Ve směru na Prahu jsou kamery na 144. kilometru u Velkého Meziříčí a před 105. kilometrem u Větrného Jeníkova. V opačném směru na Brno snímají provoz za 52. kilometrem u Psář a na 160. kilometru u Velké Bíteše. Za ideálního počasí každá kamera dohlédne zhruba do vzdálenosti jednoho kilometru.
Lidé mohou stav dálnice sledovat na elektronických stránkách Ředitelství silnic a dálnic na www.rsd.cz nebo portálu veřejné správy ">www.portal.gov.cz.
Čekání na proud
Čtyři nové kamery, které snímají kritická místa na dálnici D1, od úterý pracují ve zkušebním provozu. Start projektu není bez problémů.
V ostravském centru, které dopravní informace shromažďuje, například dnes došlo k výpadku proudu, proto jsou kamery dočasně mimo provoz. Podobným výpadkům má podle mluvčí Ministerstva informatiky Kláry Volné zabránit agregát, na jehož nákup v současné době probíhá veřejná obchodní soutěž.
"Dolaďují se také technické parametry jako teplota, na kterou se kamery musejí v zimě vyhřívat," vysvětluje mluvčí Volná.
Komu to prospěje
Zájem o přenos informací z dálnice má především kraj Vysočina, který vznik nového bezpečnostního systému po mnoha kolapsech na D1 inicioval. V případě zastavení provozu mezi Brnem a Prahou totiž kolony aut zatěžují silnice kraje.
"Bylo by pro nás výhodnější, kdybychom viděli na celý úsek dálnice, ale to je otázka peněz," řekl ČTK k novým kamerám ředitel krajských hasičů Drahoslav Ryba.
Ředitel odboru operativního řízení Hasičského záchranného sboru Jiří Němec míní, že kamery budou sloužit především dálničním policistům a údržbě dálnic, aby mohli přijmout preventivní opatření a včas zastavit kamiony a odklonit dopravu.
Na dálnici D1 fungují ve zkušebním provozu také čtyři informační tabule. Poprvé naostro informovaly o nehodě na 95. a 102. kilometru v úterý 7. února.
Tabule jsou ve směru na Brno na 89. kilometru u Humpolce a na 152. kilometru u Jabloňova. V opačném směru na 180. kilometru u Ostrovačic a na 124. u Věžnice.