Bursík proti dálnici. Napadl Bémovo rozhodnutí

Pavel Baroch
2. 9. 2008 15:07
Praha rozhodla, že obchvat povede přes Suchdol
Pohled ze stavebního jeřábu směrem k Lochkovu (západ).
Pohled ze stavebního jeřábu směrem k Lochkovu (západ). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Ministerstvo životního prostředí se ostře ohradilo proti usnesení pražského magistrátu, který rozhodl o tom, že severní část okruhu kolem hlavního města povede přes Suchdol a několik chráněných území.

Tvrdí, že jde o problematické rozhodnutí z hlediska dodržení zákona i příslušné evropské směrnice o posuzování vlivů staveb na životní prostředí, takzvané EIA. Ministr Martin Bursík se proto chce sejít s primátorem Pavlem Bémem.

"S politováním konstatuji, že pražský magistrát při přípravě rozhodnutí nerespektoval dokumentaci a stanovisko EIA, ani to nezdůvodnil, ačkoli to platná legislativa požaduje," prohlásil Bursík.

Severní varianta je levnější, Bém je pro jižní trasu

Jeho ministerstvo prosazuje severní variantu obchvatu, která neprotíná Suchdol, ale vede kolem Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Je totiž šetrnější k životnímu prostředí, a dokonce i o několik miliard korun levnější, což potvrdilo i stanovisko renomované poradenské společnosti MottMcDonald.

"Požádám o jednání na toto téma pražského primátora Pavla Béma," dodal Bursík. Primátor Bém se ovšem už dříve jednoznačně vyjádřil pro obchvat přes Suchdol.

"Zcela jistě je jižní varianta ta správná," tvrdí Bém. Příprava výstavby okruhu v jižní variantě přes Suchdol je v pokročilém stádiu, k severnímu vedení je jen hrubá studie, která je podle Béma virtuální realitou.

Na Bursíkovy výhrady magistrát reagoval prohlášením, že při rozhodování o dálnici postupuje korektně a v souladu se zákony.

"Jedinou přijatelnou variantou pro město je varianta jižní, která je také součástí územního plánu Prahy. S touto variantou také vyjádřila souhlas naprostá většina dotčených městských částí i středočeských obcí i resort dopravy. Je to také jediná varianta, která je rozpracována do podoby projektové dokumentace pro územní řízení," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Tunel je příliš blízko obytné zástavbě

Ministerstvo životního prostředí ovšem upozornilo na několik rozporů mezi dokumentací pro územní řízení a stanoviskem EIA. Například jeden z tunelů ve schválené trase je příliš blízko domům.

"Výduch tunelu je posunut k jižnímu portálu tunelu do polohy zhruba 25 metrů od zástavby, kdežto stanovisko uvažovalo o jeho umístění přibližně 400 metrů od zástavby," uvedl ministerský mluvčí Jakub Kašpar.

Rychlostní silnice budou vybaveny proměnným dopravním značením, SOS hláskami, meteostanicemi a dálničním informačním systémem.
Rychlostní silnice budou vybaveny proměnným dopravním značením, SOS hláskami, meteostanicemi a dálničním informačním systémem. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Suchdol se bouří, odvolá se

Proti územnímu rozhodnutí magistrátu se bouří i radnice v Suchdole. Tvrdí, že pražští úředníci prakticky všechny námitky proti této variantě vyřídili jednoduchých způsobem: zamítli je.

"S tímto výsledkem se nespokojíme a využijeme zákonnou možnost odvolat se k ministerstvu pro místní rozvoj, a případně se uchýlit i k žalobám," uvádí se v prohlášení, pod nímž je podepsán i suchdolský starosta Petr Hejl.

Za skandální považuje magistrátní rozhodnutí o jižní variantě obchvatu i Společnost Šáreckého údolí, která je účastníkem správních řízení.

"Magistrát vydal rozhodnutí navzdory tomu, že expertní skupina ustavená podle usnesení vlády z loňského roku ještě nevyhodnotila jednotlivé varianty," uvedl Karel Čapek z tohoto občanského sdružení.

 

 

Právě se děje

Další zprávy