Astronomové objevili obří planetu. Udivilo je, že může obíhat kolem tak malé hvězdy

ČTK ČTK
5. 12. 2023 13:39
Astronomové objevili obří planetu, která by podle dosavadních poznatků měla být příliš velká pro svou domovskou hvězdu. Přesto kolem ní obíhá. Exoplaneta je třináctkrát větší než Země, což je podle vědců samo o sobě pozoruhodné, skutečně zajímavá je ale její kombinace s velmi chladným červeným trpaslíkem, devětkrát menším než naše Slunce, napsal list The Guardian.
Vědci planetu LHS 3154b nalezli s pomocí přístroje Habitable Zone Planet Finder, který zaznamenává drobná kolísání ve světle vydávaném vzdálenými hvězdami. | Foto: Profimedia.cz

Vědci se dosud domnívali, že červení trpaslíci, nejběžnější typ hvězdy v naší domovské galaxii - Mléčné dráze - jsou příliš malí na to, aby kolem nich obíhaly planety. "Tento objev opravdu potvrzuje, jak málo toho o vesmíru víme," uvedl Suvrath Mahadevan z americké Pensylvánské státní univerzity, spoluautor studie zveřejněné v odborném časopise Science. "Nečekali jsme, že takto těžká planeta bude obíhat okolo hvězdy s tak nízkou hmotností," doplnil.

Vědci planetu LHS 3154b nalezli s pomocí přístroje Habitable Zone Planet Finder, který zaznamenává drobná kolísání ve světle vydávaném vzdálenými hvězdami. Ta naznačují, že okolo hvězdy obíhá planeta. LHS 3154b okolo své hvězdy obíhá v těsné blízkosti, přičemž jeden rok trvá jen 3,7 pozemského dne. Je tak podstatně blíže své hvězdě, než je Merkur, který Slunce oběhne za 88 pozemských dní.

Objevená planeta se svou velikostí a složením podobá Neptunu, nejmenšímu z plynných obrů v naší Sluneční soustavě. Atmosféra Neptunu, který má pevné jádro, ale postrádá pevný povrch, se skládá převážně z vodíku a hélia, přičemž plášť tvoří čpavek a led. Vzhledem k pravděpodobně neptunovskému složení a blízkosti k domovské hvězdě je nepravděpodobné, že by na LHS 3154b mohl být život, uvedl Guomundur Stefánsson z Princetonské univerzity, hlavní autor studie.

Červený trpaslík LHS 3154 se nachází zhruba 50 světelných let od Země a podle Stefánssona je tak malý, že jej lze "sotva považovat za hvězdu".