Živě: Faltýnek přišel s další pohádkou, jak vysvětlit kauzu s Kapsch

Živě
Za politický boj označil před poslanci místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek případ podezření kolem dálničního mýtného. Zopakoval, že do jednání o mýtu v létě 2015 vstoupil kvůli hrozbě někdejšího premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), že odvolá ministra dopravy za ANO Dana Ťoka, žádné pověření neměl. Opoziční poslanci s Faltýnkovým vysvětlováním spokojeni nebyli.
Faltýnek
Faltýnek | Foto: ČTK
Živě
Aktualizovat reportáž
13:00

Místopředseda sněmovny Tomio Okamura přerušil jednání. Poslanci jdou na oběd. Ve 14:30 budou následovat interpelace. 

12:59

Poslední slovo si vzal ministr Ťok: "Prodloužení mýtného už policie šetřila a nezjistila žádné pochybení," reagoval na předchozí otázku.

 

12:56

V sále sněmovny, kde se probírá role Jaroslava Faltýnka v kauze možného ovlivnění zakázky na mýtný systém, jsou na místech pro členy vlády jen tři ministři. Předsedovi sněmovny Radku Vondráčkovi (ANO), který jinak podporuje, aby poslanci na jednání chodili, to nevadí. "Nejde o poslance. Navíc je tohle hodně rezortní věc. Ministr Ťok tady je a připravil se obsáhle. Z mého pohledu je to tedy v pořádku," řekl Vondráček Aktuálně.cz.

12:54

"Zazněla tady spousta chvalozpěvu na to, že máme skvělého ministra dopravy a Ministerstvo dopravy. Žasnu. I když jednáme s členy hnutí ANO, držíme se často společně za hlavu, jaké legislativní paskvily nám toto ministerstvo do sněmovny posílá," řekl místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.

12:51

K žádnému většímu rozuzlení se poslanci už dnes zřejmě nedoberou. Jednání o mýtném systému musí skončit do 13:00, pak následují ústní interpelace. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ani místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek tak už zřejmě na položené otázky neodpoví.

12:50

Miroslav Kalousek se z dnešní schůze ze zdravotních důvodů omluvil. Podle svých slov na Twitteru má nyní lepší program.

12:48

Tomu, že se Faltýnek úspěchem s úsporou 1,5 miliardy nepochlubil, se diví také poslanec ODS Martin Kupka.

12:45

Podle poslance Milana Ferance sněmovna řeší údajný zločin, který se nestal. Tedy podezření, že Faltýnek měl v zájmu firmy Kapsch donutit ÚOHS, aby zrušil soutěž na dodavatele mýtného systému. "Předseda úřadu ale soutěž nezrušil, naopak zrušil rozhodnutí prvního stupně, které soutěž rušilo," řekl poslanec.

12:43

"Je to závažný korupční skandál. Myslím si, že je velmi důležité abychom to zde probrali, protože v médiích se objevují výroky, že pan Faltýnek měl sdělit předsedovi ÚOHS "je zde potřeba udělat to, co chce Kapsch," řekl pirát Jakub Michálek. Místo vysvětlení podle něj Faltýnek nabídl pouze mlhu a shrnutí historie vyvoje tendru na mýto. 

12:39

Stanjura upozornil také na roli předsedy ÚOHS Rafaje, který podle něj měl být první, kdo měl schůzku odmítnout, protože on je garantem, že zakázky proběhnou podle zákona. Jeho chování označil za šokující a neomluvitelné. Faltýnkovo vysvětlení pak popsal jako Pohádky ovčí babičky.

12:33

Předseda TOP 09 Jiří Pospíšil označil Faltýnkovo vysvětlení za pohádky a jeho roli přirovnal k Davidu Rathovi.

12:27

Poslanec Zbyněk Stanjura (ODS) se částečně zastal ministerstva dopravy. "V otevřeném tendru postupovalo podle mých informací striktně podle zákonů," řekl. Obořil se ale na Faltýnka. "Naši pozornost bych upřel k listopadu roku 2017, kdy byl vypsán dvojkolový tendr. Tedy k období, kdy čtyři uchazeči tvořili své cenové nabídky. V této fázi veřejné zakázky je osobní styk s kterýmkoliv uchazečem zákoně vyloučen. Jediným místem, kde to lze, je profil zadavatele. To tady potvrdil i ministr Ťok a ministerstvo takto striktně postupovalo. Je to proto, aby byly zachovány férové podmínky pro všechny uživatele," řekl Stanjura. Faltýnek podle něj ale jednáním s Kapschem a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže porušil zákon. Kontakt pouze s jedním uchazečem proto podle Stanjury měl "zcela nemilosrdně" vést ke zrušení soutěže. "Kdyby se tedy o těch schůzkách vědělo ve chvíli, kdy proběhly. To je ten problém. A teď se můžeme ptát, bylo to vědomé, nebo nevědomé porušení zákona. Bylo či nebylo úmyslem donutit zadavatele, aby tendr zrušil. Pokud by k tomu došlo, vláda by neměla jinou možnost než prodloužit opět smlouvu stávajícímu dodavateli," dodal Stanjura.

12:22

ODS si na Twitteru do ANO rýpla s tím, že si hnutí pořídilo stínového ministra dopravy.

12:16

Mikuláše Ferjenčíka zaujal Faltýnkův výrok: "Když policie vyrazí k vám domů pro důkazy, je to politický boj". 

12:10

"Minulý týden jste říkal, že jste měl mandát o tom vyjednávat. Pak se od toho pan Ťok distancoval. Dnes tady slyšíme, že jste si mandát vzal.. Buď mandát mám, existuje k tomu nějaký důkaz, a když není, tak se mandát vyzvedává jak z nějaké pokladničky. Ten příběh se nápadně mění," řekl předseda pirátů Ivan Bartoš. 

12:06

"V jaké době to žijeme, když je snazší rozbít atom než lidské předsudky," citoval Faltýnek Alberta Einsteina.

12:06

"Pokud bych měla takový úspěch, že ušetřím miliardy korun, jak o tom teď mluvíte, tak se s tím pochlubím. Proč jste to tehdy neudělal vy?" ptá se Faltýnka Markéta Pekarová Adamová (TOP 09). Ptá se také Ťoka, jestli ví o tom, že Faltýnek jedná s ÚOHS nebo s Kapschem.

"Znáte v české republice médium, které má zájem zveřejnit pozitivní informaci? Já ne," odpověděl jí na to Faltýnek. 

12:02

"Nechci se a ani nemůžu vyjadřovat k vyšetřování policie. Poskytl jsem jí maximální součinnost a budu to dělat i nadále," řekl Faltýnek. Obhajoval i svou komunikaci s šéfem antimonopolního úřadu. "Jsem také poslanec a podle zákona o jednacím řádu poslanecké sněmovny je poslanec oprávněn požadovat od členů vlády a orgánů informace potřebné pro výkon jeho funkce. Má komunikace se zástupci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže byla dle mého názoru v souladu s tímto ustanovením zákona," řekl Faltýnek.

11:56

Hlavní problém podle Faltýnka spočívá v tom, že vláda a ministerstvo dopravy vysoutěžily v roce 2006 soutěže tendru na 10 let, tedy do konce roku 2016, a uzavřely s ním smlouvy, které neměly koncovku. "Vůbec neřešily předání mýtného systému po roce 2016," řekl Faltýnek. 

11:54

"Sám jsem si zval tento politický mandát, nežádal jsem o něj pana ministra ani jsem ho po něm nechtěl. Cítil jsem, že je potřeba situaci politicky zaštítit, podpořit a řešit. A to jsem udělal. Jsem zvyklý řešit problémy okamžitě. Tak jsem si ten mandát vzal a začal jsem ten problém řešit. Samozřejmě ve spolupráci s kolegy z ministerstva dopravy," dodal ke své roli Faltýnek. 

11:50

Proč se Faltýnek motal do mýta? "Příběh je to velmi jednoduchý a začal v létě 2016 zde ve sněmovně. V kanceláři premiéra probíhala koaliční rada, která probírala mýto. Premiér Sobotka na radě vyzval ministra Ťok ať do konce července dořeší starou smlouvu s firmou Kapsch a vláda může stanovit nové podmínky pro výběr nového dodavatele. Pokud se tak nestane, premiér avizoval, že by ministra odvolal. Za resort dopravy mělo a má odpovědnost hnutí ANO. Výběr mýta byl vždy politický záležitost. Hrozila situace, že nebudeme po roce 2016 vybírat mýto a stát přijde o deset miliard ročně a z Česka se stane bezpoplatková zóna. Také hrozila ostuda, že to hnutí ANO nezvládlo. Tyto důvody mě osobně vedli k tomu, že jako místopředseda hnutí jsem do věci vstoupil," řekl Faltýnek. 

11:45

"Od minulého čtvrtka je jméno Faltýnek nejvíce citováno v českých médiích. Některá se ze mě snaží udělat zloděje a zločince. Dobře, tak si tedy řekneme o čem je celá kauza mýto. Je to o penězích, o ničem jiném. O velkých penězích. Celá kauza je o penězích našich občanů a je o tom, že náš stát při výběru mýta ušetří zhruba 15 miliard korun za deset let oproti minulému období. O těchto patnácti miliardách novináři nenapsali média ani jednu čárku. O tom, že naše vláda a ministr Ťok ušetřili naším občanům 15 miliard korun. A víte jaký je rozdíl mezi Faltýnkem a Ťokem? Obrovský rozdíl. Faltýnek totiž s týmem pana ministra dopravy v roce 2016 spoluvyjednal slevu jenom 1,5 miliardy a pan ministr v otevřeném neutrálním výběrovém řízení vybral vítěze, který zajistí výběr mýta v příštích letech a ušetřil našemu státu zhruba 15 miliard korun. V tom je ten rozdíl," zastává se Faltýnek postupu vlády v kauze mýtného systému na půdě sněmovny. 

11:42

K pultu přišel Jaroslav Faltýnek. "Já jsme nikdy neřekl, že jsem měl nějaké pověření," uvedl na úvod. 

11:40

"Kdyby vláda dříve sněmovnu informovala o výběrovém řízení na mýtný systém, nemuseli jsme být svědci událostí poslední dní. Tehdy by se to ještě obešlo bez policie, teď už to bez ní nejde," řekl poslanec Jan Bartošek (KDU-ČSL. Členové předchozí vlády z řad lidovců podle něj nepamatují, že by padlo jakékoliv pověření pro poslance Faltýnka, aby vyjednával o mýtném systému. "Možná vzniklo někde uvnitř hnutí ANO, ale to je potom jiná záležitost," dodal Bartošek.

 

11:35

Kapsch v roce 2018 podle Ťoka dal státu nabídku, aby si mýto vybíral sám. "Stačilo by, aby si od Kapsche odkoupil unikátní "know-how". Zabývali jsme se touto nabídkou," řekl. Šlo podle něj jen o zdržovací nabídku a ve výsledku nesmysl. "Krom toho, že bychom si svůj systém koupili po druhé, koupili bychom si také lidi, kteří by nám mohli dát druhý den výpověď. Celkově bylo evidentní, že návrh byl jen způsob, jak nás zdržet a zajistit, abychom byli závislí na stávajícím dodavateli," dodal Ťok. 

11:30

Mimo historie tendru na mýto se ministr Ťok vyjádřil i k aktuálním situaci. "Nic nenasvědčuje tomu, že by předmětem vyšetřování policie mělo být prodloužení smlouvy k mýtnému," řekl.

11:28

Podle Ťoka nebylo možné standardně vypsat neutrální soutěž na provozování mýtného systému. "Přestože jsme v roce 2015 vedli s Kapschem dohody k předání systému, tak k dohodě nedošlo," vysvětlil Ťok. Poté mu měl premiér Sobotka vyhrožovat, že pokud problém s tendrem na mýtné nevyřeší, bude z vlády odvolán. 

11:22

Ťok uvedl i to, že tehdejší ministr podepsal s firmou Kapsch dodatek, díky kterému už společnost nemusela státu dodat infrastrukturu a stát tak přišel o majetek ve výši stovek milionů korun. Podle Ťoka se tím zkomplikovala i šance na nahrazení Kapsche jinou firmou.

11:18

Ťok připomněl, že ve výběrovém řízení vyhrál Kapsch ze třetího místa na pásce díky tomu, že první dvě levnější nabídky byly vyřazeny ze soutěže.

11:17

Začalo projednávání bodu 149 o výběrovém řízení na mýtný systém. Jako první dostal slovu ministr dopravy Daniel Ťok. Má v plánu připomenout historii celého výběru dodavatele mýtného systému. "Okolo mýtného trendu koluje řada nepravd a já jsem rád, že je mohu uvést na pravou míru," řekl. 

11:14

Ministr dopravy Dan Ťok řekl před jednáním sněmovny Aktuálně.cz, že je přesvědčen, že udělal všechny nutné kroky související s mýtným systémem a udělal je správně. Proto se neobává, že by na něj při dnešním jednání sněmovny měla mířit kritika. A to i přesto, že v úterý místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek uvedl, že se angažoval v tendru na mýto kvůli tomu, aby Ťokovi zachránil post ministra, z něhož mu údajně hrozilo odvolání. "Kdyby se na mě dnes měla stočit kritika, tak bych se výrazně ozval," říká Ťok.

11:00

Poslanci se po pauze vrátili do jednací síně. Na debatu o mýtném budou mít dvě hodiny.

10:10

Martin Veselovský shrnul kauzu kolem mýta:

Zbaví se Babiš Faltýnka? Tohle jsou důvody, proč je pro něj “kmotr Jarek” důležitý

Faltýnek plazma DVTV
3:55
“Pokud se prokáže korupce, tak se hnutí musí zbavit kohokoliv,” prohlásil Babiš. Kým je pro premiéra Jaroslav Faltýnek, shrnuje Martin Veselovský. | Video: Martin Veselovský
9:53

Ušetřil jsem státu jeden a půl miliardy při výběru mýta, hájil také Faltýnek svůj vstup do jednání s firmou Kapsch.

9:52

"V době Babiše, který má své holdingy uloženy ve svěřenském fondu, je nezávislost antimonopolního úřadu stejně důležitá jako nezávislost soudů," píše Martin Fendrych ve svém komentáři. 

Domácí ČTK Domácí, ČTK
14. 3. 2019 11:15
 

Právě se děje

Další zprávy