Rodinný ideál teď láká i na multimédia. Test Seatu Alhambra

Radek Pecák Radek Pecák
26. 7. 2015 19:14
Vyzkoušeli jsme největší vůz od Seatu. Po faceliftu je díky novým motorům výkonnější, přitom zhruba o deset procent úspornější.
Jízdní vlastnosti jsou vzhledem k velikosti vozu překvapivě dobré.
Jízdní vlastnosti jsou vzhledem k velikosti vozu překvapivě dobré. | Foto: Seat

Nový Seat Alhambra, který se v České republice začne prodávat na konci července, přináší zlepšení ve dvou oblastech, které dnes lidé oceňují nejvíce - ve spotřebě a konektivitě. Automobil, který je mnohými považován za skutečný rodinný ideál, se dostal na ještě lepší úroveň. Vyplývá to z testování během dvoudenní prezentace vozu v okolí Barcelony.

Největší automobil od značky Seat - mimochodem pokrevní příbuzný Volksagenu Sharan - se dočkal faceliftu hlavně kvůli nasazení motorů splňujících emisní normu Euro 6. Díky nim je teď Alhambra zhruba o deset procent úspornější při současně vyšším výkonu.

Konstruktéři nijak nezasahovali do karosérie a vnitřního uspořádání. To zůstává stejné, a tedy i stejně dobré jako při příchodu nové generace na trh před čtyřmi roky.

Kromě velké rodiny je vůz schopen pojmout i řadu zavazadel či různé výbavy.
Kromě velké rodiny je vůz schopen pojmout i řadu zavazadel či různé výbavy. | Foto: Seat

Do vozu dlouhého 4,855 metru se nadále může vejít až sedm cestujících, přičemž do druhé řady a třetí řady nastupují skrze posuvné dveře. Na trojici samostatně posunovatelných a sklopných sedaček lze pomocí systému Isofix upevnit dětské autosedačky. Při využití všech sedaček má zavazadlový prostor objem 300 litrů, při využití jen pěti sedaček se zvětší na 955 litrů, a pokud jsou všechny sedačky složeny (s výjimkou předních), lze do vozu naložit až 2430 litrů nákladu.

V interiéru se změnil volant a přibyl centrální displej s úhlopříčkou 6,5 palce.
V interiéru se změnil volant a přibyl centrální displej s úhlopříčkou 6,5 palce. | Foto: Seat

Nejrychlejší verzí je dvoulitrový benzinový turbomotor. Výkon 220 koní je shodný například se Škodou Octavií RS. I tak velký vůz, jako je Alhambra, se dokáže rozjet na 226 kilometrů za hodinu, z nuly na stovku zrychlí během 7,8 sekundy. Spotřeba je pak logicky ze všech nabízených variant vozu nejvyšší - v kombinovaném režimu činí 7,2 litru.

Nejúsporněji naopak jezdí nejméně výkonná verze (115 koní) dvoulitrového turbodieselu. K ujetí stokilometrové vzdálenosti jí stačí rovných pět litrů nafty. Dalšími dieselovými agregáty v nabídce jsou 2,0 TDI s výkony 150 či 184 koňských sil.

Interiér je možno přeměnit v malou ložnici či dodávku.
Interiér je možno přeměnit v malou ložnici či dodávku. | Foto: Seat

Nabídka zážehových pohonných jednotek obsahuje vedle zmíněného "sportovního" motoru také motor 1,4 TSI s výkonem 115 koní. Alhambra se nadále bude nabízet rovněž s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Přibyla také řada komfortních i bezpečnostních asistenčních systémů. Ve výbavě může být automatické přepínání dálkových a tlumených světel, udržování vozu ve vymezeném jízdním pruhu s aktivním zásahem do řízení, upozornění na vozy přijíždějící ze stran při couvání, čtení dopravních značek nebo hlídání mrtvého úhlu. Na auta nacházející se v souběžných jízdních pruzích mimo zorné pole řidiče pak upozorňuje oranžová ikonka rozsvěcující se v obou vnějších zpětných zrcátkách. Bohužel je poměrně malá, takže ji lze (zvláště v podmínkách slunečného dne na Pyrenejském poloostrově) snadno přehlédnout.

Na centrálním displeji se teď může objevovat řada nových užitečných informací.
Na centrálním displeji se teď může objevovat řada nových užitečných informací. | Foto: Seat

Mezi nové komfortní prvky patří například masážní sedačky (pouze vpředu), bezklíčkové odemykání i startování a rovněž adaptivní tlumiče. Díky jejich nastavení v komfortním, automatickém nebo sportovním režimu lze automobil přizpůsobit podmínkám, v nichž se auto pohybuje. Vyzkoušeli jsme, že na dálnici a při klidném cestování na cestách s horším povrchem přijde vhod režim Comfort, naopak v členitém terénu na slušných vozovkách se hodí zapnout režim Sport. Díky němu se omezí náklony karosérie a pasažéři nemají tolik rozhoupaný žaludek. V praxi jsme si to ověřili při testovacích jízdách v kopcovitém a zatáčkovitém terénu v okolí Barcelony. Několik stovek kilometrů jsme tam strávili za volantem obou silnějších dieselových verzí.

Díky novým aplikacím získá posádka vozu aktuální informace například o počasí či o blízkých restauracích.
Díky novým aplikacím získá posádka vozu aktuální informace například o počasí či o blízkých restauracích. | Foto: Seat

Hodně úsilí investovali vývojáři Seatu do nového multimediálního systému. I nadále lze využívat klasickou navigaci a rádio nebo přehrávat hudbu z CD disku, avšak nově je k dispozici systém Seat Easy Connect. Jakmile chytrý mobilní telefon propojíte USB kabelem s displejem ve voze, můžete ovládat systémy Mirror Link, Google Android Auto nebo Apple Car Play na dotykovém - šest a půl palce velkém - displeji uprostřed palubní desky.

Zobrazit lze například předpověď počasí, ceny na čerpacích stanicích v okolí nebo informace o blízkých restauracích. Systém reaguje skutečně rychle. Současně můžete hlasem diktovat SMS zprávy či e-maily, volat na čísla ze seznamu kontaktů a podobně.

Řidiči-hračičkové si pak mohou třeba i měřit časy na oblíbeném okruhu, sledovat spotřebu, ekonomický styl jízdy a řadu jiných údajů.

Základní cena pro český trh s motorem 1,4 TSI je 661 900 korun. Výbava vozu zahrnuje například sedm airbagů, klimatizaci, rádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání všech bočních okének, palubní počítač, elektronickou parkovací brzdu a také systém start&stop. 

Dieselová verze s pohonem všech kol a s motorem 2,0 TDI (150 koní) přijde na nejméně 827 900 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy