Pokud se Seat jednou skutečně stane celosvětově významnou automobilkou, dost možná bude v odborném tisku popsán jako bod obratu k lepším zítřkům příchod třetí generace modelu Leon.
V Česku a Německu a dalších zemích, kde se těší velké oblibě kombi, se dají velké objemy prodejů očekávat právě od této karosářské varianty.
Tento vůz v lednu přijde i na český trh. Ještě před ním si ho redaktor online deníku Aktuálně.cz mohl vyzkoušet za "jarních" teplot v okolí Barcelony, tedy v teritoriu, kde se vyrábí.
Volkswagen a Škoda jdou na přeměnu základních verzí svých modelů střední třídy na kombík jinak než Škoda. U ní mají octavia ve verzi lifback i kombi stejnou délku karosérie, u zbývajících dvou koncernových značek se zvětšení zavazadelníku dosáhne prodloužením auta. U seatu jde (oproti pětidveřové verzi hatchbacku) o zvětšení podélného rozměru o celých sedmadvacet centimetrů a od osy zadních kol dozadu je převis už celých sto pět centimetrů.
Designéři se s touto masou materiálu popasovali velice dobře, jak je ostatně u současných seatů běžné. Výsledkem je velice elegantní silueta karosérie s "přísným" sportovním výrazem.
Přitom praktičnost nijak neutrpěla. Do kufru se budou velmi dobře nakládat i širší předměty, neboť šířka otvoru je 107 centimetrů. Nakládací hrana je ve výšce 65 centimetrů. Celkový objem kufru je 587 litrů, což je jen o 23 méně než je hodnota u octavie.
"Hrací" stolky na přání
U seatu vymysleli nový "fígl" s polohou podlážky zavazadlového prostoru. Tu lze mít (obdobně jako v řadě dalších kombíků) buď zarovnanou s nakládací hranou nebo položenou na dně kufru. Novinkou je ale její uchycení v šikmé poloze (jeden konec je na dně u zadních opěradel a druhý je fixován ve vzduchu šikmo v úhlu zhruba 45 stupňů. Důvodem je umožnění přístupu k odkládacím prostorům pod podlážkou a samozřejmě také k rezervnímu kolu.
Interiér vpředu je samozřejmě shodný s hatchbackem. V běžných verzích působí možná poněkud stroze, je ale naprosto funkční. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny logicky, v kabině je i dostatek odkládacích prostor.
Na opěradlech předních sedaček mohou být za příplatek instalovány odkládací stolky, což je věc, kterou určitě devět z deseti tatínků doporučí.
Naopak chybí výškové nastavení bezpečnostních pásů pro přední cestující, což je podle našeho názoru šetření na nesprávném místě.
Ve Španělsku jsme zkoušeli kombi s benzinovým motorem 1,4 ve výkonové variantě 122 koňských sil. Podobně jako u Volkswagenu Golf Variant je tento motor dostatečný i pro sportovnější svezení. Auto na zatáčkovité silnici působí obratně a velice čitelně, poměrně dlouhý převis nezpůsobuje žádné problémy. Kromě dvoučlenné posádky jsme ovšem vozili pouze vzduch, bylo by zajímavé porovnat jízdní vlastnosti prázdného a plně naloženého vozu.
Tento motor bude ovšem v Česku k mání až se třetím nejvyšším stupněm výbavy. Zájemce by tedy zaplatil nejméně 444 900 Kč.
Zájemce o rodinné auto by přitom mohl ušetřit i více než 90 000 Kč, když by se spokojil s vozem s motorem 1,2 TSI (výkon 86 koní) a ve výbavě Reference. Ta kromě standardních bezpečnostních i komfortních prvků (7x Airbag, ESP, multikolizní brzda, světla pro denní svícení, dojezdové rezervní kolo, palubní počítač, elektricky ovládaná okna a zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a podélnými střešními nosiči) obsahuje například i klimatizaci, rádio s ovládáním na volantu. Zaváděcí cena je přitom 353 900 Kč.