Porsche se čtyřválcem není rouhání. Automobilka se po 20 letech vrací ke kořenům

Jan Markovič Jan Markovič
4. 2. 2016 6:45
Automobilka Porsche přiveze na autosalon v Ženevě zásadní facelift svého základního modelu Boxster. Ten přichází s přelomovou novinkou. Poprvé ho kupředu požene čtyřválcový motor. Jakkoliv to zní pro fanoušky značky známé hlavně díky plochým šestiválcům hrozně, nejde o nic nového. Porsche totiž na čtyřválcích vyrostlo.
Český ceník zatím známý není, v Německu základní boxster vyjde na 53 646 eur.
Český ceník zatím známý není, v Německu základní boxster vyjde na 53 646 eur. | Foto: Porsche

Nové Porsche Boxster, které navíc do svého jména dostalo číslo 718 odkazující na legendární závodní vůz, předvede benzinový čtyřválec. Nově vyvinutý plochý motor je vybaven přeplňováním a proto svým výkonem předčí i atmosférický šestiválec, který byl ve službách minulých generací Boxsterů. Novinka konkrétně nabídne v základním provedení 300 koní, v silnějším Boxster S pak dokonce 350 koní.

Fanoušci sportovních aut z Zuffenhausenu by se mohli bouřit, že je konec šestiválců u základních modelů (změna se dotkne i kupé Cayman) chybou. Porsche by prostě pouhé čtyři válce mít nemělo. Jenže kdo zná historii automobilky, ten ví, že na nich slavná značka přímo vyrostla. Čtyřválce se držely v její nabídce od samého začátku až do poloviny devadesátých let.

Prohlédněte si všechna sériová Porsche, která jezdila se čtyřválcovými motory:

Už první model Porsche 356 využíval čtyřválec, který technicky vycházel z Volkswagenu Type 1, jenž později vešel ve známost jako Brouk. Porsche ovšem motor alespoň částečně přepracoval. Opravdovou slávu značce přinesl až sportovní model 911, který se stal automobilovou ikonou. Jeho věhlas přetrvává dodnes. Jenže podobně jako nyní, i dříve šlo o auto dostupné jen pro bohaté řidiče. Porsche proto v roce 1965 přišlo s modelem 912, který měl výrazně podobný design jako 911, ale nad zadními koly seděl čtyřválec. Auto se stalo okamžitě populárním a dokonce v prodejích 911 předčilo.

Porovnání: Starý vs. nový Boxster

Nové Porsche 918 Boxster (Boxster S)
Motor: B4 turbo 2,0l (2,5 l)
Výkon: 300 k (350 k)
Zrychlení 0-100 km/h: 4,7 s (4,2 s)
Spotřeba na 100 km: 6,9 l (7,3 l)

Porsche Boxster (Boxster S) do roku 2016
Motor: B6 2,7l (3,4 l)
Výkon: 265 k (315 k)
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s (5,1 s)
Spotřeba na 100 km: 8,4 l (9,0 l)

Zdroj: Jan Markovič

I proto se u Porsche rozhodli, že se čtyřválcových motorů jen tak nezbaví. A to i přesto, že následovník v podobě poměrně ošklivého modelu 914 nepatřil mezi úspěšné. Dvoumístný vůz používal motory přímo od Volkswagenu, aby byla jeho cena co nejnižší.

Ostatně podobný smysl měly i další čtyřválcové modely. Bylo to například Porsche 924, které na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let jako první přišlo s vodou chlazeným čtyřválcovým motorem. Objevilo se také první turbo. Pohonná jednotka už ovšem seděla vpředu. Stejné rozložení používali i nástupci jménem 944 a 968. Poslední z nich skončil v roce 1995, tedy rok před představením modelu Boxster.

A právě 20 let poté se vrací automobilka ke čtyřválcům vrací. Motivace je samozřejmě jasná – co nejnižší spotřeba a emise. Díky přechodu na přeplňování si totiž může Boxster do tabulky zapsat naměřenou průměrnou spotřebu v hodnotě 6,9 litru benzinu na 100 km. To platí pro slabší verzi, silnější vyžaduje 7,3 litru na 100 km. Auto se přitom nepřichází o zajímavé jízdní parametry. Pokud je řeč o silnějším modelu, ten překoná stovku za 4,2 sekundy a jede maximálně 285 km/h.

To jsou dobré výsledky na čtyřválec, které by měly fanoušky uspokojit. Kromě toho auto přichází ještě s novým designem karoserie i novou palubní deskou. Ve výbavě nechybí dvouspojkový automat PDK, paket Sport Chrono pro milovníky jízdy na okruhu a celá řada další výbavy, která jako obvykle patřičně zvýší základní cenu o desítky, ba stovky tisíc korun. Český ceník zatím známý není, v Německu ovšem základní model vyjde na 53 646 eur, tedy asi 1 448 000 korun. To zhruba odpovídá ceně odcházejícího Boxsteru.

 

Právě se děje

Další zprávy