Loučení ve velkém stylu. Volkswagen Touareg dozrál k dokonalosti, další nebude

Loučení ve velkém stylu. Volkswagen Touareg dozrál k dokonalosti, další nebude
Třetí generace Touaregu právě prošla modernizací.
Šestiválcové motory včetně dieselů však autu zůstaly.
Nové jsou HD Matrix světlomety jemně vykrývající detaily díky použití velkého množství segmentů.
Jedenadvacetipalcová kola se hodí víc na silnici než do terénu.
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
22. 2. 2024 6:07
Auto ze staré školy nabízí kombinaci moderní techniky a pozornosti k detailům, jaká se dnes už moc nenosí. Do testu nastoupila omlazená verze Touaregu se silnějším šestiválcovým dieselem a sportovní výbavou R-Line.

Začínal ještě v bohatýrské době Ferdinanda Piëcha, kdy na jeho premiéru letěli novináři do Pyrenejí vrtulníkem a desetiválcový diesel pod jeho kapotou by utáhl snad i lokomotivu.

Auto, které kdysi na silnici působilo tak dominantně, je dnes ve svém vystupování mnohem střízlivější, i když toho umí mnohem víc. S pověstí nezlomného pracanta se postupem let Touareg dopracoval i k fajnovějším způsobům, ačkoliv ze svých užitkových vlastností nic neslevil. Stále utáhne na kouli 3,5 tuny a je přitom jedno, jaký motor se pod jeho kapotou zrovna nachází: I po aktuální modernizaci tam stále najdeme šestiválce na benzin a naftu, k dispozici je také hybrid do zásuvky.

Koncernová platforma MLB hostí kromě Touaregu ještě třeba Audi Q8, Porsche Cayenne nebo Lamborghini Urus, samotný základ vozu lze tedy bez nadsázky označit za prémiový. Jeho vlastnosti ještě více vyniknou s příplatkovým vzduchovým podvozkem, který dokáže stiskem tlačítka podlahu přizvednout 26 centimetrů nad zem, ačkoliv běžně auto jezdí o pět centimetrů níž.

Vzduchové pérování ovšem umí i jiné kousky - třeba při stání na semaforu v kopci po chvíli samo vyrovná výškový rozdíl mezi přední a zadní nápravou, takže karoserie stojí ve výsledku rovně. A svou důležitou roli samozřejmě hraje i v rámci nastavení jízdních módů, kdy lze auto velmi detailně přizpůsobit podmínkám trasy - od sportovního naladění až po jízdu v horském terénu.

Třetí generace Touaregu se představila před šesti lety, aktuální facelift jí teď přinesl některá vylepšení. Třeba hlavní světlomety HD Matrix, z nichž každý sestává z 16 200 segmentů. Také vodorovnou bíle svítící lištu na přední masce, ale vůbec poprvé i rudě zářící logo VW na zádi.

Je zjevné, že se Volkswagenu jako první automobilce podařilo prolomit zákaz tohoto světelného prvku na území Evropské unie, ačkoliv si na tom v minulosti vylámal zuby i takový Rolls-Royce, když musel stáhnout z nabídky svítící sošku Emily. Červeně svítící logo na zádi je bezesporu nejvýraznějším designovým počinem omlazeného Touaregu a také objektem zájmu ostatních majitelů vozů značky Volkswagen. Kdo jej na autě nutně potřebuje, musí zaměřit svoji pozornost na výbavu R-Line, v žádné jiné není zářící emblém k dispozici.

Ačkoliv interiér Touaregu nepůsobí na pohled tak honosně jako v Porsche nebo Audi, nic podstatného v něm nechybí. Ani automatické dovírání dveří nebo vyhřívaná zadní sedadla, která mají polohovatelná opěradla a která lze navíc samostatně posouvat.

Když už je řeč o druhé řadě, teplotu vzduchu je tady možné nastavovat pro levou i pravou stranu auta zvlášť a výdechy klimatizace najdeme nejen u podlahy, ale také ve středových sloupcích karoserie. Jsou tu i stahovací roletky bočních oken, dva USB-C konektory na dobíjení telefonu a zásuvka na 230 voltů.

Všechny Touaregy mají pohon 4×4, samosvorný mezinápravový diferenciál s asymetrickým rozdělováním točivého momentu přenáší až 70 procent hnací síly na přední nápravu nebo až 80 procent na nápravu zadní. Za normálních jízdních podmínek dává přednost zadním kolům.

Aby rozložité auto nebylo na obtíž ani v městském provozu, výrazným pomocníkem při manévrování je natáčecí zadní náprava, která do značné míry usnadňuje parkování a zkracuje poloměr otáčení.

Velkému Touaregu s šestiválcovým dieselem je ale nejlépe na dlouhých cestách, kdy umí posádce nabídnout vysoký komfort a zdánlivě nekonečný dojezd. Kdo si připlatí 2800 korun za devadesátilitrovou nádrž, může na jedno tankování ujet bezmála 1200 kilometrů. V týdenním testu jsme naměřili průměrnou spotřebu 7,8 litru na 100 kilometrů, což je méně, než uvádí automobilka.

Kdo při výběru Touaregu sáhne právě po silnějším ze dvou naftových šestiválců, dostane motor dobře sladěný s šestistupňovým Tiptronicem, zároveň však s poněkud mdlou odezvou na pokyny plynového pedálu, obvyklou to daní za plnění emisní normy Euro 6.

Volkswagen Touareg V6 TDI 4Motion R-Line

Motor: přeplňovaný naftový šestiválec, 2967 cm3
Výkon: 210 kW / 282 k
Točivý moment: 600 Nm
Nejvyšší rychlost: 238 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Kombinovaná spotřeba: 8,2 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 800 - 1800 l
Pohotovostní / užitečná hmotnost: 2272 / 578 kg 
Cena: od 2 070 900 Kč

Navzdory tomu zůstává populární Volkswagen vzácně univerzálním autem zvládajícím roli luxusního sedanu, zatímco na vleku táhne středně velkou jachtu k moři. Celé to není úplně zadarmo, základní cenu lehce přes dva miliony korun ještě dále podstatně navyšují "nezbytné" příplatky.

Je však téměř jisté, že příběh Touaregu se s jeho poslední modernizací uzavírá, automobilka už oznámila, že jeho čtvrtou generaci neplánuje. Na pořízení symbolu odcházejících časů, kdy v automobilovém světě ještě nic nebylo nemožné, tak zbývají poslední roky.

 

Právě se děje

Další zprávy