Nafta od prvního srpna zdraží. Sdružení dopravců tvrdí, že to ohrozí nákladní dopravu

ČTK ČTK
31. 7. 2023 17:16
Spotřební daň z nafty se od úterý prvního srpna zvýší o 1,50 Kč za litr. Novela zákona o spotřebních daních, která sazbu zvyšuje na úroveň platnou do loňského června, vyšla ve Sbírce zákonů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Podle odhadů může litr nafty zdražit o 1,80 Kč, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty. Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům.

Snížená sazba měla původně platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se tak vrací o několik měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje hlavně zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu.

Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Vláda v důvodové zprávě tvrdí, že i kdyby prodejci promítli plně do ceny navýšenou sazbu daně, bude cena nafty v tuzemsku stále nižší, nebo porovnatelná ve srovnání s okolními státy. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) například v Senátu zdůrazňoval, že nejde o zvýšení daně, ale o její návrat na původní hodnotu. Argumentoval také tím, že naftu tankují v tuzemsku i zahraniční řidiči, kterým tato úleva nebyla určena. Odmítl, že by zvýšení daně a následný růst ceny poškozovaly dopravce.

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to ale kritizuje. Tvrdí, že zvýšení spotřební daně z nafty ohrozí české nákladní silniční dopravce, zejména vzhledem k polské konkurenci. Pokud zahraniční dopravci vytlačí české firmy, bude to mít negativní vliv na státní rozpočet.

podle mluvčího sdružení Martina Felixe znevýhodní zejména v soutěži se zahraničními konkurenty. "Snížení daně nám velmi pomohlo, teď se naopak dostaneme na vyšší úroveň, což pro české dopravce bude v tendrech, kde se hraje o halíře, znamenat handicap," uvedl.

Nejde podle něj pouze o polské dopravce, ale také rumunské či bulharské. Řekl, že pokud zahraniční dopravci vytlačí ty české, dopadne to i na státní kasu. "Český dopravce zaplatí na daních a odvodech průměrně 800 tisíc až milion korun ročně, zatímco zahraniční zde nechá pouze zhruba 70 tisíc Kč za mýto," dodal.

Ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslav Čížek uvedl, že zvýšení spotřební daně z nafty českým dopravcům na konkurenceschopnosti rozhodně nepřidá. "Ani přínos do rozpočtu není úměrný zvýšení daně, což je dáno charakterem dálkové nákladní dopravy. Nyní je tato daň na téměř minimální úrovni stanovené Evropskou unií, což platí i pro některé okolní státy. Zvýšením sazby tak budou čeští dopravci zčásti znevýhodněni oproti zahraniční konkurenci," dodal.

Pohonné hmoty v posledních měsících zlevnily

Ceny pohonných hmot loni začaly skokově narůstat po zahájení útoku ruské armády na Ukrajinu na konci února 2022. Letos pohonné hmoty nejprve od začátku února zlevňovaly, zhruba od konce května pozvolna stoupaly. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl již začátkem května, že když vláda přišla loni se snížením spotřební daně, pohybovaly se ceny nafty kolem 44 korun, zatímco letos se blížily 30 korunám za litr.

Podle údajů společnosti CCS z minulého týdne stál litr nafty v průměru 32,74 Kč, což je o 16 haléřů víc než před týdnem. Současná cena nafty je nejvyšší zhruba za poslední dva a půl měsíce. Podobně je na tom i benzin, který byl naposledy dražší na konci dubna.

 

Právě se děje

Další zprávy