Automat nebo manuál? Řadit chce stále méně lidí

Radek Pecák Radek Pecák
2. 1. 2012 5:52
Citroën ve svých vozech nabízí všechny možné typy převodovek. Pro koho se která hodí?
Foto: Radek Pecák

Dokud nebudou po zemském povrchu jezdit pouze elektromobily, budou auta potřebovat převodovky. Lidstvo (s výjimkou Ameriky, kde už to platí dávno) se v poslední době začíná odklánět od klasických mechanických převodovek a přiklánět k těm, které změnu převodového stupně udělají za řidiče samy.

Automatické převodovky se dostávají do čím dál menších a levnějších aut a je jich třeba stále více. Příkladem je současná stavba továrny na výrobu převodovek v závodě Škoda-Auto ve Vrchlabí.

Francouzská  automobilka Citroën, která ročně ve svých závodech vyrobí skoro půldruhého milionu převodovek, v současné době vyrábí manuální a automatické či pilotované převodovky v poměru 5:2.

"V současné době vývoj převodovek pokročil do takového stádia, že na ně prakticky nepřijímáme žádné reklamace. Velká většina z nich je naprosto bezúdržbová, není ani zapotřebí výměna oleje," sdělil technický ředitel českého zastoupení značky Citroen František Černý.

I mechanizovaná převodovka se vylepšuje

Podle něho prodělaly řadu vylepšení i mechanizované převodovky, tedy té, u níž je sice zachována suchá spojka, ale auto již nemá spojkový pedál a také řadící páka není propojena mechanicky s převodovkou. Jednak se řazení zrychlilo a jednak byla například přidána i funkce Creep, která zajišťuje plynulý rozjezd po uvolnění brzdového pedálu.

Pro oživení připomeňme ještě jaké jsou v současnosti typy převodovek:

Mechanická:

Má spojenu řadící páku s převodovkou buď pomocí táhel nebo lanovodů. V současnosti se používá obvykle pětistupňová a šestistupňová, Porsche však vyvinulo i sedmistupňovou.

Variátorová automatická (CVT) :

Jde o  specifický typ převodovky, která plynulou změnou převodového poměru mezi vstupní a výstupní hřídelí využívá proměnného převodu nahoru i dolů. Může mít i virtuální převodové stupně.

Hydrodynamická:

Zkladním prvkem této automatické převodovky je „pružné" spojení přes hydrodynamický měnič. Jedná se o poměrně nákladnou převodovku, a tudíž se obvykle montuje pouze do větších a dražších automobilů. 

Mechanická automatická :

V podstatě je to běžná mechanická převodovka se suchou spojkou (jako u manuálního řazení), ale řidič klasickou spojku a řadicí páku vůbec nemá a nepoužívá. Samotné řazení je samočinné elektronické a řídí ho počítač.

Dvojspojková automatická (DSG, PDK a řada dalších označení):

Principem je klasická mechanická převodovka se dvěma spojkami (jedna pro sudé adruhá pro liché stupně). Stále jsou zařazeny dva rychlostní stupně a samotné přeřazení představuje vypnutí první spojky a zapnutí druhé spojky. Využívají ji především automobilky u sportovně zaměřených modelů.

 

Právě se děje

Další zprávy