), lze do vozu naložit až 2430 litrů nákladu.
Nejrychlejší verzí je dvoulitrový benzinový turbomotor. Výkon 220 koní je shodný například se Škodou Octavií RS. I tak velký vůz, jako je Alhambra, se dokáže rozjet na 226 kilometrů za hodinu, z nuly na stovku zrychlí během 7,8 sekundy. Spotřeba je pak logicky ze všech nabízených variant vozu nejvyšší - v kombinovaném režimu činí 7,2 litru.
Nejúsporněji naopak jezdí nejméně výkonná verze (115 koní) dvoulitrového turbodieselu. K ujetí stokilometrové vzdálenosti jí stačí rovných pět litrů nafty. Dalšími dieselovými agregáty v nabídce jsou 2,0 TDI s výkony 150 či 184 koňských sil.
Nabídka zážehových pohonných jednotek obsahuje vedle zmíněného "sportovního" motoru také motor 1,4 TSI s výkonem 115 koní. Alhambra se nadále bude nabízet rovněž s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.
Přibyla také řada komfortních i bezpečnostních asistenčních systémů. Ve výbavě může být automatické přepínání dálkových a tlumených světel, udržování vozu ve vymezeném jízdním pruhu s aktivním zásahem do řízení, upozornění na vozy přijíždějící ze stran při couvání, čtení dopravních značek nebo hlídání mrtvého úhlu. Na auta nacházející se v souběžných jízdních pruzích mimo zorné pole řidiče pak upozorňuje oranžová ikonka rozsvěcující se v obou vnějších zpětných zrcátkách. Bohužel je poměrně malá, takže ji lze (zvláště v podmínkách slunečného dne na Pyrenejském poloostrově) snadno přehlédnout.
Mezi nové komfortní prvky patří například masážní sedačky (pouze vpředu), bezklíčkové odemykání i startování a rovněž adaptivní tlumiče. Díky jejich nastavení v komfortním, automatickém nebo sportovním režimu lze automobil přizpůsobit podmínkám, v nichž se auto pohybuje. Vyzkoušeli jsme, že na dálnici a při klidném cestování na cestách s horším povrchem přijde vhod režim Comfort, naopak v členitém terénu na slušných vozovkách se hodí zapnout režim Sport. Díky němu se omezí náklony karosérie a pasažéři nemají tolik rozhoupaný žaludek. V praxi jsme si to ověřili při testovacích jízdách v kopcovitém a zatáčkovitém terénu v okolí Barcelony. Několik stovek kilometrů jsme tam strávili za volantem obou silnějších dieselových verzí.
Hodně úsilí investovali vývojáři Seatu do nového multimediálního systému. I nadále lze využívat klasickou navigaci a rádio nebo přehrávat hudbu z CD disku, avšak nově je k dispozici systém Seat Easy Connect. Jakmile chytrý mobilní telefon propojíte USB kabelem s displejem ve voze, můžete ovládat systémy Mirror Link, Google Android Auto nebo Apple Car Play na dotykovém - šest a půl palce velkém - displeji uprostřed palubní desky.
Zobrazit lze například předpověď počasí, ceny na čerpacích stanicích v okolí nebo informace o blízkých restauracích. Systém reaguje skutečně rychle. Současně můžete hlasem diktovat SMS zprávy či e-maily, volat na čísla ze seznamu kontaktů a podobně.
Řidiči-hračičkové si pak mohou třeba i měřit časy na oblíbeném okruhu, sledovat spotřebu, ekonomický styl jízdy a řadu jiných údajů.
Základní cena pro český trh s motorem 1,4 TSI je 661 900 korun. Výbava vozu zahrnuje například sedm airbagů, klimatizaci, rádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání všech bočních okének, palubní počítač, elektronickou parkovací brzdu a také systém start&stop.
Dieselová verze s pohonem všech kol a s motorem 2,0 TDI (150 koní) přijde na nejméně 827 900 korun.