Za podpory:
21. 12. 2020 13:08
Automobilky procházejí transformací, která má zajistit, aby se nejpozději v roce 2050 staly "klimaticky neutrálními" v souladu s Pařížskou dohodou. I to je příčinou, proč výrobci představují nové koncepty mobility a hloubkově se zabývají cirkulární ekonomikou a ekologičností výrobních procesů. Co to ale vlastně ta "klimatická neutralita" v praxi znamená?
Energie v továrnách z obnovitelných zdrojů
Ve výrobních halách českých továren Škody se používají čtyři hlavní zdroje energie. Nakupovaná elektřina pochází z obnovitelných zdrojů, popřípadě z teplárny Ško-Energo v Mladé Boleslavi, kde se vedle hnědého uhlí používá biomasa. Dalším zdrojem je stlačený vzduch používaný například v pneumatickém ovládání robotů ve svařovnách anebo v obráběcích centrech. Posledním zdrojem je zemní plyn, firma však přechází na využití biometanu. "S dodavatelem Ško-Energo jsme se dohodli, že po roce 2025 už nebudeme využívat hnědé uhlí, ale pouze energii z biomasy," dodává Lenka Bočková.
V indické továrně v Aurangábádu je instalovaná vlastní solární elektrárna, která ušetří vice než 30 procent spotřeby energie, jež by se jinak musela kupovat ze sítě. Střešní solární elektrárna je dále instalována také v Púně, kde pokryje až 15 procent celkové spotřeby energie v závodě.
Fotovoltaické panely nově Škoda instalovala také na střechy servisního centra v Kosmonosech, ty dodají ročně více než 450 MWh šetrné elektrické energie, která pokryje čtvrtinu spotřeby elektřiny tohoto areálu.