Když na jaře letošního roku Tesla snížila cenu Modelu 3 v Česku až na 1 028 990 korun (v okolních zemích stálo auto podobně), tvrdili někteří, že už není důvod kupovat spalovací auto. Američané skutečně zažehli něco jako cenovou válku, o pár měsíců později totiž třeba Volkswagen stlačil cenu ID.3 dokonce pod milionovou hranici. Svou velkou výhodu, tedy zajímavou cenovku vzhledem k použité technice, si Muskův sedan zachovává i po aktuální modernizaci.
Ano, zdražil, ale jen nepatrně - o 25 tisíc korun. Kdo tedy chce úplně nový Model 3, musí si připravit nejméně 1 053 990 korun za variantu s pohonem zadních kol. Tesla tradičně nezveřejňuje přesná data o výkonu, obvykle přesně informovaná databáze elektromobilů EV Database nicméně o žádných změnách v této oblasti nepíše. Základní verze by tak nadále měla mít 208 kilowattů a také stejnou baterii s využitelnou kapacitou 57,5 kWh.
Američané nicméně aerodynamicky optimalizovali karoserii, Model 3 tak nyní dojede o 22 kilometrů dál: udávaných je 513 kilometrů. Jak ukázal nedávný test autoklubu ADAC, v reálných podmínkách ztratil americký model před faceliftem asi 15,5 procenta z udávaného dojezdu, reálně by tak mělo být možné ujet něco kolem 430 kilometrů na jediné nabití. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny se nezměnilo, Tesla ale ponížila maximální rychlost z 225 na 201 km/h. Dodejme také, že maximální nabíjecí výkon je stále 170 kilowattů.
Jaké má základní Model 3 vlastně konkurenty? Tím patrně nejhlavnějším budiž BMW i4, jehož základní verze eDrive35 má výkon 210 kilowattů, baterii s využitelnou kapacitou 67 kWh a udávaný dojezd 482 kilometrů. Nabíjet akumulátor pak lze až 180 kilowatty, jenže oproti Tesle je bavorský model dražší o 300 tisíc: začíná na 1 352 000 korunách.
Cenově bližší je Modelu 3 základní Hyundai Ioniq 6, který ve verzi Eco stojí nejméně 1 159 990 korun. Za tuto částku nabízí ale také výrazně nižší výkon 111 kilowattů a z toho vyplývající horší dynamické vlastnosti. Baterie má využitelnou kapacitu 53 kWh a díky výborné aerodynamice mohou Korejci udávat dojezd až 429 kilometrů. Reálné podmínky samozřejmě hodnoty jak u Hyundai, tak BMW o něco sníží. Trumfem Ioniqu 6 je nabíjení výkonem až 350 kilowattů.
A zmíněný Volkswagen ID.3? Není to sice sedan, ale klasický rodinný hatchback, přesto nepřímo Tesle konkuruje, tím spíše, že je po faceliftu dokonce o pár desítek tisíc levnější. Stojí od 999 900 korun, přičemž má jediný elektromotor s výkonem 150 kilowattů, baterii s využitelnou kapacitou 58 kWh a udávaný dojezd 426 kilometrů. Nabíjecí výkon je maximálně 120 kilowattů.
Zpátky ale k omlazenému Modelu 3, který se nabízí též ve verzi s pohonem všech kol a větší baterií. Provedení Long Range má výkon 366 kilowattů a 75kWh baterii. Díky lepší aerodynamice tak nově ujede 629 kilometrů na jedno nabití (dříve udáváno 602 kilometrů), nabíjecí výkon stejnosměrným proudem je pak nadále maximálně 250 kilowattů. Nezměnila se ani doba potřebná pro zrychlení na 100 km/h - 4,4 vteřiny -, ale maximální rychlost opět klesla na 201 km/h. Cena se naopak zvýšila o 25 tisíc na 1 253 990 korun.
Výbava Modelu 3
V základní výbavě Modelu 3 samozřejmě nechybí "všemocný" centrální dotykový displej. Ten má úhlopříčku 15,4 palce a ovládají se přes něj veškeré funkce auta od klimatizace přes navigaci až po převodovku. Samozřejmostí je možnost přehrávání multimediálního obsahu nebo hraní her při čekání na nabíjení. Také osmipalcový displej pro cestující vzadu, přes nějž si nastavují třeba klimatizaci, je v základní výbavě. Dále nechybí připojení k internetu, bezdrátové nabíjení telefonů, odvětrávání předních sedadel nebo prosklená střecha. Vylepšené rádio mají pak také obě verze, jedině čtyřkolka ale nabízí dohromady sedmnáct reproduktorů. Zadokolka jich má devět.
Za bílý interiér je potřeba připlatit 32 tisíc korun, zpoplatněná je i jakákoliv barva karoserie vyjma bílé. Modrá a černá jsou za 32 tisíc korun, červená a šedá dokonce za 48 tisíc korun. Kola mají v základu 18 palců, o palec větší ráfky už přijdou na 45 tisíc korun. Nechybí samozřejmě ani pokročilé funkce Autopilot pro částečně samočinnou jízdu podle navigace nebo automatické parkování - základní balíček přijde na sto tisíc korun, verze se schopností auta zastavit na červenou nebo při detekci značky "stop" pak stojí dvě stě tisíc korun.
Úplně naopak s modernizací zmizela verze Performance, která zrychlovala na stovku dokonce za 3,3 vteřiny a jezdila nejvýše 261 km/h.
Jaké změny se v případě Modelu 3 odehrály, jsme již nakousli. Takže jen zopakujme, že auto má výrazně upravený exteriér nejen po stránce designové, ale také aerodynamické. Přední část se inspirovala u sportovního typu Roadster, vzadu jsou pak skupinová světla ve tvaru písmene C. Kromě toho nabízí Tesla i dva nové laky - šedý a červený, které mění přesný odstín podle dopadu světla, nebo přepracovaná kola.
Američané se dále chlubí, že s modernizací vylepšili i jednu zásadní výtku - kvalitu zpracování a použitých materiálů v kabině. Kromě toho má Model 3 lepší audiosystém s až 17 reproduktory, nový osmipalcový displej pro cestující vzadu na ovládání klimatizace a multimediálního systému nebo protihlukové sklo, díky němuž by mělo do kabiny pronikat méně okolních zvuků.
Zatímco některé prvky přibyly, jiné naopak zmizely. Páčky pod volantem jsou minulostí, blinkry a stěrače se ovládají tlačítky na volantu. A volič převodovky je podobně jako u Modelu S rovnou v centrální dotykové obrazovce. Tu lze mimochodem nastavit i do "kempovacího režimu", to znamená, že i po zastavení bude fungovat třeba klimatizace.
Závěrem dodejme, že první auta budou pro zákazníky podle konfigurátoru připravená v říjnu nebo listopadu, tedy již za několik týdnů.