Éru elektrických supersportů začíná SLS AMG

Radek Pecák Radek Pecák
2. 11. 2012 6:47
Vznikne jich ale maximálně stokusová série
Foto: MB

Přehled nejdůležitějších údajů:

  •  SLS AMG Coupé Electric Drive
  • Nejvyšší výkon 552 kW
  • Točivý moment 1000 N.m
  • 0-100 km/h 3,9 s
  • Dojezd 250 km (kombinace EU)
  • Energetická kapacita akumulátoru:  60 kWh
  • Napětí akumulátoru 400 V

Má hned čtyři elektromotory a celkový výkon 552 kW. Točivý moment je 1000 Nm.  Mercedes-Benz SLS AMG Coupe electric drive, jak zní celý jeho oficiální název, je díky tomu nejrychlejším elektricky poháněným sériově vyráběným vozidlem na světě.

Zrychlení z nuly na 100 km/h  je pro něho otázkou 3,9 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/hod.

"Naše vize nejdynamičtějšího elektromobilu se stala realitou. Díky pomoci našich kolegů ze společnosti Mercedes AMG High Performance Powertrains v Brixworthu přinášíme na silnice fascinující high-tech ze světa Formule 1," říká Ola Källenius, předseda představenstva společnosti Mercedes-AMG GmbH.

Ti, kteří si již mohli vůz vyzkoušet, jsou nadšení okamžitou reakcí vozu na pohyby pedálu plynu a lineární výkonovou charakteristikou. Na rozdíl od spalovacího motoru totiž vytvářejí elektromotory točivý moment okamžitě a maximální točivý moment je k dispozici prakticky od okamžiku rozjezdu.

Navíc chod motorů je naprosto klidný a prost vibrací.

Řez vozem ukazuje rozmístění elektromotorů a akumulátoru
Řez vozem ukazuje rozmístění elektromotorů a akumulátoru | Foto: MB

Speciální pozornost se věnovala vytvoření zvukové kulisy. Prý ztělesňuje zvuk 21. století. Je mohutný, dynamický, emocionální a autentický. Experti AMG vytvořili v řadě náročných pokusů a četných vývojových jízdách zvukový projev, který odpovídá mimořádné dynamice tohoto jedinečného supersportovního vozu s elektrickým pohonem. Již při stisknutí tlačítka „Power" v AMG DRIVE UNIT se ozve charakteristický zvuk spouštění motoru. Cestující posléze slyší pro každou jízdní situaci speciálně „ušitý" zvuk: enormně dynamický při zrychlení, tlumený při rovnoměrné jízdě a rovněž nezaměnitelný při rekuperaci. Zvuk je závislý nejen na rychlosti jízdy, otáčkách motoru a zatížení, ale také na jízdní situaci a stavu vozidla.

Umělý zvuk

Dokonalou odezvu pro řidiče zajišťuje kombinace komponovaného zvuku, použití existujících vlastních zvuků vozidla a eliminace rušivých zvuků - odborníci v této souvislosti používají termín „soundcleaning" (čištění zvuku). Za přesvědčivý zvukový projev je zodpovědný standardní audiosystém s jedenácti reproduktory.

Za pozornost stojí nepochybně akumulátor, konkrétně jeho účinnost, výkon a hmotnost. Vysokonapěťový akumulátor modelu SLS AMG Electric Drive disponuje energetickou kapacitou 60 kWh, elektrickou zatížitelností 600 kW a váží 548 kilogramů - to jsou všechno absolutně nejlepší hodnoty v automobilovém průmyslu. Kapalinou chlazený vysokonapěťový lithium-iontový akumulátor má modulární konstrukci a maximální napětí 400 V.

Experti na motory F1 během vývoje vozu využili svých zkušeností a poznatků s hybridním systémem KERS, který debutoval ve Formuli 1 v roce 2009. Ve Velké ceně Maďarska v roce 2009 dosáhl Lewis Hamilton se systémem Mercedes-Benz KERS historicky prvního vítězství vozu Formule 1 s hybridním systémem KERS. Společnost Mercedes AMG High Performance Powertrains dodává motory Mercedes V8 a KERS týmům Formule 1 MERCEDES AMG PETRONAS, Vodafone McLaren Mercedes a Sahara Force India.

Vysokonapěťový akumulátor je tvořen 12 moduly, z nichž každý obsahuje 72 lithium-iontových článků.

Po krytem je v motorovém prostoru víceméně prázdnota
Po krytem je v motorovém prostoru víceméně prázdnota | Foto: MB

Stejně jako ve Formuli 1 je akumulátor za jízdy dobíjen cílenou rekuperací při zpomalování. Dva nízkoteplotní chladicí okruhy zajišťují rovnoměrné udržování provozní teploty čtyř elektromotorů a výkonové elektroniky. Samostatný nízkoteplotní okruh je zodpovědný za chlazení lithium-iontového vysokonapěťového akumulátoru. Při nízkých venkovních teplotách je akumulátor rychle uveden na optimální provozní teplotu prostřednictvím elektrického topného prvku. Při extrémně vysokých teplotách může pak být chladicí okruh akumulátoru dodatečně ochlazován klimatizací, což má pozitivní vliv také na celkovou životnost akumulátoru.

Z normální zásuvky se dobije za 20 hodin

Dobíjení modelu SLS AMG Coupé Electric Drive probíhá v ideálním případě prostřednictvím speciální nástěnné dobíječky nainstalované v domácí garáži. Tato technika umožňuje rychlodobíjecí funkci s výkonem 22 kW, což odpovídá dobíjecímu výkonu veřejných dobíjecích stanic. Silnoproudý kabel spojuje vozidlo s nástěnnou dobíječkou, která vůz dobije za tři hodiny. Bez nástěnné dobíječky trvá dobíjení přibližně 20 hodin.

Automobil má poháněna všechna čtyři kola. Vývojáři připravili individuální ovládání elektromotorů, které otvírá zcela nové možnosti v oblasti jízdních vlastností. AMG Torque Dynamics je trvale aktivní a umožňuje selektivní rozdělování hnací síly pro každé jednotlivé kolo. Inteligentní rozdělování hnací síly zlepšuje jízdní dynamiku, jízdní vlastnosti, jízdní bezpečnost a jízdní komfort. Každé kolo může být poháněno samostatně a v závislosti na jízdní situaci elektricky nejen brzděno, ale i poháněno s cílem potlačit sklon k nedotáčivosti/přetáčivosti,  zvýšit stáčivé tlumení základního vozidla,  zmenšit potřebný úhel natočení volantu a snížit sílu pro ovládání volantu,  zvýšit trakci a minimalizovat počet zásahů systémů ESP(R) a ASR.

Nabízí tři jízdní režimy:

o Comfort (C): komfortní a klidné jízdní vlastnosti

o Sport (S): sportovní a vyvážené jízdní vlastnosti

o Sport plus (S+): sportovní a agilní jízdní vlastnosti

Kvůli chybějícímu motoru v přídi jistě každého napadne, jak je to vlastně s rozložením hmotnosti. AMG ujišťuje, že žádný problém nenastal, protože s čistě elektrickým pohonem se počítalo již v koncepční fázi vývoje supersportovního vozu. Čtyři elektromotory a dvě převodovky jsou umístěny v maximální blízkosti všech čtyř kol a v co nejnižší poloze. To samé platí pro modulární vysokonapěťový akumulátor. Výhodou tohoto řešení je nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti.

Interiér je v konvenčním duchu
Interiér je v konvenčním duchu | Foto: MB

Přídavný pohon předních kol si ale vyžádal novou konstrukci přední nápravy. Na rozdíl od sériově vyráběného vozu s motorem AMG V8, který je vybaven nápravou s dvojitými příčnými rameny, používá SLS AMG Coupé Electric Drive nápravu s prostorově uspořádanými rameny a vzpěrami pushrod. Svisle umístěné pružicí vzpěry totiž musely uvolnit místo hnacím hřídelům.

Odlišný design

Od běžných kupé SLS AMG se Electric Drive odlišuje i designem.  Přední nárazník má výrazný spoiler z uhlíkového kompozitu, který vytváří přítlak na přední nápravě. Maska chladiče a postranní otvory pro přívod vzduchu jsou zdobeny speciálními plochami v barvě karoserie s bionickými otvory voštinového tvaru. Tyto výplně jsou zajímavé nejen svým vzhledem, ale i přínosem pro aerodynamiku, protože svým optimalizovaným tvarem zlepšují přívod vzduchu k chladicím modulům, umístěným za nimi. Tmavě tónované světlomety dodávají čelní partii ještě originálnější charakter.

Dynamické zakončení karoserie tvoří nový zadní nárazník se vzhledem difuzoru a tmavě tónované koncové svítilny. 

V interiéru se za novým sportovním volantem AMG  nalézá nově navržený sdružený přístroj AMG. Místo otáčkoměru podává ukazatel výkonu informace o právě dodávaném výkonu, stavu rekuperace, jízdním režimu a stavu nabití akumulátoru.

V jednotce AMG DRIVE UNIT se nalézá elektronický otočný spínač s výběrem tří jízdních režimů „C" (Controlled Efficiency), „S" (Sport) a „S+" (Sport plus), jejichž prostřednictvím může řidič aktivovat tři různé výkonové stupně elektromotorů, čímž se rovněž mění nejvyšší rychlost a reakce vozu na pohyby pedálu plynu. Za tlačítky „Power" a „ESP On/Off" jsou umístěny ovladače systému AMG Torque Dynamics a funkce AMG Setup.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Španělské fotbalistky vstoupily do stávky, podpořil je Griezmann

Španělské prvoligové fotbalistky vstoupily v sobotu do stávky. Dva zápasy musely být odloženy, poté co hráčky splnily svou hrozbu z října. Fotbalistky se snaží o vyjednání nové kolektivní smlouvy s kluby, podpořila je i hvězda Barcelony Antoine Griezmann.

Fotbalistky si stávku odhlasovaly drtivou většinou na shromáždění 23. října. Poté, co ani další jednání nevedla k zažehnání sporu, ohlásila hráčská asociace AFE, jež zastupuje muže i ženy, v sobotu začátek stávky. "Dnes říkáme my fotbalistky dost!" uvedla na videu asociace reprezentační brankářka Mariasun Quiňonesová se San Sebastianu.

Svým kolegyním poslal slova povzbuzení francouzský mistr světa Griezmann, jenž hraje ve Španělsku celou profesionální kariéru. "Kamarádky z ženského fotbalu, které stávkují za svá práva, mají mou plnou podporu. Hodně štěstí!" napsal na twitteru bývalý hráč San Sebastianu a Atlética Madrid, jenž od letoška působí v Barceloně.

Fotbalistky požadují po klubech zvýšení minimální roční mzdy z 16.000 eur (přes 400.000 korun) na 20.000 eur (přes 500.000 korun). Největším problémem byla nicméně dohoda ohledně platů při částečném úvazku - hráčky chtěly minimálně 75 procent z plného profesionálního úvazku (12.000 eur), kluby byly ochotny jednat maximálně o 50 procentech (8000 eur).

Ve španělské lize hraje 16 týmů, ale jen několik je plně profesionálních. K nejúspěšnějším klubům patří podobně jako mezi muži Barcelona a Atlético Madrid. Real Madrid bude mít svůj ženský tým od příští sezony.

Ženský fotbal zažívá ve Španělsku boom od roku 2015, kdy se národní tým poprvé představil na mistrovství světa. Do ženského fotbalu začali poté proudit sponzoři a výrazně se zvýšil mediální zájem. Na zápas žen Atlética proti Barceloně přišlo v minulé sezoně na stadion Wanda Metropolitano přes 60 tisíc diváků.

Další zprávy