Za podpory:
21. 12. 2020 13:08
Automobilky procházejí transformací, která má zajistit, aby se nejpozději v roce 2050 staly "klimaticky neutrálními" v souladu s Pařížskou dohodou. I to je příčinou, proč výrobci představují nové koncepty mobility a hloubkově se zabývají cirkulární ekonomikou a ekologičností výrobních procesů. Co to ale vlastně ta "klimatická neutralita" v praxi znamená?
Udržitelná výroba v Česku i v Indii
Škoda Auto se v rámci projektu Strategie 2025 zavázala, že veškerá energie spotřebovaná ve výrobních závodech společnosti Škoda Auto v České republice bude ve druhé polovině tohoto desetiletí při výrobě vozů a komponentů uhlíkově neutrální.
Firma má v Česku tři závody - v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí, přičemž v prvních dvou vyrábí automobily, ve třetí výhradně převodovky pro celý koncern VW. Ačkoli auta ještě vyrábí také v Rusku a Číně (spolu s partnery), plnou zodpovědnost má za tři výše zmíněné plus za továrny v indickém Aurangábádu a v Púně.
"Škoda už dávno nepůsobí jen na domácí půdě a ekologičnost řešíme komplexně v továrnách po celém světě. Je stejně důležité šetřit s vodou ve Vrchlabí jako v Púně," říká Lenka Bočková.
Ve všech fabrikách má za cíl snížit dopady výroby na životní prostředí, k čemuž pomáhají moderní technologie. Ukazatele jako spotřeba energie a vody nebo množství odpadu na jeden vyrobený vůz se přesně evidují a hledá se způsob, jak hodnoty snížit, stejně jako emise CO2 nebo takzvané těkavé organické sloučeniny (volatile organic compounds, VOC). Ty vznikají například při lakování karoserií.