Jak se vyvíjela aerodynamika při konstrukci aut

Jak se vyvíjela aerodynamika při konstrukci aut
Brzy se ale přišlo na to, že i auta se slabším motorem mohou jet rychleji, pokud je jejich aerodynamický odpor vzduchu malý. Rumpler Trophenwagen z roku 1921 měl hodnotu Cx jen 0,28.
Toto řešení tvaru karosérie navrhl původně konstruktér vzducholodí Paul Jaray. Auta však měla slabinu - obtížně využitelnou zadní část vozu
To se dobře podařilo vyřešit v kopřivnické Tatře, kde dozadu umístili motor. Proto Tatra 87 zaznamenala i komerční úspěch. Dokázala jezdit 160 kilometrů v hodině při spotřebě kolem 12 litrů benzinu, což konkurence neuměla.
Aerodynamické poznatky z konstrukce letadel se uplatnily po druhé světové válec při konstrukci malých automobilů. Toto je Messerschmidt Kabinenroller z roku 1953
Foto: Aktuálně.cz
Radek Pecák Radek Pecák
8. 7. 2013 16:04

Jakmile se výrazně zdraží pohonné hmoty, okamžitě se začne řešit aerodynamický odpor vozů. Tato situace se v dějinách automobilismu řešila již několikrát. V současnosti mají moderní automobily koeficient aerodynamického odporu pětkrát nižší než první samohyby.

 

Právě se děje

Další zprávy