Praha - V dozorčí radě strategického státního podniku Letiště Praha, který čeká privatizace za desítky miliard korun, zastupují stát dosud lidé, kteří byli jmenováni jako státní úředníci, jimiž však už dva měsíce nejsou.
Po odchodu z postu prvního náměstka ministra dopravy Jiří Hodač (ODS) stále predsedá dozorčí radě Letiště. Členem dozorčí rady je také bývalý šéf ekonomického odboru ministerstva Libor Tejnil.
Za výkon těchto funkcí jim náleží měsíční odměny v řádu desítek tisíc korun.
Ministerstvo dopravy už požádalo o jejich výměnu, resort financí k ní ale dosud nepřistoupil a jeho mluvčí nedokáže odpovědět, kdy se výměna uskuteční.
„Zatím žádná změna neproběhla, až k nějaké dojde, tak ji samozřejmě oznámíme," říká Zuzana Chocholová z tiskového odboru ministerstva financí. „Termín valné hromady ještě nebyl stanoven."
Odvolání v nedohlednu
Hodač i Tejnil opustili své posty na ministerstvu dopravy společně s odchodem Aleše Řebíčka z funkce ministra - tedy na konci ledna.
„Obratem po nástupu nového ministra dopravy, pana Bendla, jsme odeslali dopis ministerstvu financí s návrhem na odvolání pana Hodače i pana Tejnila z dozorčí rady," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Martin Kupka. "Reakci ministerstva financí dosud nemáme."
Na jejich místa by podle návrhu ministerstva měl nastoupit nový náměstek Pavel Škvára a vrchní ředitel správní sekce Roman Boček.
Jenže ministerstvo financí dosud nesvolalo valnou hromadu, kde lze o změně členů vedení hlasovat.
Hodač i Tejnil tak dál budou pobírat tantiemy a zastupovat ministerstvo dopravy ve strategickém státním podniku. Ministerstvo financí přesnou částku neuvedlo, jeho mluvčí hovoří obecně o 42 tisících měsíčně.
Kohoutek a jitřenka
Hodač na funkci předsedy dozorčí rady z vlastní iniciativy rezignovat nechce. "Nezáleží na mě, musí mě odvolat valná hromada, je to na nich," říká. "Řeknu vám to takto: Kohouti jsou malí páni, jitřenka řídí kokrhání."
Bývalému náměstkovi podle jeho slov zatím žádná odměna za výkon funkce nepřišla. "Až mi přijde, tak se rozhodnu, co s tím," říká.
Řebíčkův muž
Jiří Hodač byl ještě před třemi lety neznámým mužem ze severních Čech. Na výsluní ho dostal až jeho kamarád Aleš Řebíček (ODS).
Ten si Hodače, který nemá vysokoškolské vzdělání ani bezpečnostní prověrku, přivedl na ministerstvo dopravy a jmenoval ho prvním náměstkem.
Postupně pod jeho vedení přešlo devět klíčových odborů. Ostatní náměstci si museli vystačit s jedním, maximálně dvěma.
Hodač se podílel například na přípravě smlouvy a tajném dodatku s firmou Kapsch na výběr mýtného. Připravil také variantu, která šla proti dohodě se statkářkou, jejíž pozemky stojí v cestě stavbě dálnice D11.
Nový ministr Bendl však výsostné postavení prvního náměstka zrušil a pravomoci rozdělil mezi ostatní.