Aero Vodochody představilo nový letoun L-159. Jedná se třemi zájemci

ČTK Jan Prokeš ČTK, Jan Prokeš
Aktualizováno 31. 3. 2017 15:37
Pokud bude podepsán nový kontrakt se zájemci, mohlo by se s výrobou začít za několik měsíců. Výrobu bitevního letounu L-159 společnost ukončila v roce 2003, nyní představila jeho novou generaci.
Nová generace letounu L-159. | Video: Aktuálně.cz

Odolena Voda - Aero Vodochody v pátek představilo nový letoun L-159, ve společnosti by mohla být obnovena i jeho sériová výroba.

Aero jedná se třemi zájemci včetně Iráku, řekl na tiskové konferenci v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka. Pokud by byl podepsán nový kontrakt, mohla by být sériová výroba podle mluvčí Aera Terezy Vrublové spuštěna za několik měsíců.

Výrobu bitevního letounu L-159 společnost ukončila v roce 2003, první stroj tohoto typu vyrobila v roce 1997.

Dnes představený stroj bude sloužit irácké armádě, jde o jeho dvoumístnou verzi. Podle expertů je nyní na trhu poptávka po tomto typu letounů a v příštích deseti letech by jich mohlo být vyrobeno několik stovek, proto už loni Aero nevyloučilo obnovení sériové výroby. V Iráku se Aero navíc podílí i na výcviku místních pilotů.

"L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost," uvedl dnes ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Sobotka zdůraznil, že vláda je připravena vývoz nového letounu podpořit - ať už diplomatickou cestou nebo prostřednictvím státní exportní banky EGAP. "Letecký průmysl je cesta, kterou bychom se v Česku určitě do budoucna měli vydat, protože u nás potřebujeme výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, která přináší dobře placená pracovní místa," řekl Sobotka.

L-159 pro Irák
L-159 pro Irák | Foto: Aero

"Když se obnoví výroba L-159, bude to příležitost pro dvě až tři desítky dalších českých firem, které mohou fungovat v roli subdodavatelů," uvedl premiér. Podle něj by to znamenalo i příliv peněz do státního rozpočtu. "Daňovým poplatníkům by se tak vrátila investice, kdy vláda v posledních dvaceti letech výzkum a výrobu letounu podporovala."

Foto: Jan Mudra

Letouny L-159 létaly ve službách tří provozovatelů: armády České republiky, irácké armády a americké společnosti Draken International. Česká armáda má největší letku L-159 a letouny v jejích službách slouží při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO.

V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat některé nepotřebné letouny, které dříve patřily české armádě, Iráku a společnosti Draken International. "Právě tento zdařilý prodej těch zbylých zakonzervovaných letounů otevřel potenciál možností a oslovil potenciální odběratele," uvedl dnes Sobotka. Podle něj je vláda připravena export letounu podpořit.

Případné obnovení výroby může být velkou příležitostí nejen pro Aero Vodochody, ale i pro další dodavatelské firmy. "Česká republika je průmyslová země a chce zůstat průmyslovou zemí," řekl dnes v Aeru Vodochody premiér. Podle něj je tuzemský průmysl zaměřený na výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, kde pracují lidé s vysokou kvalifikací.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v České republice. Mezi její vývojové priority patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39.

 

Právě se děje

Další zprávy