Zelená revoluce: Každé čtvrté státní auto bude čisté

21. 9. 2008 9:38
Exhalace z dopravy rostou nejrychleji
Škoda představila svůj první vůz na zemní plyn, vyzkoušel si ho taky ministr životního prostředí Martin Bursík
Škoda představila svůj první vůz na zemní plyn, vyzkoušel si ho taky ministr životního prostředí Martin Bursík | Foto: Škoda Auto

Praha - Ze zhruba 20 tisíc aut, s nimiž jezdí ministerstva a další státní úřady, by do pěti let mělo mít každé čtvrté auto ekologický pohon nebo vypouštět minimum exhalací.

Předpokládá to plán ministra Martina Bursíka, který v pondělí posoudí vláda. S obměnou vozového parku by se podle Bursíkova plánu mělo začít už příští rok.

"Státní správa by měla jít příkladem, aby nákupem pro svoji potřebu povzbudila trh s 'čistými' vozidly a aby tak tímto přístupem deklarovala zájem na zlepšování ochrany životního prostředí," konstatuje se ve zprávě pro vládu, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

Doprava jako ekologický problém číslo jedna

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Bursík ve své zprávě připomíná, že exhalace z dopravy rok od roku nebývale rychle rostou. V roce 1990 byl v Evropské unii podíl emisí oxidu uhličitého z dopravy zhruba 18 procent a v Česku téměř 4,5 procenta. O patnáct let později se tato čísla zvedla na 24 procent v EU a na bezmála 13 procent v Česku.

"Emise z energetiky a průmyslu stagnují nebo dokonce klesají, doprava představuje nejrychleji rostoucí zdroj emisí," upozorňuje se ve zprávě.

K podobnému závěru dospěla i aktuální zpráva o stavu životního prostředí v Česku v roce 2007, kterou dostane na stůl vláda za několik týdnů.

"Vliv dopravy na kvalitu ovzduší stoupá, alarmující je meziroční nárůst skleníkových plynů a prašných částic," uvádí se v dokumentu, jehož poslední verzi má Aktuálně.cz k dispozici.

Uspoří se miliony korun i stovky tun emisí

Ministerstvo životního prostředí předpokládá, že se díky zelené obměně vozového parku sníží nejen exhalace, ale uspoří se zároveň za benzin a naftu.

Foto: CCS

Jen v příštím roce, kdy by měl Bursíkův program začít, by státní vozidla měla vypustit do ovzduší o 379 tun oxidu uhličitého méně a snížit spotřebu pohonných hmot o 154 tisíc litrů. Tím se uspoří 5,4 milionů korun.

"V pátém roce trvání programu je předpokládána úspora provozních nákladů ve výši zhruba 27 milionů korun ve srovnání s provozními náklady, které by vznikly nákupem běžných vozidel," konstatuje se ve zprávě pro vládní kabinet.

Nákup nových "čistých" aut by neměl mít zásadní vliv na státní rozpočet. "Pořizovaná vozidla nebudou výrazně dražší než standardní automobily," uvádí se v dokumentu.

Tisíc ekologických aut ročně

Výměna aut na ministerstvech a dalších státních úřadech by měla být přirozená. To znamená, že se vysloužilé, "odepsané" auto nahradí novým, ekologickým.

Každý rok by se mělo nakoupit asi tisíc automobilů na plyn, s hybridním motorem anebo s nízkými emisemi. "Cílem programu je dosažení alespoň 25 procent podílu 'čistých' vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy k 1. lednu 2014," konstatuje se v Bursíkově zprávě.

 

Právě se děje

Další zprávy