Nová laboratoř DYCOT (DYnamic COmponent Testing) společnosti TÜV SÜD umožňuje, jak vyplývá z názvu, fyzickou simulaci dynamického zatížení komponentů a struktury vozidel nad rámec virtuálních simulací. Automobil se přitom testuje takzvanou sáňkovou zkouškou. Stále ještě netušíte, jak to probíhá?
Je to vlastně docela jednoduché. Karoserie automobilu je umístěna na vozík, který je po kolejích pomocí speciálního katapultu vymrštěn předem určenou rychlostí. A právě tohle nahrazuje dosud používaný náraz. Vůz je navíc katapultován z klidového bodu dozadu, jako kdyby couval, a samotný ráz katapultu způsobí pohyb, který by normálně vyvolal náraz do pevné překážky.
Figuríny ve voze se tedy rozpohybují dopředu stejně, jako při běžném crashestu. A stejně jsou automobil i figuríny uvnitř vybaveny desítkami senzorů, které sledují působení nejrůznějších sil. Celý test nakonec samozřejmě vyhodnotí počítač.
Jestliže zatím musely automobilky k testování bezpečnosti jednotlivých komponentů obětovat několik prototypů, nyní bude stačit jeden kus automobilu, na kterém se testy mohou dělat opakovaně. „Podstatná část karoserie opravdu neprojde destruktivní zkouškou. My přitom zkoumáme jednotlivé dílčí komponenty jako například zádržné systémy, airbagy, sedačky a podobně, přičemž tělo vozidla zůstává stále stejné,“ vysvětluje novou metodu zástupce vedoucího laboratoře DYCOT Martin Škopek.
Klíčovým klientem bezděčínské laboratoře má být vzhledem k jejímu sídlu samozřejmě automobilka Škoda, přístupná však bude i všem dalším výrobcům z České republiky a v případě zájmu i ze zahraničí.
Podle ředitele divize TÜV SÜD Jiřího Sochy se jedná o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát. Za projekt DYCOT získala společnost TÜV SÜD 3. místo v soutěži CzechInvest Investor a podnikatelská nemovitost roku 2015 v kategorii Výzkum a vývoj.
Společnost TÜV SÜD se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací ve všech odvětvích průmyslu a služeb. Letos slaví 150 let od svého založení. V České republice zaměstnává firma 300 lidí. V Praze má centrálu pro 13 poboček ve střední a východní Evropě, ve kterých pracuje celkem 1300 lidí.