Elektrická obytka Mercedesu přijede už příští rok. EQT Marco Polo ubytuje čtyři lidi

Koncept EQT Marco Polo se již příští rok promění v sériové auto.
Foto: Mercedes-Benz
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 12. 2022 14:00
Elektrický obytný Mercedes s tradičním označením Marco Polo se brzy stane realitou. Už příští rok chce automobilka s trojcípou hvězdou začít prodávat kompaktní model EQT Marco Polo, který zatím ukazuje ve formě konceptu. Spolu s ním také poprvé odhaluje podobu samotné elektrické osobní dodávky EQT.

Zatím je to jenom koncept, od druhé poloviny příštího roku už se ale elektrická kompaktní obytka EQT Marco Polo objeví i v běžné nabídce Mercedesu. O první elektrické obytné auto automobilky s trojcípou hvězdou úplně nepůjde, ačkoliv vestavbu do většího modelu EQV vyrábí specializovaná švýcarská firma Sortimo Walter Rüegg AG a auto se pod tradičním označením Marco Polo neprodává.

Koncepční EQT Marco Polo vychází z běžné osobní verze s delším rozvorem náprav. Ani tu zatím Mercedes jinak neukázal. Aby se uvnitř mohlo vyspat více lidí, má auto vysouvací střechu, kde je možné vytvořit postel s délkou 1,97 a šířkou 0,97 metru. V zadní části auta se pak dá vykouzlit lůžko s délkou dokonce 2 metry a šířkou 1,15 metru. Teoreticky by se tak uvnitř mohli vyspat až čtyři lidé, řeč je přitom stále o kompaktní osobní dodávce. Se zvednutou střechou je mimochodem možné se v zadní části vozu normálně vzpřímeně postavit.

Obytná část toho ale nabízí mnohem více než jen dvě postele. Nechybí vyjímatelná 16litrová lednička spolu s dřezem, který má dvě dvanáctilitrové nádrže: jednu na čistou a druhou na špinavou vodu. Hned na dvou místech je možné vařit. Jeden vařič je v šuplíku u bočních posuvných dveří, druhý se ukrývá v zadní části, rovněž v jedné ze zásuvek. Vzadu nechybí stůl, jehož výšku je možné elektricky upravovat, k posezení vybízí i zadní postranní lavice. Druhá taková za předními sedadly.

V zásuvkách pak nechybí ani prostor pro zavazadla, jakkoliv ho není příliš mnoho. Ostatně velikost auta spolu s obytnou vestavbou to ani jinak neumožňuje. Zajímavé je, že celou obytnou vnitřní část je podle Mercedesu možné z auta během pěti minut ve dvou lidech vyjmout, dodávku tak bude možné využívat jako úplně normální osobní auto. Energii spotřebičům pak dodává jednak solární panel na vysouvací střeše, jednak také vyjímatelná baterie.

Kromě plnohodnotného obytného modelu Marco Polo ukázal Mercedes EQT s krátkým rozvorem a zjednodušeným modulem Marco Polo. Ten se nabízí už i u klasické spalovací verze, elektrická s ním tak přijde ještě dříve než v plnohodnotném provedení Marco Polo. Ceny ani u jedné obytky ale známé zatím nejsou.

Součástí modulu je lůžko s délkou 2 a šířkou 1,15 metru. Podobně jako koncept Marco Polo má i modul matraci s výškou deset centimetrů a skládací rám. Za jízdy je tak postel šikovně schovaná v zavazadlovém prostoru a na zadních sedadlech mohou normálně sedět cestující. Vedle postele jsou standardem i odkládací kapsy mezi sloupky C a D, kuchyni ukrytou v zásuvkovém systému je možno pořídit za příplatek. Obsahuje kromě 12litrové nádrže na čistou vodu a 15litrové ledničky také vyjímatelný plynový vařič.

V kombinaci s kuchyní nabízí auto také dvě skládací kempinkové židle a vyjímatelný stůl, který je možné umístit nejen mimo auto, ale i dovnitř do prostoru pro zadní sedadla. Celý modul Marco Polo je pak opět plně vyjímatelný.

Technika obou obytných verzí vychází z běžné elektrické dodávky EQT, která rovněž slaví svou premiéru. Protože však jde o dvojče Renaultu Kangoo, který už svou elektrickou verzi má, parametry Mercedesu nepřekvapí. Přední kola roztáčí 90kW elektromotor, přičemž baterie umístěná v podlaze má využitelnou kapacitu 45 kWh. Dojezd modelu s kratším rozvorem udává automobilka 282 kilometrů, nejvyšší rychlost je 134 km/h. Nabíjení akumulátoru je pak možné stejnosměrným proudem o výkonu až 80 kW, z 10 na 80 procent kapacity se tak osobní dodávka dostane za 38 minut.

Zatím jediná dostupná verze s krátkým rozvorem o délce 2716 mm pojme i s pěti sedadly stále 551 litrů zavazadel, ve dvoumístné konfiguraci se prostor rozšíří na 1979 litrů. Užitečná hmotnost se pohybuje mezi 375 až 516 kilogramy a za EQT je možno zapřáhnout brzděný přívěs s hmotností 1,5 tuny a nebrzděný s hmotností až 750 kilogramů. V Německu pak cena startuje na 49 tisících eur, v přepočtu asi 1,2 milionu korun. Počítá se i s verzí s prodlouženým rozvorem náprav.

Od klasické třídy T lze elektrickou sestřičku rozpoznat především podle jiné lesklé černé čelní masky, která je takovým poznávacím znamením všech elektrických Mercedesů. Za logem se ukrývá nabíjecí konektor. Lesklé černé jsou i kryty zrcátek. V interiéru nebude chybět mimo jiné sedmipalcová centrální dotyková obrazovka.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 27 minutami

Při sesuvech půdy v jižním Peru zemřelo nejméně 36 lidí

Nejméně 36 lidí zemřelo v jižním Peru při sesuvech půdy, které byly způsobeny vytrvalými dešti. Uvedla to agentura AP s odvoláním na místní úřady.

Wilson Gutiérrez, představitel civilní obrany v okrese Mariano Nicolás Valcárcel, řekl místnímu rádiu, že v odlehlé části okresu bylo nalezeno 36 těl. Mezi mrtvými je pět lidí z dodávky, kterou strhl do řeky příval bahna.

V důsledku povodní a sesuvů půdy je podle civilní ochrany neobyvatelných 630 domů.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Dálnici D5 na Tachovsku uzavřela ve směru na Prahu nehoda dodávky

Dálnici D5 u Boru na Tachovsku uzavřel v úterý ráno zhruba na hodinu ve směru na Prahu na 127. kilometru náraz dodávky do svodidel. Později byl provoz částečně obnoven. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a policie. Podle policistů jsou na místě zranění.

Nehoda se stala kolem 05:00. Doprava byla nejprve odkloněna na Exitu 128 Bor až po Exit 119 Benešovice. Po 06:00 oznámilo ŘSD, že je už dálnice průjezdná jedním pruhem a netvoří se kolony.

Zdroj: ČTK
Další zprávy