![Kdy stát selhal](http://cdn.xsd.cz/resize/f2a4a8dd66b53e6bb1def744a4e53b3a_resize=576,432_.jpg?hash=932c0bdd3d20c33918268d1b07c2e98b)
Praha - Prověrka případu firmy Michin, která připravila stát o více než sto miliónů při vymáhání jugoslávského dluhu, skončila.
Ministr dopravy Aleš Řebíček se spokojil s vysvětlením úředníků, kteří státní milióny špatně ohlídali, a nikoho trestat nebude.
Na případ upozornil před měsícem deník Aktuálně.cz. Uvedl, že úředníci Správy železniční dopravní cesty šli na ruku lidem z firmy Michin, která milióny vyvedla z dosahu státu.
S firmou vyjednával přímo ředitel Správy Jan Komárek, který pro stát nevýhodnou smlouvu podepsal. Dohoda neobsahovala řádné jištění peněz, jak tomu bývá v podobných případech obvyklé.
Nepochybili. Sami nám to řekli
Řebíček přesto tvrdí, že úředníci nepochybili. A jak to ví? Zeptal se na to právě Komárka, který ho ubezpečil, že vše bylo v pořádku. A ministrovi to stačilo.
"Generální ředitel Jan Komárek už ministerstvu zaslal podrobné stanovisko obsahující odpovědi na zmíněné otázky. Z něj nevyplynulo žádné závažné pochybení, kterého by se měl generální ředitel nebo některý z jeho podřízených dopustit," konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Když se obdobný případ stal ještě za minulé vlády v konsolidační agentuře, která přišla o půl miliardy korun, tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka neprodleně odvolal hned několik vysoce postavených manažerů agentury. Nadto stát ihned podal trestní oznámení.
V případě firmy Michin a ministerstva dopravy nepřišlo ani jedno, ani druhé.
Policie stále vyšetřuje
Policie nicméně kauzu vyšetřuje pro podezření z podvodu. Ministerstvo dopravy říká, že pokud se někomu prokáže nezákonné jednání, pak teprve zasáhne.
"Pokud by policie něco takového zjistila, ministerstvo by se k věci vrátilo a přijalo příslušná personální opatření," dodal Hanzelka.
Aktuálně.cz už upozornilo, že úředníci Správy postupovali v porovnání s jinými obdobnými případy nestandardně.
Transakci s firmou Michin, která jugoslávský dluh v zahraničí vymohla a státu oproti dohodě nepředala ani korunu, dojedával přímo generální ředitel správy Komárek. Svůj podpis na ni připojil přesto, že smlouva kromě "bezcenné" směnky neobsahovala žádné další jištění státních peněz.
Byli nejlepší, neměli nic
Proč to generální ředitel udělal? Jak říká, nabídka Michinu mu přišla jako nejlepší. "Správa hodnotila předložené nabídky na postoupení pohledávek za železnicemi bývalé Jugoslávie a vyhodnotila nabídku společnosti Michin jako nejlepší," tvrdí Komárek.
Komárek se spokojil s jištěním směnkou, aniž by on nebo jeho podřízení dostatečně prověřili skutečnou hospodářskou situaci firmy Michin. Ta měla sice zapsaný základní kapitál 107 miliónů korun, ale fakticky nevlastnila vůbec nic. Ve chvíli, kdy po ní stát začal ukradené milióny vymáhat soudně, poslali ji její majitelé do likvidace. A stát nyní drží "bezcennou" směnku.
"Hospodářskou situaci jsme si ověřovali a v té době tyto informace nenasvědčovaly tomu, že nebudou schopni závazek splnit," trvá na svém ředitel Komárek.
Schůzky s podvodníkem
Generální ředitel Komárek nadto podle zjištění Aktuálně.cz osobně vyjednával s klíčovou osobou celé operace, která od počátku nesla rysy pečlivě připraveného podvodu. Tímto mužem v pozadí je brněnský podnikatel Jan Čermák, který nefiguroval v žádných statutárních orgánech firmy Michin, přesto dojednával detaily transakce.
V době rozhovorů s ředitelem státních železnic už byl navíc Čermák obviněn z podvodu, za který byl později odsouzen na pět let do vězení. Komárek dnes říká, že o Čermákových potížích se zákonem neměl tušení.
A jednal s ním podle svých slov proto, že Čermák měl plnou moc od jednatele Michinu. Tím jednatelem byl přitom podle dřívějších zjištění Aktuálně.cz nastrčený bílý kůň.
"O obvinění pana Čermáka z jakéhokoli podvodu neměla správa žádné informace," dodal Komárek.