V ČT vystupovalo málo politiků SPD, usnesla se rada. Je to manipulace, tvrdí Dvořák

Radek Dragoun Radek Dragoun
24. 3. 2021 19:45
Rada České televize schválila výroční zprávu za loňský rok, ve které tvrdí, že ve veřejnoprávním médiu vystupovali politici z hnutí SPD méně, než odpovídá jejich politickému vlivu. Generální ředitel televize Petr Dvořák oponuje. Radní podle něj výsledky šetření manipulativně zkreslili a kritickou pasáž považuje za bezprecedentní útok na redakční nezávislost.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

"Prostor SPD ve zpravodajství a diskusních pořadech České televize ve srovnání s ostatními politickými stranami a hnutími je možné označit za neadekvátní vzhledem k zastoupení této strany v Poslanecké sněmovně," stojí v závěru výroční zprávy za rok 2020, kterou ve středu schválili členové Rady České televize. Je to vůbec poprvé, co důležitý dokument, jehož znění musí schválit také Poslanecká sněmovna, obsahuje zmínku o tom, že jedna z politických stran nebyla v televizi dostatečně reprezentována. 

Generální ředitel České televize Petr Dvořák jakékoliv pochybení odmítá, kritiku na nepoměrné zastoupení politiků SPD považuje za účelovou. Podle něj radní ke svému názoru došli na základě jen vybraných částí komplexní analýzy, přičemž ji nehodnotili jako celek, čímž došlo k několikanásobnému zkreslení výsledků a manipulaci. 

"Údajná nespravedlnost vůči jedné z parlamentních stran není jakkoliv doložena, pouze se bez dalšího odkazuje na graf vypovídající o vybraném segmentu zpravodajství a toto konstatování je zobecněno pro všechny diskusní pořady České televize," uvedl Dvořák na jednání rady. 

"Není vůbec vysvětleno, proč nebyl posuzován celek zpravodajství a publicistiky, stejně jako to, proč nejsou zmíněny všechny diskusní pořady. Jako by se snad mělo naplnit zadání, které vede k jedinému možnému závěru - nevyváženost zpravodajství," dodal Dvořák.

SPD se mimo sněmovní volby nedařilo, argumentoval Dvořák

Podle Dvořáka navíc není zřejmé, jakým způsobem radní hodnotili význam jednotlivých politických stran. Upozornil, že nelze reálné politické zastoupení strany měřit jen výsledky voleb do Poslanecké sněmovny. Připomněl například, že v loňském roce žádný z kandidátů SPD nepostoupil do druhého kola senátních voleb a hnutí nemá jediného senátora. Zároveň v loňském roce strana získala jen 35 z 675 krajských zastupitelů, přičemž nemá jediného hejtmana. Ještě hůře strana dopadla v roce 2018 v komunálních volbách, když z celkových 62 tisíc zastupitelů získala 161 mandátů a byla až devátou stranou v pořadí. 

Na námitky ředitele však během zasedání žádný ze členů rady, kteří usnesení podporovali, nereagoval. Dvořák pasáž o SPD ve výroční zprávě považuje za bezprecedentní útok na redakční autonomii, který podle svých slov zažívá vůbec poprvé. "Co je jeho cílem? Věnovat více prostoru straně SPD, než jí přísluší na základě jejích dosavadních volebních výsledků?" ptal se na zasedání Dvořák. 

Pasáž o nedostatečném zastoupení SPD v České televizi do výroční zprávy vložil dodatečně místopředseda rady Daniel Váňa. Podle něj v dokumentu musí být, protože k takovému závěru dospěl při interpretování grafů, které jsou rovněž součástí zprávy. 

Část členů s tím nesouhlasila a požadovala, aby byla tato pasáž ze zprávy vyškrtnuta. Pro takový návrh však hlasovalo jen šest radních (Martin Doktor, Zdeněk Šarapatka, Tomáš Samek, René Kühn, Jaroslav Dědič, Roman Bradáč), proti naopak byl předseda rady Pavel Matocha, Hana Lipovská, Jiří Kratochvíl a Daniel Váňa. Jiří Šlégr a Pavel Kysilka se zdrželi. Návrh tedy o jeden hlas neprošel. 

Pět radních proto následně nepodpořilo hlasování o výroční zprávě jako celku a zdrželo se. "Omlouvám se, ale já se zdržím hlasování. Sám před sebou bych si to neobhájil," řekl před hlasováním Martin Doktor. 

Podobně reagoval také René Kühn, který ještě v minulém roce radu vedl, než na znamení nesouhlasu s chováním některých členů rady na svůj post rezignoval. "Zpráva de facto konstatuje porušení zákona (ze strany České televize). Přijde mi donebevolající, že tato pasáž tam byla protlačena jen šesti členy," podotkl Kühn. 

Usnesení o střetu zájmů neprošlo

Na středečním jednání rady naopak neprošlo usnesení o tom, že je generální ředitel televize ve střetu zájmů kvůli svému angažmá v čele správní rady Leica Gallery Prague, kde působí od roku 2010. Dvořák takové nařčení odmítl s tím, že jde o neziskovou organizaci a o tomto svém angažmá radu v minulosti informoval, mimo jiné ho uvádí i ve svém životopise, který předkládal při volbě generálního ředitele a je dostupný na stránkách televize.

Podle místopředsedy Váni, který usnesení navrhoval, Česká televize v minulosti informovala o Leica Gallery častěji než o jiných podobně velkých galeriích. Dokládal to zjištěním, že vyhledávání pro výraz Leica Gallery ve zpravodajství na webových stránkách televize nabízí více výsledků.

Dvořák však odmítl, že by jakkoliv ovlivňoval zpravodajství České televize, a navíc zpochybnil, že by televize informovala o Leica Gallery častěji než o jiných podobně velkých galeriích. "Přestože přicházíte z vysokoškolského prostředí, tak vaše analýza je velmi nepřesná. Zpracoval jste zmínky na webu, aniž byste posoudil jejich relevanci," řekl na jednání Váňovi. 

Navrhované usnesení nakonec neprošlo, ze třinácti přítomných radních pro něj hlasovala jen Lipovská, Kratochvíl, Matocha, Bradáč a Váňa. 

Volba nových radních České televize je demokratická, ale to, co se děje po volbě, už demokratické není, tvrdí radní České televize Zdeněk Šarapatka

Volba nových radních České televize je demokratická, ale to, co se děje po volbě, už demokratické není, tvrdí radní ČT Zdeněk Šarapatka. | Video: Michael Rozsypal
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Polsko vyjádřilo solidaritu USA a vyhostilo tři ruské diplomaty

Polsko vyhostí tři ruské diplomaty, kteří podle něj poškozovali jeho zájmy. S odvoláním na polské ministerstvo zahraničí o tom dnes informovala agentura PAP poté, co si polská diplomacie předvolala ruského velvyslance. Varšava zároveň vyjádřila solidaritu Spojeným státům, které dnes oznámily vyhoštění skupiny ruských diplomatů a nové sankce vůči Rusku. Z Moskvy vzápětí zazněla hněvivá reakce a šéf zahraničního výboru dolní komory ruského parlamentu Leonid Sluckij označil Polsko za amerického "vazala". Moskva podle něj odpoví recipročně.

"Velvyslanci byla předána diplomatická nóta obsahující sdělení o označení tří pracovníků ambasády Ruské federace ve Varšavě personami non grata. Důvodem tohoto rozhodnutí bylo porušení podmínek diplomatického statusu uvedenými osobami a provádění činností poškozujících Polskou republiku," uvedlo polské ministerstvo zahraničí.

"Polsko vyjadřuje plnou solidaritu s rozhodnutími přijatými Spojenými státy 15. dubna 2021, která se týkají jejich politiky vůči Rusku," píše se dále v prohlášení polské diplomacie. Rozhodnutí přijatá společně se spojenci jsou podle ní "nejvhodnější reakcí na nepřátelské akce Ruské federace".

Zdroj: ČTK
Další zprávy