Olomouc - Olomoucký okresní soud potrestal vlakvedoucí Jarmilu Soukupovou a průvodčí Janu Stejskalovou podmíněným trestem za tragický pád dítěte z vlaku. Za usmrcení z nedbalosti jim uložil 18 měsíců s dvouletou zkušební dobou, původně jim hrozilo až šest let vězení. Podle soudu porušily své povinnosti, nepřesvědčily se o řádném uzavření dveří. Vlak z olomoucké stanice vyjel poté s nedovřenými dveřmi, z nichž později ve stokilometrové rychlosti dítě vypadlo. Ženy porušení předpisů odmítly.
Obě obžalované opustily soud před vyhlášením rozsudku, k verdiktu se tak nevyjádřily. Žalobce, který původně požadoval trest o něco přísnější, si ponechal lhůtu pro případné odvolání. "Trest byl uložen s ohledem na neodčinitelný následek, který svou nedbalostí způsobily. Je to nepříjemná tragická událost na všechny strany. Trest byl uložen v jedné čtvrtině trestní sazby," uvedl soudce Petr Bednář.
Podle soudu porušily obě ženy důležité povinnosti vyplývající z jejich zaměstnání. "Podle soudu viděly posledního nastupujícího a na toto nijak nereagovaly. Podle předpisů mají povinnost před výpravou vlaku pohledem zjistit zavřenost dveří," uvedl soudce. Podotkl, že žádný předpis sice nestanovil jít a osudné dveře uprostřed vlaku zavřít, ženy se o tom ale měly pohledem přesvědčit, což ani jedna ze své pozice udělat nemohla.
Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy v červenci 2016. Podle rozsudku vyjel vlak z olomouckého nádraží s nedovřenými dveřmi. Kvůli zrychlování soupravy na trati mezi hlavním nádražím a Štěpánovem se dveře ve více než stokilometrové rychlosti samovolně otevřely a dítě, které v té době čekalo na matku a sestru u toalety, vytáhly ven. Dívka na následky pádu zemřela.
Obžalované svou vinu u soudu popřely, podle nich z jejich strany nešlo o nedbalost. Zastal se jich vrchní komisař Správy železniční dopravní cesty, řekl, že žádné pochybení vlakové čety neshledal.
O náhradě škody soud nerozhodoval, rodina oběti ji nepožadovala, dráhy se s rodinou mimosoudně vyrovnaly. Podle jejího zmocněnce má rodina zájem na řádném vyšetření události a zejména na tom, aby se něco podobného neopakovalo. Mluvčí Českých drah Monika Bezuchová už dříve řekla, že dráhy udělaly řadu opatření v dopravě, aby podobné tragédii zabránily. Jde hlavně o namontování světelné signalizace, která potvrzuje správné uzavření dveří.
Spis měl téměř 700 listů, obsahoval řadu znaleckých posudků a dokumentů. Policisté při vyšetřování uvedli, že pokud by se tato tragédie stala později, mohly být obviněny jako právnická osoba také České dráhy, v době tragédie to neumožňoval právní řád. Podíl matky na tragédii kriminalisté zcela vyloučili, dítě bylo po celou dobu v její bezprostřední blízkosti.