Praha - České firmy objevují novou oblast, kam mohou nasměrovat své sponzorské peníze - ochranu přírody. V poslední době oznámilo své ekologické projekty hned několik firem. Nechybí mezi nimi dokonce ani organizátoři Pražského mezinárodního maratonu.
Prodejce spotřební elektroniky Datart po ničivém orkánu Kyrill slíbil, že za každý nákup nad sto korun přispěje minimálně jednou korunou na výsadbu nového stromku. Nakonec bude vysazeno bezmála 116 tisíc sazenic, konkrétní místo firma právě hledá.
Na pustošivý vichr zareagovala i Česká spořitelna, která dala milion korun Krkonošskému národnímu parku a je připravena se na ozdravení Krkonoš podílet i nadále.
Na nový les vsadila i firma Freudenberg, která vyrábí úklidové prostředky Vileda. Každý zákazník, který si zakoupí speciálně označený mop, stěrku na okno či sušák, přispěje desetikorunou na obnovu smíšeného lesa poblíž severočeského města Český Dub.
"Projekt si klade za cíl návrat přirozeného smíšeného lesa do míst, kde ho v minulosti kvůli necistlivým zásahům nahradil jednotný porost," uvedla firma, která spolupracuje s libereckou Společností přátel přírody.
Ekologie? Zatím nic běžného
"Slouží to ke cti firem, pokud se rozhodnou investovat do ochrany životního prostředí. Do této chvíle to až tak běžné nebylo," řekl Jan Vybíral, ředitel Biosférické rezervace Dolní Morava. Rezervace dostane od společnosti RWE Transgas Net peníze na studii úprav cenného území podél česko-rakouského území.
Kromě této rezervace bude společnost dlouhodobě spolupracovat s Národním parkem Podyjí a Českým svazem ochránců přírody, jehož se stane generálním partnerem. Největší domácí nevládní ekologická organizace hodlá s pomocí RWE Transgas Net zpřístupnit každý rok pět až osm přírodně cenných území - v nich vzniknou nová naučné stezky, zpevněné chodníky a můstky.
RWE Transgas Net přitom hodlá letos a příští rok v rámci svého programu Blíž přírodě poskytnout bezmála dvacet milionů korun.
Firmy jen plní společenskou objednávku
Vojtěch Kotecký z ekologického Hnutí Duha uvedl, že ekologickému sponzoringu se v západní Evropě věnují firmy už od 80. let minulého století.
Dodal, že i v Česku podniky sledují zájem veřejnosti, protože ochrana přírody je pro lidi důležitá. "Firmy se věnují tématu, o které se větší část veřejnosti očividně zajímá," tvrdí Kotecký.
Dodal, že přes ekologický sponzoring se firmy mohou dostat blíž k lidem, protože například informační středisko v národním parku navštíví ročně statisíce lidí.
"Firmy vědí, že je to pro ně dobrá reklama, že nová naučná stezka je turistovi blíž než tričko nějakého sportovce," řekl deníku Aktuálně.cz Kotecký.
Vzniká nejdelší alej Evropy
Propojit ekologii a sport se pokoušejí organizátoři akcí Pražského mezinárodního maratonu, kteří například spolupracují s Nadací Partnerství na projektu Alej národů.
Vždy na jaře a na podzim se vysazují podél cyklotrasy Greenways asi 700 kilometrů dlouhé mezi Krakovem a Vídní nové stromy. Dlouhodobým cílem je vysadit nejdelší alej Evropy, v níž bude na sto tisíc stromů. Jeden kilometr stromořadí přitom vyjde na 50 až 70 tisíc korun.
Vysadit nové stromy mohou pomoci i účastníci některé z akcí pražského maratonu, například když se zúčastní EkoBěhu. Část startovného bude věnována právě na vznik nejdelší evropské aleje.