Méně vítězů, více poražených. S velkými hráči českého byznysu letos zatřásla pandemie

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
27. 12. 2021 15:02
Chaos na trhu s elektřinou, ale také rozmach byznysu na internetu. I to byl rok 2021, už druhý v pořadí zasažený koronavirem. Oslovení analytici přitom dodávají, že efekt pandemie byl zásadní. Zatímco vítězové českého byznysu v anketě prořídli, poražených výrazně přibylo. Podívejte se, které tři největší růsty a pády nakonec experti pro Aktuálně.cz vybrali.
Foto: Lukáš Bíba

Tomáš Pfeiler, analytik Cyrrus

  • Naopak jako byznysové vítěze letošního roku vidí analytik Pfeiler z Cyrrusu finanční skupinu PPF, antivirovou firmu Avast a on-line supermarket Rohlik.cz.

Finanční skupina PPF sice letos ztratila svého zakladatele Petra Kellnera, podle Pfielera ale dokázala na prosincové valné hromadě Monety Money Bank konečně prosadit prodej svých aktiv za velmi vysokou částku.

"Skupina má taktéž nakročeno k získání kontroly v Monetě. Kromě toho PPF završila ovládnutí O2. Velmi dynamicky expanduje farmaceutická společnost Sotio, kterou má firma ve svém portfoliu," domnívá se analytik.

Zatímco kolegové letos ocenili na Avastu hlavně jejich výkonného ředitele Ondřeje Vlčka za to, kolik peněz dal s manželkou na charitu, podle Pfeilera se dařilo i firmě samotné. "Sloučení se softwarovým gigantem NortonLifeLock znamená postup do vyšší ligy, z nově vzniklého subjektu se může stát jeden z předních globálních hráčů v oblasti softwaru," vysvětluje. Jednání o fúzi společnosti oznámily v červenci. 

NortonLifeLock má tržní hodnotu zhruba 16 miliard dolarů a dříve na trhu působil pod názvem Symantec. Sekci výrobce bezpečnostního softwaru Symantec zaměřenou na podniky a úřady ovšem v roce 2019 prodala americkému výrobci čipů Broadcom. Jejími nejvýraznějšími obchodními artikly jsou nyní antivirus Norton a produkty LifeLock na ochranu proti krádeži identity.

Nakonec Pfeiler ocenil i expanzi internetového supermarketu Rohlík.cz. "Česká e-commerce společnost mohutně expanduje za hranice," potvrzuje. Firmě podle něj hraje do karet trend poslední doby - a to je právě příklon zákazníků k on-line prostředí.

 

Právě se děje

Další zprávy