Jako za starých časů. Veřejná bezpečnost dohlížela na řidiče stodvacítek a žigulíků

Sraz poválečných automobilů zahájil desátou výstavní sezonu Retroautomuzea ve Strnadicích.
Nepřehlédnutelná Škoda 125 L. "Navázali jsme užší spolupráci s Retro Garáží. Příští týden bude na dražbě hlavní cenou tomboly. Když si příští týden koupíte vstupenku, můžete vyhrát ji nebo také Jawettu," popisuje auto zakladatel Retroautomuzea Libor Kucharski.
Policejní člun Sport 100 je asi nejnovějším přírůstkem v muzeu, dovezli ho totiž teprve minulý týden.
Na pořádek dohlížela kolona rozličných vozidel Veřejné bezpečnosti.
Nádherný Renault 10. Pamatujete si, že se v Bulharsku vyráběl licenčně jako Bulgarrenault?
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 4. 2024 6:31
Když v sobotu ráno ještě u Prahy míjíme naleštěný Barkas B1000, který by za normálních okolností dělal parádu někde v muzeu, tak trochu tušíme, kam že se majitelé – dobrodruzi – s tímhle autem vydali. Za hodinu a pár minut už auto stojí na parkovišti Retroautomuzea ve Strnadících na Benešovsku. To letos slaví deset let od otevření a sezonu zahájilo tradičním srazem.

Teploty venku jsou vskutku aprílové, do toho prší, jako kdyby Strnadice ležely někde v Ardenách. Nic z toho ale příznivce především socialistických aut neodradilo, aby si třetí dubnovou sobotu udělali cestu do Retroautomuzea. Nadšencům do světa čtyř kol ho asi není třeba dlouze představovat. Sbírka, kterou založil a udržuje Libor Kucharski s rodinou a řadou pomocníku a nadšenců, obsahuje průřez historií socialistického autoparku, navíc s přesahem do devadesátých i nultých let.

Zahájení sezony, letos jubilejní desáté, bylo tradičně spojeno se srazem "všech poválečných vozidel". Nepřekvapí ale, že jasnou převahu mají auta socialistické produkce. Žigulíky, škodovky od embéčka po Favority s Formanem, několik tatrovek nebo vojenské gazíky. Kapitalistickou cizinu zase reprezentují takový Fiat 850, Fordy Sierra či Cortina nebo Audi 5000. Že jej neznáte? Jde o americkou specifikaci Audi 100.

Na všechno dohlížejí příslušníci Veřejné bezpečnosti, tedy nadšenci do policejní historie v dobových uniformách. Přijeli samozřejmě i vhodnými automobily, žlutobílé žigulíky nebo Škody 120 doplňují i Moskvič ještě ve starší kombinaci modré a bílé a naopak už zelenobílé vozy s nápisy "Policie" z 90. let.

"Novinkou je upravená spodní část parkoviště, kde stojí opravené Avie," popsal na zahájení sezony zakladatel a ředitel muzea Libor Kucharski, co se od minulého roku změnilo. Ukazuje přitom na hasičské Avie, které dostaly nový lak a už zase vypadají, že teprve před chvíli odjely z posledního zásahu. "Přibyla nám také policejní loď, která je v muzeu zatím asi týden," ukazuje na hned vedle postavený člun, který muzeum dostalo darem. Stejně jako řadu dalších vystavených exponátů.

Na zahájení sezony dorazil i prototyp Praga N530 z počátku 60. let, který návštěvníci hodně obcházeli. "Toto auto nám půjčil Vojenský historický ústav z muzea v Lešanech. Je to velmi vzácný kus," komentuje Libor Kucharski. Jedná se o nakonec nerealizovaný projekt československé silniční čtyřtuny.

"Bohužel jsme museli zvednout ceny vstupného," říká majitel muzea pro návštěvníky také méně příjemnou zprávu. Vše s odkazem na celkově vyšší provozní náklady. Dospělého tak vstup do muzea vyjde na dvě stovky, senioři nebo děti od 6 do 15 let platí 150 korun.

Expozice samotná pak obsahuje nejen auta socialistické výroby, ale nechybí ani koutek věnovaný Tuzexu, a jak už bylo řečeno, stále více se na ploše objevují auta z 90. let, případně počátku 21. století. Čtvrtá a pátá generace VW Passat, Ford Scorpio, Mazda Xedos, Mitsubishi Galant… Nepřehlédnutelná je i Škoda Xena s návěsem, kde se ukrývají škodovky Felicia či Octavia RS.

Za vypíchnutí pak jistě stojí řada unikátů, třeba kabriolet vyrobený z Lady Niva, který vznikl v Německu, stejně jako polokabriolet odvozený pro změnu z Lady Samara. Ten vyrobila firma Böhse, stejně jako "plážové" vozítko Eurostar vycházející z Lady 2105. Stálicemi už jsou prezidentská auta včetně třeba prodlouženého Audi A8 nebo přehlídkového polokabrioletu na základech Tatry 613.

Hlavní pozornost na sebe ale v propršené sobotní dopoledne stejně strhává několik desítek aut, která se shromáždila před muzeem. Kromě srazu na ně čeká i okružní jízda. Trasa má celkem 40 kilometrů a na její klidný průběh dohlížejí na čtyřech stanovištích s úkoly samozřejmě příslušníci Veřejné bezpečnosti. Novinkou letošního "závodu" se stala jízda na přesnost - zadání bylo ujet vybraný dvoukilometrový úsek průměrnou rychlostí 45 km/h. Nedodržení znamenalo penalizaci, vítěz jízdy přesnosti si následně odvezl zasloužené vavříny.

 

Právě se děje

Další zprávy