Proč chtít SUV? VW Passat Alltrack převeze více

Radek Pecák Radek Pecák
8. 8. 2012 6:43
Plasty naznačují, že tento passat dokáže víc
Foto: Radek Pecák

Je éra SUV. Jednotliví výrobci automobilů chrlí skutečné offroady, ale i malé městské "džípy" a dokonce i řadu modelů, které jen jako terénní vypadají, ale ve skutečnosti mají poháněnu pouze jednu nápravu.

Pro ty, kteří nechtějí za každou cenu sedět vysoko nad vozovkou a mít pocit zdánlivého bezpečí ve voze typu SUV, nabízí několik výrobců alternativu, v podobě lehce oplastovaného, mírně zvýšeného a před nástrahami lehčího terénu chráněného kombíku.

Vůz zvládne i těžší překážky, než je rozbahněná polní cesta
Vůz zvládne i těžší překážky, než je rozbahněná polní cesta | Foto: Radek Pecák

Subaru Outback, Škoda Octavia Scout a z vlastní stáje i Audi Allroad. To jsou příklady vozů, které spadají do této kategorie.

Volkswagen Passat Alltrack, který jsme otestovali, je v nabídce českého zastoupení značky od jara letošního roku.

Když potřebujete hodně místa na zavazadla

Vyrábí se také (s benzinovým motorem 1,8 TSI) v provedení pouze s pohonem předních kol, většina zákazníků ale logicky sáhne po verzi 4motion.  To sice bude znamenat mírné zmenšení zavazadlového prostoru  (přesně o patnáct litrů) na 588 litrů, ale současně o mnoho větší využitelnost. Místa pro čtyři dospělé pasažery je ve vozidle dostatek, problém není samozřejmě ani s místem pro zavazadla. Kufr je navíc skvěle využitelný a přístupný.

Toto je navíc jeden z hlavních argumentů, který by prodejci mohli využít při přesvědčování zájemců váhajících mezi klasickým SUV a tímto vozem pro všechny cesty. Abyste měli k dispozici takový zavazadlový prostor jako v Passatu, museli byste sáhnout po skutečně gigantickém off roadu. Nehledě na to, že například kola či rakev s lyžemi se vám budou na střechu tohoto vozu nakládat nepoměrně snáze než na o desítky centimetr vyšší SUV.

Kufr uspokojí prakticky každého
Kufr uspokojí prakticky každého | Foto: Radek Pecák

Zvenčí se passat alltrack od klasického passatu variant odlišuje plastovými lemy blatníků, vpředu a vzadu jsou pod nárazníky stříbrné kryty. Zejména ten vzadu dodává vozu "offroadový" vzhled.

Vše jako v passatu a něco navíc

Uvnitř se alltrack od normálního passatu moc neliší. A tak i zde uprostřed palubní desky můžeme sledovat čas na analogových hodinách. Jen nápis Alltrack před voličem jízdních režimů automatické převodovky DSG se šesti stupni a hlavně tlačítko pro zapnutí elektronického pomocníka pro usnadnění sjíždění prudkých svahů upozorňuje, že nesedíte v manažerském kombíku.

Převodovka DSG je u silnějšího dieselu standardem
Převodovka DSG je u silnějšího dieselu standardem | Foto: Radek Pecák

Vnímavější řidiči mohou při jízdě pocítit poněkud větší náklony auta při rychlejším průjezdu zatáčkou, což má na svědomí o tři a půl centimetru zvýšený podvozek. Na druhou stranu, komu by to vadilo, může náklony umravnit volbou sportovní charakteristiky tlumičů. Tento režim přijde vhod, jak jsme zjistili, zejména při jízdě po kvalitnějších rychlostních silnicích nebo na silnicích prvních tříd.  Na druhou stranu, při jízdě po rozbitých okreskách lze drncání účinně zmírnit volbou režimu normal nebo dokonce comfort.

Alltrack, který v nejlevnější verzi s motorem 2,0 TDI a šestistupňovou manuální převodovkou vyjde podle ceníku na 804 900 korun (námi testované provedení se stosedmdesátikoňovou verzí motoru 2,0 TDI a předovkou DSG je o 102 tisíce dražší), má kromě zmíněného tlačítka off road i řadu dalších elektronických asistentů.

Elektronika zvládne mnoho za vás

Počínaje systémem pro sledování únavy, tak systémem samočinného sklápění světelného toku paprsků při zaznamenání protijedoucího nebo vpředu jedoucího vozu, dále systém pro udržení vozu v patřičném pruhu (dokonce ho tam sám vrací) a upozornění na vozy nacházející se vedle vás v takzvaném mrtvém úhlu.

K dispozici máte řadu elektronických pomocníků
K dispozici máte řadu elektronických pomocníků | Foto: Radek Pecák

Motor, který vůz poháněl, netřeba představovat. Zde je jeho spotřeba o desetinky vyšší než v běžném passatu, i tak se však dá v tuzemském silničním provozu jezdit zhruba za sedm litrů nafty na sto kilometrů. Jeho zvukový projev je výborně utlumen i díky použití mnohovrstevného předního skla.

Převodovka řadí bezproblémově, šest stupňů je dostačujících. Manuální volbu (lze jak pákou voliče, tak i pádélky u volantu), jsme využili pouze v prudkých sjezdech před ostrými zatáčkami.

Po týdenním soužití se passat alltrack jevil jako ideální vůz pro sportovně založenou rodinu, která s ním nebude mít problém projet ke sjezdovce i hlubokou vrstvou sněhu či s člunem na střeše po neupravené lesní či polní cestě například k horské řece. Skutečné terénní schopnosti ale nečekejte. Přece jen je ve voze k dispozici pouze systém Haldex, který sice v případě potřeby dokáže přenést točivý moment i na zadní kola, ale jeho schopnosti jsou v porovnání s klasickým trvalým pohonem 4x4 omezené.  

Technické údaje:

  • Výkon motoru: 170 koní
  • Max. točivý moment: 350 Nm
  • Max. rychlost: 211 km/hod
  • Zrychlení 0-100: 8,9 s
  • Kombinovaná spotřeba: 5,8

 

Právě se děje

Další zprávy