Praha - Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.
Lis na trůnu vystřídal Jana Flídra ze Základní školy 5. května ve Dvoře Králové nad Labem a stal se 14. mužem, který za posledních 24 let anketu Zlatého Ámose vyhrál.
Z celkem 55 nominací, které letos školáci navrhli, do finále postoupili ještě Radka Dlabalová ze základní školy (ZŠ) Rokycany, Hana Kolpaková ze ZŠ Miloše Šolleho v Kouřimi a Pavel Novák ze ZŠ a MŠ Kameničky a Alena Šedivá z Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře.
Všichni plnili čtyři úkoly. Museli v jedné minutě představit svou školu, ukázat, jak je znají jejich žáci, za minutu něco publikum naučit a ve volné disciplíně prokázat souhru se svými žáky.
Lis zaujal hned v úvodu, kdy se představil vtipným dopisem, který o sobě nechal napsat děti ze školy, kde učí. Žáci ho popsali jako milého i přísného učitele, který vypadá jako gorila, ale uvnitř je plyšovým medvídkem. Prozradili na něj mimo jiné třeba, že má velmi rád řízky. Ukázalo se také, že žáci svého učitele dobře znají. Věděli například, že první pusu dostal ve čtyřech letech ve školce od své spolužačky Lucinky.
Ve volné disciplíně žáci Lise podpořili vystoupením, ve kterém si zahráli na policisty a únosce. Vyšetřovali přitom zmizení svého učitele. Jedna z dívek vystoupila jako Lisova fiktivní kolegyně, která učitele unesla, protože je prý moc dobrý.
Originalitou vystoupení vynikl ve volné kategorii Dětský Ámos Michal Zajíček. Se svými žáky předvedl stínohru, ve které si dvě dívky zahrály na uklízečky z východní Evropy. Dva chlapci drželi plátno, na kterém byly vidět siluety ostatních dětí a učitele, kteří za ním cvičili. Uklízečky si mezitím s východoevropským přízvukem povídaly o tom, jaký je pan učitel úžasný.
"Jsem příjemně překvapený a nečekal jsem to," opakoval několikrát Lis, když titul získal. Myslí si, že vyhrál asi proto, že s ním v hodinách není nuda. "Děti zmiňovaly, že je se mnou legrace, ale někdy i bouchnu pěstí do stolu, takže dokážu být i přísný," řekl.
Mrzí ho, že ze začátku nedal dostatečně najevo svou radost z toho, že ho děti nominovaly. Přihlásily ho totiž bez jeho vědomí. Přihlášku podepsal nevědomky. Žáci mu ji malou lstí podstrčili k podepsání. Lis se na ně ale prý nezlobil. "Vnitřně jsem byl nadšený z toho, že jsem jim stál za tu práci napsat přihlášku, charakteristiku, sehnat sto podpisů," uvedl.
Původně prý nechtěl učit, ale asi měsíc po státnicích se rozhodl, že to zkusí. "Chytlo mě to natolik, že nic jiného si představit nedovedu," vysvětlil. Těší se na velkou oslavu. "Ještě netuším, jak, kdy a pro kolik osob to bude, ale doufám, že bude co největší," dodal.
K titulu Zlatého Ámose vyhrál Lis se svou třídou zájezd do Legolandu, za nejlepšího češtináře se s dětmi podívá do krokodýlí zoo.
Partneři ankety vybírali vítěze doprovodných kategorií pro učitele jednotlivých předmětů. Ministryně Valachová korunovala kromě Lise jako Ámose češtináře ještě Věru Pejčovou ze ZŠ Novolíšeňská v Brně jako nejoblíbenější učitelku matematiky. Valachová doufá, že by matematický Ámos mohl motivovat ostatní učitele ke kvalitnější výuce matematiky a zvýšit její oblibu u dětí.
Ámosem fyzikářem se stala Alena Šedivá z gymnázia Pierra de Couberina v Táboře. Ámosem chemikářem byl vyhlášen Vladimír Šmahaj z Gymnázia Jana Keplera v Praze.