Zredukujte učivo, méně známkujte, rozvíjejte dovednosti, radí školám inspekce

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
2. 9. 2020 18:55
Školy by měly nejen dohnat výpadek z minulého pololetí, ale také změnit svůj přístup k výuce. Česká školní inspekce sepsala dokument, v němž radí zkušenosti z učení na dálku využít k zlepšení vzdělávání. Pakliže se jím budou pedagogové řídit, výrazně by to přispělo k reformě českého školství. Projděte si ta nejzásadnější doporučení.
Ilustrační obrázek.
Ilustrační obrázek. | Foto: Shutterstock.com

Omezit známkování

Nová situace ve vzdělávání přiměla školy nově uvažovat o podobě průběžného i závěrečného hodnocení. Učitelé se učili tolik nelpět na neustálém známkování a porovnávání žáků. Tuto změnu by Česká školní inspekce ráda dále rozvíjela. "Jakkoli nelze zpochybnit přínosy průběžné klasifikace, mimořádné období spojené se vzděláváním na dálku velmi silně potvrdilo, že hodnocení zahrnující formativnější prvky je pro učení žáků velmi přínosné a poskytuje jim informace pro další zlepšování jejich výsledků," konstatuje ČŠI.

Jak vysvětlují stránky Edukační laboratoře, která se formativnímu hodnocení ve školách dlouhodobě věnuje, hlavním rozdílem je, že formativní hodnocení poskytuje žákům i rodičům zpětnou vazbu pro zlepšení učení, zatímco sumativní hodnocení (známkování) pouze hodnotí výsledky učení. 

 

Právě se děje

Další zprávy