Začátkem minulého týdne svítila v konfigurátoru Tesly Model 3 "cena od" 1 369 990 korun, na konci týdne Američané za stejné auto požadovali 1 099 990 korun. To je rozdíl 270 tisíc korun, Model 3 přitom ve snižování cen není sám. Z něj odvozené SUV Model Y stálo v Česku začátkem minulého týdne nejméně 1 499 900 korun, na jeho konci ale ceny klesly na 1 159 990 korun.
Na téměř stejnou sumu jako ještě nedávno základní verze Modelu Y tak nyní vyjde ta vrcholná - Performance s výkonem 393 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,7 vteřiny nově stojí 1 549 990 korun.
Výbava obou aut se přitom nijak nezměnila. V základu tak jsou třeba 15palcová centrální obrazovka s navigací, automatická klimatizace, vyhřívání předních i zadních sedadel, nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo sledování mrtvého úhlu. Vylepšený Autopilot mimo jiné s automatickou změnou jízdního pruhu, samočinným parkováním nebo možností přivolání auta stojí 100 tisíc korun.
Jak se změnily ceny Tesly Model 3 a Model Y:
Výkon/Dojezd | Stará cena | Nová cena | Rozdíl | |
Model 3 | 208 kW/491 km | 1 369 990 Kč | 1 099 990 Kč | -270 000 Kč |
Model 3 Long Range | 366 kW/602 km | 1 539 990 Kč | 1 299 990 Kč | -240 000 Kč |
Model 3 Performance | 377 kW/547 km | 1 724 990 Kč | 1 459 990 Kč | -265 000 Kč |
Model Y | 255 kW/455 km | 1 499 990 Kč | 1 159 990 Kč | -340 000 Kč |
Model Y Long Range | 378 kW/533 km | 1 749 990 Kč | 1 349 990 Kč | -400 000 Kč |
Model Y Performance | 393 kW/514 km | 1 874 490 Kč | 1 549 990 Kč | -324 500 Kč |
Zatímco Modely 3 a Y, které patří k bestsellerům automobilky nejen v Evropě, mají od konce minulého týdne výrazně nižší ceny než doposud, Modelů S a X, které nedávno do Evropy přijely ve vrcholné verzi Plaid, se snižování cen nedotklo. Model S tak v základní verzi vychází na 2 877 900 korun a ve verzi Plaid na 3 465 900 korun, Model X stojí 3 080 900, respektive 3 551 900 korun. Jedna novinka se jich ale přece jen týká: místo takzvaných "beraních rohů" si může zájemce nově bezplatně zvolit i klasický kulatý volant.
Ceny nových Tesel Model 3 a Y nepadly jen v Česku. Například v USA podle agentury Reuters klesly ceny o šest až dvacet procent (více verzí tak dosáhne na státní podporu, Tesla tam navíc snížila i ceny Modelu S a X) a v Německu o jedno až sedmnáct procent. Ve Francii pak základní cena Modelu 3 klesla na 44 900 eur, čímž se Tesla dostala do hladiny, v níž mají její zákazníci nárok na státní podporu ve výši pět tisíc eur. Ta je dostupná pro elektroauta za méně než 47 tisíc eur. Americká značka v minulých dnech také snížila ceny v Číně.
Důvodem pro takto velkou redukci je posílení poptávky. Loni se totiž Tesle nepovedlo dodat původně plánovaný počet aut, a to navzdory meziročnímu růstu asi o 40 procent. Místo více než 1,4 milionu elektromobilů automobilka Elona Muska dodala jen přes 1,31 milionu elektroaut. Sám Musk pro loňský rok predikoval růst prodejů o 50 procent.
A to je pro automobilku problém. Nedokáže totiž naplno využít svých stávajících kapacit, k nimž nejnověji loni na jaře přibyla továrna v německém Berlíně. Zastavilo se prozatím také rozšíření kapacity továrny v Šanghaji. Musk se tak rozhodl vsadit na zvýšení poptávky i za cenu snížení marží na jednotlivých vozech. Analytik Dan Ives ze společnosti Wedbush odhaduje, že by snížení cen nejžádanějších modelů mohlo letos posílit poptávku o 12 až 15 procent.
Zároveň to podle něj vysílá signál, že Tesla v nadcházejících "cenových válkách" mezi elektromobily nebude chtít hrát druhé housle a naopak půjde agresivně po své konkurenci. Ta se jí jen v Evropě za poslední dobu povážlivě zvýšila, jmenovat můžeme třeba elektrický Ford Mustang Mach E, Škodu Enyaq iV a sesterský Volkswagen ID.4 a ID.5, korejské modely Hyundai Ioniq 5 a 6 a Kia EV6 nebo Audi Q4 e-tron, BMW iX3 či Mercedes-Benz EQB.
Porovnání základní ceny Tesly Model Y a konkurenčních SUV
Výkon/Dojezd | Cena od | |
Tesla Model Y | 255 kW/455 km | 1 159 990 Kč |
Audi Q4 e-tron | 150 kW/519 km | 1 544 900 Kč |
BMW iX3 | 210 kW/461 km | 1 810 900 Kč |
Ford Mustang Mach-E | 198 kW/440 km | 1 558 900 Kč |
Hyundai Ioniq 5 | 125 kW/384 km | 1 169 990 Kč |
Kia EV6 | 125 kW/394 km | 1 325 980 Kč |
Mercedes-Benz EQB | 140 kW/468 km | 1 442 320 Kč |
Subaru Solterra | 160 kW/465 km | 1 580 000 Kč |
Škoda Enyaq iV | 132 kW/395 km | 1 179 900 Kč |
Toyota bZ4X | 150 kW/516 km | 1 290 000 Kč |
Volkswagen ID.4 | 128 kW/526 km | 1 344 900 Kč |
Jak vyplývá z tabulky, Tesla je najednou po snížení cen papírově nejlevnějším středně velkým elektrickým SUV na trhu. A to navzdory tomu, že nabízí vyšší výkon než ostatní základní verze elektrických SUV a dojezd v lepší polovině žebříčku. Cenovkou se mu dokáží přiblížit vlastně jen Hyundai Ioniq 5 a Škoda Enyaq iV, oba modely ale mají výrazně nižší dojezd kvůli menší baterce i výrazně nižší výkon. Oboje umí konkurenti Modelu Y dorovnat, ale za výrazně vyšší cenu.
Porovnání základní ceny Tesly Model 3 a konkurentů
Výkon/Dojezd | Cena od | |
Tesla Model 3 | 208 kW/491 km | 1 099 990 Kč |
BMW i4 | 210 kW/482 km | 1 352 000 Kč |
Hyundai Ioniq 6 | 111 kW/429 km | 1 159 990 Kč |
Model 3 má výrazně méně konkurentů, platí ale pro něj to stejné jako pro Model Y. V poměru k výkonu a dojezdu je Tesla cenově o dost výhodnější, Ioniq 6 se jí sice základní sumou přiblížit dokáže, nicméně má především výrazně slabší elektromotor.
Oborový magazín Automotive News Europe cituje mluvčího německé Tesly, podle něhož bylo snížení cen možné díky "částečné normalizaci cenové inflace". Tuto stabilizaci tak mohla automobilka přenést na své zákazníky.
Jakkoliv ti noví snížení cen určitě uvítají, někteří zákazníci, kteří si elektromobil objednali v minulých týdnech, jsou tímto krokem rozladění. Reuters uvádí případ Grega Woodfilla, který si v prosinci koupil Model Y, na nějž v tu chvíli byla poskytována sleva. Kdyby však několik týdnů počkal, SUV by koupil ještě výrazně levněji. Podle něj není úplně správné, že v prosinci chtěla Tesla zvednout své prodeje poskytováním slev, jen aby v lednu dále snížila ceny. "Pokud věděli, že tak moc sníží ceny, měli to udělat už v prosinci," říká zklamaný zákazník.
Ještě dál zašly desítky nespokojených majitelů v Číně. Ti, kteří koupili auto ještě před snížením cen, protestovali minulý týden v předávacích středicích napříč zemí proti snížení cen a dožadovali se kompenzace. Protestům se nevyhnula ani továrna v Šanghaji.