Záchranářský vrtulník musel po vzletu z Olomouce nouzově přistát. Do motoru se dostala kovová tříska

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 1. 2017 14:09
Kvůli závadě na motoru musel dopoledne krátce po vzlétnutí z Olomouce nouzově přistát záchranářský vrtulník. Při manévru se nezranila posádka ani pacient. Slovenská firma Air-Transport Europe, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu, vyhrála loni výběrové řízení na provozovatele letecké záchranné služby v Olomouckém kraji.
Záchranářský vtulník Agusta A109 K2.
Záchranářský vtulník Agusta A109 K2. | Foto: Mayer Peter

Olomouc – Záchranářský vrtulník slovenské firmy Air-Transport Europe (ATE) dopoledne musel kvůli závadě motoru nouzově přistát v Olomouci. Posádce ani transportovanému pacientovi se nic nestalo. Kvůli mimořádné události chce hejtman Oto Košta (ANO) o podmínkách provozu letecké záchranné služby v Olomouckém kraji jednat s vedením ministerstva zdravotnictví.

"Technická závada přinutila pilota s posádkou i se zraněným nouzově přistát. Porouchal se jeden motor. Nikomu se nic nestalo," řekla mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová. Pro zraněného pacienta přijela na olomoucké letiště sanitka.

Ředitel Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Petr Hubáček novinářům řekl, že vrtulník transportoval pacienta z obce Drahotuše do popáleninového centra v Brně. "Nad Prostějovem mu kontrolka hlásila možnou závadu motoru," uvedl.

Do motoru vrtulníku se podle Hubáčka zřejmě dostala kovová tříska. Stroj proto přistál pouze s jedním zapnutým motorem. "Stává se to běžně i u velkých dopravních letadel. Je to taková v uvozovkách běžná závada, která se jednou za čas může stát. Tím pádem veškeré kontrolky začnou hlásit závadu na motoru a je nutné nouzové přistání a vypnutí motoru. To se stalo tady," řekl Hubáček.

Vrtulník nyní v hangáru opravují technici. Firma ATE by měla do Olomouce přistavit náhradní stroj, aby mohl být v kraji obnoven provoz letecké záchranné služby.

Společnost ATE, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku, vyhrála loni výběrové řízení na provozovatele letecké záchranné služby v Olomouckém kraji. Od Nového roku v regionu nasadila 21 let starý vrtulník Agusta A109 K2. Předtím tam provoz letecké záchranné služby pomocí vrtulníku Eurocopter pořízeného v roce 2010 zajišťovala firma Alfa-Helicopter.

Kraj změnu provozovatele letecké záchranné služby už dříve kritizoval, protože jediným kritériem při jeho výběru byla cena. Podle Košty se služba po technické stránce vrátila do doby před 25 lety, kdy v kraji začínala. Hejtman připomněl, že k podmínkám tendru nemohli mít připomínky zástupci záchranných služeb. Výběrové řízení označil za nesmyslné. "Byl vypsán tendr na něco, co funguje," řekl Košta. Hejtman požádá ministra zdravotnictví Miloslava Ludvíka (ČSSD) o schůzku. "Jednat chci o možnosti, jak tendr nějak zvrátit," podotkl.

Hubáček ovšem upozornil, že podle podepsané smlouvy bude leteckou záchrannou službu v kraji následující čtyři roky zajišťovat ATE . "Firma byla levnější proto, že sem dodala nemoderní vrtulník, který už má hodně nalétáno a je staršího roku výroby," řekl Hubáček. Asociace záchranných služeb prý marně požadovala, aby v tendru na leteckou záchrannou službu měla třicetiprocentní váhu kvalita služeb. "Dostali jsme starý vrtulník, tím pádem za nižší cenu, než nabízeli ostatní uchazeči s moderními stroji," podotkl.

ATE zvítězila ve výběrovém řízení i na provozovatele letecké záchranné služby ze základny v Ústí nad Labem a službu tam měla zajišťovat rovněž od ledna. Ministerstvo zdravotnictví tendr ale zrušilo kvůli nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky. Podle zadávací dokumentace měly mít stroje "plnou certifikaci v kategorii A", účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden skutečně prokázal tuto certifikaci, druhý certifikaci neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.

 

Právě se děje

Další zprávy