Co je vlastně bulvár?
Mediální odborníci se na přesné definici bulváru neshodují a podotýkají, že najít hranici mezi bulvárem a takzvaným seriozním tiskem je obtížné.
Podle jedné z definic jde o médium, které zpracovává témata senzačním způsobem. Vyhledává zprávy o takzvaných celebritách a maximálně se přizpůsobuje požadavkům co nejširšího okruhu čtenářů. Bulvár se také zpravidla nerozpakuje publikovat neověřené či dokonce nepravdivé zprávy.
Česko - Smrt hudebního skladatele Karla Svobody vyvolala rekordní zájem Čechů o bulvární tisk. Během února se denně prodalo v průměru přes 800 tisíc bulvárních titulů.
Mezi bulvární deníky jsou počítány Blesk, Šíp a Aha!
Ze statistik vyplývá, že prodej bulvárních deníků v Česku rostl i před Svobodovou smrtí. Podle mediálních odborníků za to může především zvýšení konkurence na trhu.
Smrt láká
Smrt populárního hudebního skladatele na konci ledna zvedla náklad bulvárních titulů až na dvojnásobek průměru.
Podobný zájem čtenářů vyvolala naposledy smrt hokejového trenéra Ivana Hlinky před třemi lety.
Fotografie Karla Svobody na týdny obsadily titulní strany bulvárních periodik.
Zpravodajství o smrti skladatele nejen v bulvárních médiích kritizovala etická komise Syndikátu novinářů, podle které média nerespektovala soukromí osob.
"Český bulvár není tvrdší než v jiných evropských státech, ale občas mu chybí určitá hranice, za kterou by jít neměl. Zprávy za touto hranicí totiž pobuřují i čtenáře bulváru," říká odborník na média z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Tomáš Trampota.
Rozhoduje čtenář
Podle Trampoty je zájem o bulvár v Česku srovnatelný s jinými evropskými státy. "V Česku je však obtížné najít hranici mezi bulvárem a takzvaným seriozním tiskem," říká. "Některé seriozní deníky jako Mladá fronta Dnes zpracovávají témata způsobem, který jsme dříve považovali za bulvární."
Podle Trampoty je tato takzvaná bulvarizace médií způsobena silnou konkurencí a tím, že v Česku je trh pro seriozní média malý.
Noviny se však kvůli ekonomickým tlakům mění na celém světě.
Zatímco dříve určovali témata novináři, dnes je ve větší míře určují čtenáři. Díky tomu ubývá politických témat a objevuje se více zpráv ze školství, zdravotnictví nebo showbyznysu.
Blesk a ti druzí
Patnáct let udržuje vůdčí pozici na trhu s českým bulvárním tiskem deník Blesk. V posledním roce se však začal jeho náklad snižovat.
Konkurence díky masivní reklamní kampani přetáhla Blesku tisíce čtenářů.
Přesto zůstává Blesk nejčtenějším českým novinovým titulem vůbec. Druhou nejčtenější Mladou frontu Dnes si kupuje v průměru o 150 tisíc lidí méně.
Prvním bulvárním titulem v Česku byl deník Expres. V roce 1996 jej odkoupil vydavatel Blesku, firma Ringier. Ta pak vydávání Expresu zastavila.
Na český trh se během posledních patnácti let neúspěšně zkoušelo probojovat několik dalších titulů jako Super, Impuls nebo SuperSpy.
Denní prodaný náklad bulvárních deníků:
Leden 1997 | Leden 2006 | Leden 2007 | Únor 2007 | |
Blesk | 244 500 | 502 700 | 450 500 | 511 200 |
Šíp | 0 | 65 200 | 102 200 | 170 800 |
Aha! | 0 | 0 | 109 500 | 137 500 |
Zdroj: Kancelář ověřování nákladu ABC ČR.