Jen kvůli zkouškám airbagů se šrotují desítky aut

Radek Pecák Radek Pecák
19. 11. 2012 6:53
Každý den se v laboratoři uskuteční šest výstřelů airbagů
Foto: Radek Pecák

Už dvě laboratoře na testování airbagů provozuje v Česku společnost TÜV SÜD Czech. První existuje od roku 2004 v Mladé Boleslavi, druhou zprovoznili minulý týden v areálu podnikatelského inkubátoru v Nymburku.

Laboratoř je v sousedství firmy Magna, která vyrábí palubní desky a další díly především pro mladoboleslavskou Škodovku a také pro další značky koncernu Volkswagen.

Nejvíce ohlušující je výstřel airbagu spolujezdce
Nejvíce ohlušující je výstřel airbagu spolujezdce | Foto: Radek Pecák

Laboratoř bude testovat všechny v současnosti používané typy airbagů, ale také ty vyvíjené. Největší část zkoušek zabírají ty, při nichž se ověřuje stálost kvality používaných airbagů v již vyráběných modelech aut. Zejména na počátku sériové výroby nového auta je četnost těchto zkoušek mimořádně vysoké. Za dobu životnosti modelu se zničí desítky palubních desek, sedaček i volantů, v nichž jsou tyto bezpečnostní prvky instalovány. Dochází však i ke zkouškám airbagů v kompletním automobilu.

Jak díly, tak i auta se po této proceduře likvidují. Například palubní desku, z níž před spolujezdcem vystřelí airbag, totiž v moderních autech nelze opravit.

Nohy v prostoru u řidiče, kde je kolenní airbag, simulují ocelové trubky
Nohy v prostoru u řidiče, kde je kolenní airbag, simulují ocelové trubky | Foto: Radek Pecák

Palubní desku nechají zmrznout na kost

Airbagy se zkouší, jak při pokojové teplotě, tak i v extrémních podmínkách. Proto jsou v laboratoři dvě klimatické komory, v nichž lze nastavit rozmezí teplot od mínus sedmdesáti až po plus sto padesát. Navíc se dá nastavit i různá vlhkost vzduchu, díky čemuž lze simulovat i proces stárnutí airbagů.

K testům se používají části karosérie skutečného auta
K testům se používají části karosérie skutečného auta | Foto: Radek Pecák

Výsledkem zkoušek má být maximální bezpečnost cestujících. Airbag musí fungovat tak, aby byl schopen absorbovat co největší část tlaku, kterou letící tělo pasažéra vyvine na rozvinutý bezpečnostní vak. Výstřel v laboratoři sleduje řada kamer, které jsou schopné snímat rychlostí 9000 snímků za sekundu v rozlišení 1024 krát 1024 pixelů. Po snížení rozlišení se lze dostat až na hodnotu 100 000 snímků za sekundu.

Airbagy jsou namontovány do sériových palubních desek a ty jsou usazeny v části karosérie, která byla vyrobena na běžné výrobní lince. Snaha je tak co nejvíce napodobit reálné podmínky.

Toto je volant z modelu Škoda Rapid
Toto je volant z modelu Škoda Rapid | Foto: Radek Pecák

Šest ran denně

Laboratoř zatím zvládá zhruba šest výstřelových zkoušek airbagů denně, v případě potřeby by bylo možno zavést vícesměnný provoz.

Zároveň může nymburská laboratoř fungovat i jako záložní pracoviště pro mladoboleslavské pracoviště TÜV SÜD.

A toto je airbag v něm ukrytý
A toto je airbag v něm ukrytý | Foto: Radek Pecák

Redaktor Aktuálně.cz byl při slavnostním otevření areálu přítomen dvěma zkouškám. Při první za ohlušujícího rachotu vystřelil z palubní desky SUV Škoda Yeti kolenní airbag řidiče a airbag spolujezdce. Hluk z výstřelu čelního airbagu spolujezdce, který je v autě tím největším, dosahuje úrovně 150 decibelů.  

Při druhé pak byl aktivován pás hlavových airbagů. 

 

Právě se děje

Další zprávy