Ďáblík s kouzelným tlačítkem. Nový Seat Ibiza Cupra jsme prověřili tam, kde se "narodil"

Radek Pecák Radek Pecák
29. 11. 2015 19:17
Pokud se za vámi objeví nová generace vozu Seat Ibiza Cupra, nejspíše vás pohled do zpětného zrcátka příliš nevyděsí. Jenže, pravděpodobně vás takový vůz při nejbližší příležitosti předjede a teprve pak pochopíte, že jste nebyli pokořeni jen tak obyčejnou ibizou. Nová generace vozu Ibiza Cupra nemá přehnaně agresivní design, ale jízdními vlastnostmi baví. V České republice je základní cena stanovena na částku 440 900 Kč.
Nový Seat Ibiza Cupra nadchne řidiče zejména na silnicích plných zatáček.
Nový Seat Ibiza Cupra nadchne řidiče zejména na silnicích plných zatáček. | Foto: Seat

Malý, ale pěkně rychlý. To je hlavní dojem z jízdních testů nové generace "ostré verze" městského vozu Seat Ibiza. Model označovaný přídomkem Cupra, jsme mohli během novinářské prezentace vyzkoušet v kopcovitém terénu nedaleko španělského města Martorell, kde vozy Seat vznikají.

Zkouška to byla důkladná, protože část testovací trasy vedla po silnici, která byla vyhrazena pouze pro naše ježdění. Tudíž nehrozilo, že v nepřehledné zatáčce něco vyrazí v protisměru. 

Díky difuzoru a centrální koncovce výfuku vypadá záď vozu docela dramaticky.
Díky difuzoru a centrální koncovce výfuku vypadá záď vozu docela dramaticky. | Foto: Radek Pecák

Pokud se za vámi objeví nová generace vozu Seat Ibiza Cupra, nejspíše vás pohled do zpětného zrcátka příliš nevyděsí. Design přední části není přehnaně agresivní. Jenže, pravděpodobně vás takový vůz při nejbližší příležitosti předjede a teprve pak pochopíte, že jste nebyli pokořeni jen tak obyčejnou ibizou. Uprostřed zadního nárazníku je totiž mohutná centrální koncovka výfuku a pod tímto dílem karosérie se nalézá mohutný černý difuzor.

Definitivní názor si pak budete moci udělat po přečtení poměrně velkého nápisu Cupra na spodní části víka zavazadlového prostoru.

Už samotná technická data stojí u takto malého vozu za povšimnutí. Z motoru 1,8 TSI dokázali inženýři získat výkon až 192 koňských sil. To postačuje na maximální rychlost 235 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost během 6,7 sekundy.

V motoru se ukrývá 192 koňských sil.
V motoru se ukrývá 192 koňských sil. | Foto: Radek Pecák

Oproti minulé generaci je nárůst výkonu 12 koní, ale pro řidiče je podstatnější, že místo 250 Nm maximálního točivého momentu má nyní už od 1450 otáček (do 4200 otáček za minutu) k dispozici maximální točivý moment 320 Nm. Zjednodušeně řečeno: šlápnutí na plyn znamená skutečně citelnou reakci, jak jsme si mnohokrát ověřili.

Sériová výbava obsahuje "kouzelné tlačítko" na středovém panelu. Je označeno symbolem tlumiče a nápisem Sport. Po jeho zmáčknutí dostane řidič na výběr jednu ze dvou možností nastavení tlumičů. Kromě zmíněné sportovní je v nabídce ještě komfortní režim. Současně se mění také účinek posilovače řízení.

Auta s motorem vpředu a pohonem předních kol jsou samozřejmě zákonitě nedotáčivá. Ibiza Cupra ale má zatáčky ráda. Je to díky poměrně lehkému motoru (podle automobilky má jen 133,4 kilogramu) a také zásluhou elektronického systému xds přibrzďujícímu v zatáčce vnitřní odlehčené kolo, kdy se na vnější tudíž přenese větší porce točivého momentu. V důsledku toho je auto postrčeno směrem, který si řidič při natočení volantu přeje.

"Kouzelné" tlačítko Start v běžné Ibize nenajdete
"Kouzelné" tlačítko Start v běžné Ibize nenajdete | Foto: Seat

Přestože je Ibiza Cupra sportovní auto, bude se s ním bez problémů jezdit i do práce, na nákupy nebo na víkend s manželkou na sedadle spolujezdce a dítětem vzadu. Ani na nerovnostech (a platí to i ve sportovním, natož v komfortním módu tlumičů) neposkakuje, příjemně plavně a bez nepříjemných zvuků od podvozku překonává výtluky nebo příčné prahy. Vůz přitom jezdí na nízkoprofilových pneumatikách o velikosti 17 palců.

Při agresivnějším stylu jízdy se sice cupra v zatáčce mírně nakloní, ale stopu drží příkladně. Nevadí mu ani rychlé změny směru ve vlásenkách. S autem je opravdu velká zábava, motor se rád nechává vytáčet, řízení je přesné, takže trefit správně vrchol zatáčky není žádný problém.  Snad jen brzdy nejsou úplně dimenzovány na dlouhodobější důkladnější namáhání.

Řazení je tentokrát plně v režii pravé ruky řidiče. Zatímco dříve byl v Ibize Cupra motor 1,4 s automatickou převodovkou, nyní osmnáctistovka spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. A to je opravdu dobře, do malého rychlého auta, určeného pro nadšeného řidiče, klasická řadicí páka jednoduše patří.

Část palubní desky je z měkčeného materiálu
Část palubní desky je z měkčeného materiálu | Foto: Seat

Hlavice převodovky je pěkná na pohled a velmi dobře se drží. Zajímavým detailem je řadicí schéma na boku. Vrchol je totiž vyhrazen pro šachovnicové logo, kterým Seat označuje své "Cupra" modely. V běžném provozu nám připadalo řazení v pořádku, při snaze o sportovní jízdu s co možná nejrychlejším řazením však páka ve svých drahách občas zadrhla.

Interiér nového Seatu Cupra rozhodně není přezdobený. Sportovní zaměření vozu signalizují vlastně jen hliníkové pedály, dole zploštělý volant s bílými stehy v částečně perforované kůži a také bílé lemy na sedačkách. Ty Seat označuje jako sportovní, nám se však zdály být až moc měkké a komfortní. Jelikož Ibiza Cupra se bude prodávat toliko ve verzi SC, což je označení pro třídveřovou karosérii, musí být sedačky sklopné, aby byl zajištěn přístup na zadní sedadla.

Sedačky jsou poměrně pohodlné.
Sedačky jsou poměrně pohodlné. | Foto: Seat

Výbava jinak obsahuje vše potřebné, včetně například měřiče času na jedno kolo nebo asistenčního systému pro varování před únavou řidiče. Nás řízení bavilo a unaveni jsme necítili ani po více než dvou stovkách testovacích kilometrů. Funkčnost tohoto prvku jsme tedy neprověřili.

Potěšil dobrý zvuk Seat Sound Systému, který obsahuje subwoofer a sedm reproduktorů. Multimediální systém se ovládá prostřednictvím dotykového displeje o úhlopříčce 6,5 palců. Kromě toho lidé uvnitř mohou využít například automatickou klimatizaci nebo tempomat.

Seat udává kombinovanou spotřebu vozu rovných šest litrů. My jsme na dálnici při rychlosti 130 kilometrů zaznamenali úbytek paliva ve výši 8,5 litru na sto kilometrů, při poklidné jízdě mezi vesničkami to bylo zhruba o dva litry méně. Pokud ale budete potenciál vozu využívat ve větší míře, dostanete se na nejméně 12 až 13 litrů.

Cena vozu v Česku začíná na 440 900 korunách.

Porovnat jednotlivé parametry vozu s konkurenčním Fordem Fiesta ST a Peugeot 208 GTI můžete zde.   

 

Právě se děje

Další zprávy