Odolena Voda - Aero Vodochody v pátek představilo nový letoun L-159, ve společnosti by mohla být obnovena i jeho sériová výroba.
Aero jedná se třemi zájemci včetně Iráku, řekl na tiskové konferenci v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka. Pokud by byl podepsán nový kontrakt, mohla by být sériová výroba podle mluvčí Aera Terezy Vrublové spuštěna za několik měsíců.
Návštěva AERO Vodochody. Jsem rád,že se zde obnovila výroba L-159. Patříme mezi několik zemí na světě,které dokážou vyrobit lehký bitevník. pic.twitter.com/HBVG3YQivA
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) March 31, 2017
Výrobu bitevního letounu L-159 společnost ukončila v roce 2003, první stroj tohoto typu vyrobila v roce 1997.
Dnes představený stroj bude sloužit irácké armádě, jde o jeho dvoumístnou verzi. Podle expertů je nyní na trhu poptávka po tomto typu letounů a v příštích deseti letech by jich mohlo být vyrobeno několik stovek, proto už loni Aero nevyloučilo obnovení sériové výroby. V Iráku se Aero navíc podílí i na výcviku místních pilotů.
"L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost," uvedl dnes ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
Sobotka zdůraznil, že vláda je připravena vývoz nového letounu podpořit - ať už diplomatickou cestou nebo prostřednictvím státní exportní banky EGAP. "Letecký průmysl je cesta, kterou bychom se v Česku určitě do budoucna měli vydat, protože u nás potřebujeme výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, která přináší dobře placená pracovní místa," řekl Sobotka.
"Když se obnoví výroba L-159, bude to příležitost pro dvě až tři desítky dalších českých firem, které mohou fungovat v roli subdodavatelů," uvedl premiér. Podle něj by to znamenalo i příliv peněz do státního rozpočtu. "Daňovým poplatníkům by se tak vrátila investice, kdy vláda v posledních dvaceti letech výzkum a výrobu letounu podporovala."
Letouny L-159 létaly ve službách tří provozovatelů: armády České republiky, irácké armády a americké společnosti Draken International. Česká armáda má největší letku L-159 a letouny v jejích službách slouží při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO.
V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat některé nepotřebné letouny, které dříve patřily české armádě, Iráku a společnosti Draken International. "Právě tento zdařilý prodej těch zbylých zakonzervovaných letounů otevřel potenciál možností a oslovil potenciální odběratele," uvedl dnes Sobotka. Podle něj je vláda připravena export letounu podpořit.
We are looking for tomorrow’s event, where we will celebrate achievements of #L159 aircraft. We will share some highlights also on Twitter. pic.twitter.com/NToH9MjRUx
— AERO Vodochody (@AERO_Vodochody) March 30, 2017
Případné obnovení výroby může být velkou příležitostí nejen pro Aero Vodochody, ale i pro další dodavatelské firmy. "Česká republika je průmyslová země a chce zůstat průmyslovou zemí," řekl dnes v Aeru Vodochody premiér. Podle něj je tuzemský průmysl zaměřený na výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, kde pracují lidé s vysokou kvalifikací.
Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v České republice. Mezi její vývojové priority patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39.